V současné době probíhá na 16 pilotních gymnáziích projekt Pilot G – ověřování tvorby školních vzdělávacích programů podle pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání (pro vyšší stupeň gymnázia) a schválené verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (pro nižší stupeň gymnázia). Tento projekt je spolufinancován z prostředků ESF.
Za podpory Výzkumného ústavu pedagogického v Praze vytvářejí pilotní školy první části svých školních vzdělávacích programů (ŠVP).
Pilotní šestnácka má za sebou zatím první tři kapitoly školního vzdělávacího programu – Charakteristiku školy, Charakteristiku školního vzdělávacího programu a Učební plán, respektive jeho pracovní verzi. Jde o obecné kapitoly, které mají školám sloužit mimo jiné jako propagace pro veřejnost a vyjadřují, čím se jednotlivá gymnázia od sebe liší, v čem je každá škola jedinečná.
V prvním čtvrtletí školního roku 2005 – 2006 čeká školy práce na učebních osnovách.
Současně platné Učební dokumenty pro gymnázia obsahují generalizovaný učební plán s výčtem vyučovacích předmětů a učební osnovy těchto předmětů. Učební osnovy každého předmětu obsahují charakteristiku a cíle předmětu, obsah učiva a organizaci výuky. Učitelé si podle nich většinou vytvářeli tematické plány s časovým rozvržením učiva. Generalizovaný učební plán byl přitom závazný pro všechny školy, a pokud se škola chtěla profilovat, bylo v těchto dokumentech pro každé zaměření přesně stanoveno, jaké předměty a s jakou hodinovou dotací má taková škola mít.
Rámcové vzdělávací programy vycházejí z jiného konceptu. Obsah vzdělávání je v nich rozdělen do vzdělávacích oblastí, ty jsou tvořeny obsahově blízkými vzdělávacími obory a z nich teprve na úrovni ŠVP vznikají vyučovací předměty. Tomu odpovídá i struktura (pojetí) rámcového učebního plánu, který umožňuje, aby si škola ve svém učebním plánu stanovila na základě vzdělávacích oborů své předměty a v učebních osnovách dovoluje propojovat témata z různých oborů, nebo dokonce integrovat celé obory do jednoho předmětu, což některé školy využívají například u přírodních věd apod. Každý vzdělávací obor má svůj vzdělávací obsah stanoven očekávanými výstupy a učivem, se kterými učitelé ve školním vzdělávacím programu dále pracují a vytvářejí si tak vlastní školní osnovy. Tím odpadá tolik diskutované dodržování učebních osnov nadiktovaných „shora“.
Pilotní gymnázia již mají sestaveny vyučovací předměty a od září začnou vytvářet jejich učební osnovy. To v praxi znamená, že se vyučující domluví, v jakých předmětech budou naplňovat jednotlivé očekávané výstupy, kam zařadí průřezová témata, co se bude učit v jakých ročnících a především musí rozpracovat očekávané výstupy a učivo z RVP. Z toho je patrné, že jednotlivé školy mohou mít učební osnovy odlišné, přitom ale všichni žáci získají stejné základní znalosti a dovednosti, které stanovuje RVP. Tvorba osnov je pro školy velmi náročná, ale také zajímavá a inspirativní. Je využito tvůrčího potenciálu všech učitelů, zamezí se zdvojování učiva a zejména se využije mezioborových vazeb a souvislostí.
Učitelé při tvorbě učebních osnov pracují jednak se schválenou verzí RVP ZV, jednak s upravenou verzí vzdělávacích oborů v RVP GV, která vznikla po oborových setkáních pilotních škol a po elektronické diskusi, které se zúčastnili středoškolští i vysokoškolští pedagogové z celé ČR.
Před tím, než začnou pilotní školy v září 2006 podle svých ŠVP učit, je ještě čeká práce na kapitole o způsobu hodnocení žáků a autoevaluaci školy.
V Praze 26. 8. 2005
Výzkumný ústav pedagogický v Praze, Novodvorská 1010/14, 142 01 Praha 4, www.vuppraha.cz
Ing. Lucie Spěváčková, PR manager, tel.: 261 341 456, tel.: 261 341 442 spevackova@vuppraha.cz
press
0 komentářů:
Okomentovat