Dotazníkové šetření na www.eucebnice.cz mapovalo názory učitelů a ředitelů ZŠ na kurikulární reformu, rámcové a školní vzdělávací programy. Odpovědi na uzavřené otázky byly zpracovány statisticky a analyzovány v předchozím článku, odpovědi na otevřené otázky jsou k dispozici v tomto článku. Protože se podobné námitky často opakovaly, nezveřejňujeme všechny názory (celkem přišlo 57 stránek reakcí), ale pouze jejich reprezentativní výběr. Výroky ponecháváme bez komentáře.
Jak respondenti odpovídali v rubrice "Zde můžete uvést, v čem byste potřebovali více pomoci"
-
Je nutný pracovní vzor, který si upravíme pro naši školu.
-
Dostatek času a peněz na vzdělávání učitelů. Mnoho učitelů a ředitelů nemá jasno, o čem to je. Podle mě jsou nutné patřičně zaměřené prožitkové kurzy, kterých by se měli zúčastnit všichni učitelé. Proto ty peníze a čas.
-
Chybí základní metodologické proškolení učitelů.
-
Dostatek času na vyzkoušení. Nedovedu si představit, že by se podobně unáhleně postupovalo např. při zavádění nových léčebných postupů či léků do praxe.
-
Koordinátoři byli sice proškoleni, ale na naše otázky nám neumí odpovědět, pak děláme něco, o čem víme, že se bude zase předělávat.
-
Finanční dotace na proplácení seminářů - pro malé školy veliký problém.
-
Koordinátoři nemají možnost zúčastňovat se všech potřebných školení z nedostatku financí škol.
-
Chybí finance a čas na školení, kterých je spousta.
-
Kvalitnější kurzy, doposud to bylo mrhání časem a penězi.
-
Jasně stanovit, kterou práci nemáme v rámci své pracovní doby vykonávat a místo ní pracovat na ŠVP.
-
Malotřídní školy jsou na okraji zájmu. Nemáme žádné speciální programy na proškolení, veškeré semináře jsou pro úplné školy a pro nás téměř finančně nedostupné. Nemáme žádnu podporu, ani oporu. Všichni vědátoři s námi nepočítají.
-
Nebyl projekt Koordináror pro málotřídní školy.
-
MŠMT by mělo předložit více vzorových ŠVP, ať již od pilotních škol, pokud se jim osvědčily v praxi, což ani nemohou ještě posoudit, nebo samo ministerstvo může vydat tyto konkrétní programy s tím, aby si škola mohla vybrat ten, který ji bude nejlépe vyhovovat.
-
Než začnou školy tvořit ŠVP, měli by učitelé nejprve projít intenzivními kurzy o různých metodách a strategiích při naplňování klíčových kompetencí, seznámit se třeba s alternativními formami výuky, nacházet jejich přínosy i nedostatky.
-
Nikdo nebere ohled na naše připomínky týkající se RVP.
-
Nikdy nám státní orgán nepředložil tak podrobný dokument jako po nás chce vytvořit. Vždycky nám stačily osnovy, které jsme si dokázali rozpracovat v tématických plánech až do jednotlivých hodin.
-
Na různých školeních se dostávalo různých informací, byli jsme zmateni. Každý začínal od začátku. Chyběl nám systém. Z ONIV (???) vynaložili značné prostředky a přesto stále tápeme.
-
Předcházet mělo jednoroční postgraduální studium na pedagogických fakultách, fakulty se měly stát centrem vzdělanosti, v současné době dochází k mnoha subjektivním výkladům ŠVP. Absolventi pedagogických fakult vůbec netuší, co je to ŠVP.
-
Přednášejí lektoři, kteří ze školství odešli a veřejně se k tomu ještě přiznávají. Jak má reagovat řadový učitel, který chce učit a místo toho vytváří osnovy, které nebudou mít materiální zázemí? Školství není na tyto formy absolutně materiálně připraveno.
-
Pomoc profesionálů, kteří tvorbou již prošli v rámci pilotních škol. Vzdělávají nás "rychlokvašky", které samy nevědí, oč kráčí. Nedokážou jasně a srozumitelně vysvětlit podstatu věci. Teoretikové.
-
Příliš mnoho času je věnováno často zbytečnému proškolování, časově se dá špatně skloubit s běžným školním provozem, nutí nás se proškolovat i o sobotách a nedělích.
-
Veškerá metodická pomoc měla být o dva, tři roky dříve.
-
Více konkrétních informací, které nám zatím dali pouze nadšenci z řad ředitelů. Lektoři zaplaceni MŠMT velice slabě objasňovali vznik nového ŠVP.
-
Tvorba ŠVP je náročná metodologická práce, která nemá obdobu v žádném jiném oboru "podnikání". Naprosto však chybí možnost finančního ocenění autorů dokumentu požadovaného rozsahu.
-
Vše jsme si museli objednat, zaplatit školení, zajistit lektory. Žádná metodická pomoc nebyla.
-
Všechna školení, a bylo jich asi pět (celodenních), se nejvíce věnovala tomu, jaké kolonky by měl ŠVP obsahovat a jaké formulace jsou v těchto kolonkách "správné". Jinak řečeno, co nám u úředníků projde a co ne. Tomu neříkám reforma.
-
Všichni učitelé i ředitelé by měli být proškoleni, jak pracovat na tvorbě ŠVP, nejen koordinátoři.
-
Vyškolení 1-2 lidí ze školy ve dvou třídenních seminářích je málo, ostatní nabídky jsou placené, ale navýšené peníze na DVPP nejsou.
-
Z úvodního školení jsem si odnesla jen tato slova: „Budete do půlnoci psát RVP“. Jsem ochotna do půlnoci si pro žáky připravovat prezentaci, abych jim ukázala život v jiných zemích, na sepisování „blábolů“ moc chuti nemám.
-
Zúčastnil jsem se několika školení, ale stejně jsem podstatu tvorby ŠVP nepochopil. Jsem z málotřídky a vše, co se týkalo novinek, vlastně děláme celou dobu, co málotřídky existují.
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat