Česká školní inspekce si v rámci svého nového fungování klade za cíl pravidelně a v kratších časových intervalech informovat veřejnost o vzdělávání. Jejím záměrem je poskytovat výstupy jak na úrovni školy, tak i ve vlastních výročních zprávách. Výsledkem hodnocení by mělo být nejen „administrování o kvalitě“, ale i mapování dopadů reformy, vytváření zpětné vazby a prevence. Významným podkladem pro hodnocení ČŠI je i vlastní hodnocení školy.
Do inspekce budou nově zahrnuty i přizvané osoby, kterými budou odborníci z praxe – např. ředitelé, nejlepší učitelé, výchovní poradci, odborníci na informační technologie a cizí jazyky. Inspekční tým je v současné době menší než v předchozích letech. Počet pracovníků vykonávajících inspekci se z původních 8 a více snižuje na 2, maximálně 4. Na škole, kde inspekční tým ověřuje pravdivost údajů prezentovaných školou, tráví maximálně jeden týden.
Skutečný stav školy se bude zjišťovat v oblastech průběhu, podmínek a výsledků vzdělávání. V oblasti průběhu vzdělávání chce ČŠI sledovat a hodnotit postup reformy vzdělávání ve školách (např. příprava, vznik a stav školních vzdělávacích programů, inovace). V oblasti podmínek vzdělávání se zaměřuje na podmínky personální – zvláštní pozornost bude věnována úrovni řízení školy a vzdělávacích procesů (např. činnost ředitele, pracovní podmínky učitelů, možnosti dalšího vzdělávání) – a dále na materiální podmínky (např. vybavení školy především informačními a komunikačními technologiemi, bezpečné a zdravé prostředí atd.). V oblasti výsledků se ČŠI soustředí na klíčové oblasti (např. výsledky v oblasti čtenářské gramotnosti). Při inspekci hovoří pracovníci ČŠI s řediteli, učiteli i žáky. Zprávu o škole budou doplňovat i názory rodičů a zřizovatelů. Podkladem pro hodnocení ČŠI je i vlastní hodnocení školy.
V případě hodnocení je vytvořena zpráva, kontrolní činnost je zaznamenána do protokolu. Zpráva i protokol jsou projednány s ředitelem a doplněny o jeho stanovisko. Výsledek ČŠI zasílá zřizovateli a školské radě. V budoucnu by měly zprávy napomoci rodičům a žákům při volbě školy. Pokud se zjistí nedostatky, je škola povinna přijmout opatření k jejich odstranění ve lhůtě, kterou stanoví ČŠI. Toto opatření navrhuje ředitel, případně zřizovatel. Pokud nejsou nedostatky odstraněny, může být navržena pokuta, případně je zahájen výmaz z rejstříku škol. Dále jsou zjištění ČŠI podkladem pro zpracovávání dlouhodobých záměrů rozvoje vzdělávání jak na úrovni kraje, tak i celé republiky.
Kontakt: Petra Nováková, tel. 251 023 133, e-mail: novakova@csicr.cz
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat