„V dnešním kulturně se prolínajícím světě je stále naléhavější naučit děti tomu, aby byly schopné odlišit jednotlivé kultury a národy, pochopit jejich odlišnosti a brát je v úvahu, stejně jako naučit se tolerovat jejich specifika. Řekli jsme si, že nejlepší cestou bude, dám-li jim možnost, aby zažily jeden den „v kůži“ jiného národa,“ říká ředitel ZŠ Opavská 22 ve Vítkově Mgr. Pavel Piskovský.
V rámci Dne dětí 1. 6. 2007 proběhl na výše zmíněné škole celodenní projekt nazvaný Svět je barevný. Intenzívní přípravy byly zahájeny už asi o měsíc dříve. Ve škole bylo utvořeno několik skupin a každá z nich si vybrala jeden stát, který chtěla ostatním přiblížit. Do projektu se zapojily všechny třídy – každá skupina připravila krátký program, který měl ukázat typické prvky kultury a života dané země. Každá skupina také připravila názorný materiál pro ostatní. Obsahem byly základní údaje, zeměpisná poloha, vlajka, znak a další zajímavosti, které danou zemi charakterizují, například zvyky, nezvyklá jídla, oblečení, významné turistické cíle apod. Do příprav byli zapojeni i jednotliví vyučující, kteří pomohli žákům vyhledat a zpracovat požadované materiály.
V jedné polovině dne všichni definitivně zpracovali nashromážděné materiály a ve druhé části se zúčastnili slavnostní přehlídky národů na školním hřišti. Před zraky dětí zde „prošel celý svět“ – součástí projektu byly nejen evropské (Řecko, Španělsko, Velká Británie…), ale i pro nás exotické země nebo světadíly, jako například Afrika, Grónsko, Čína nebo Japonsko. Děti dostaly možnost seznámit se například s řeckou hudbou, africkými tanci, měly možnost zkusit jíst čínskými hůlkami, oblékly si ponča nebo se „potily“ v eskymáckém oblečení. Jedna skupina se věnovala také České republice, aby pomohla dětem na místě srovnávat a rozeznat, co je odlišné od našeho způsobu života nebo v čem se naopak vůbec nelišíme od jiných národů.
Celý projekt byl vlastně generální zkouškou způsobu práce v příštím školním roce, kdy škola plně přechází na nový vlastní školní vzdělávací plán. Součástí tohoto plánu jsou totiž také projekty v oblasti multikulturní výchovy.
Rostislav Bála
0 komentářů:
Okomentovat