Radek Sárközi: Kdy Česká školní inspekce začne být užitečná?

čtvrtek 19. května 2005 ·

Česká školní inspekce má po mnoha měsících čekání novou ústřední školní inspektorku. Podaří se jí zreformovat ČŠI tak, aby se stala respektovanou institucí, které si budou učitelé vážit? Bude to těžký úkol, protože se Česká školní inspekce v uplynulých letech naprosto zdiskreditovala.

Při svých seminářích o rámcových vzdělávacích programech se nejčastěji setkávám s názory, že kurikulární reformu nelze zrealizovat, protože školám chybějí finanční prostředky, obsah vzdělávání určují spíše přijímací zkoušky než ministerské dokumenty a inspekce na školách jsou formální. Na školní inspektory se snáší tolik kritiky, až někdy váhám, zda je zcela oprávněná… Rozhodně ale platí, že mezi učiteli nejsou inspektoři váženými odborníky. Považují je za byrokraty, kteří zbytečně lpí na formalitách. Možná učitelé nemají pravdu a inspektoři jim jen neumějí dostatečně srozumitelně vysvětlit, co ve škole sledují a proč. Každopádně nelze popřít, že v této oblasti má Česká školní inspekce veliký dluh. Není dobrým vysvědčením pro inspekci, ani pro české školství, že se v očích pedagogů zcela zdiskreditovala. Její výroky pak budou učitelé brát na lehkou váhu, i kdyby byly sebelepší …

Pokud učitelé nevidí jasný smysl inspekční činnosti i České školní inspekce, nabízí se otázka, zda je vůbec oprávněná sama existence této instituce. Potřebuje české školství inspekci? Neměl by školy kontrolovat pouze jejich zřizovatel? Právě zřizovatel je totiž odpovědný za jejich kvalitu, a to přímo občanům, potažmo voličům, mezi nimiž je i řada rodičů žáků.

Učitelé se často ptají, proč školní inspektor kontroluje sešity žáků a co v nich hledá? Bude to dělat i po přechodu na školní vzdělávací programy, když existují pedagogické školy, které používání sešitů považují za neefektivní, a proto se ho snaží vymýtit? Ústřední školní inspektorka by měla na tuto otázku co nejdříve odpovědět.

Další otázka směřuje k tomu, proč inspekce kontroluje tematické plány? Je plánování výuky touto formou přínosné? Nemělo by plánování probíhat v kratších časových celcích než je celý školní rok a nemělo by se plánovat něco jiného než témata osnov a učivo? Čím dříve řekne Česká školní inspekce, zda svůj přístup v této oblasti změní, tím lépe.

Proč se většina energie inspektorů spotřebuje na kontrolu správně vyplněných třídnic? Co je správně vyplněná třídnice? Kdo to určuje?

Proč školní inspektoři sledují aprobovanost učitelů, když má RVP školám umožnit integrovat různé předměty? Budou se vzdělávací obory ve školních vzdělávacích programech spojovat, nebo tomu zamezí tradiční rozdělení aprobací?

Proč školní inspektoři sledují kvalifikovanost učitelů, když pedagogy s vysokoškolským vzděláním nelze kvůli nízkým platům do škol dostat? Ředitelé opravdu nemohou za to, že nemají kvalifikovaného angličtináře nebo učitele výpočetní techniky. Je škola v Karlovarském kraji, kde na základních školách působí 33 % nekvalifikovaných učitelů, dobrá, pokud se jí podaří získat alespoň 80 % kvalifikovaných pedagogů?

Jak se pozná špatná škola a jak se s ní bude pracovat, aby se zlepšila?

Podobných otázek bych mohl uvést celou řadu, ale myslím, že uvedené problémy pro ilustraci situace zcela postačují. Až si na ně Česká školní inspekce odpoví, až své požadavky srozumitelnou formou sdělí učitelům a až bude každý inspektor respektovat moderní trendy ve vzdělávání, může se stát tato instituce váženou. Pak se její formální autorita založená na represi může proměnit v autoritou přirozenou, opírající se o kvalitu.

Školní inspektoři mohou navštívit pár náhodně vybraných hodin a na základě hospitace se vyjádřit o tom, že učitel nepoužívá moderní metody a škola je špatná. Tento výrok ale bude mít svou váhu až po té, kdy sám inspektor bude vynikající učitel, který takové metody používal, který své zkušenosti publikoval v metodických materiálech, který napsal moderní učebnice, který vede kurzy pro učitele atd. Inspektor, který si o moderních metodách pouze něco přečetl v učených knihách, autoritu mít nemůže.

Jsem opravdu velmi zvědav, jak se Česká školní inspekce vyrovná se skutečností, že v současné době chybí zkušenosti s reformou školství založenou na přechodu od osnov k rámcovým a školním vzdělávacím programům. Znalosti i zkušenosti inspektorů nemohou být ani o píď větší, než jsou znalosti a zkušenosti tisíců učitelů! Pochybuji, že inspekce nabere nové lidi z pilotních a reformních škol… Co budou kontrolovat? O co se opřou? Jak budou argumentovat? Kde nové zkušenosti získají? Absolvují nějaké školení? Jak dlouho bude trvat? Bude to stačit pro kvalitní výkon inspekční činnosti v nových podmínkách?

Pokud bych měl dnes říci, zda Českou školní inspekci zrušit, nebo ji reformovat, rozhodl bych se pro první variantu. Ušetřené peníze bych věnoval na metodickou pomoc, kterou učitelé potřebují mnohem více, než návštěvy podivných bytostí, které se zamknou ve sborovně a po několika dnech zveřejní marťanskou zprávu, při jejímž čtení učitelé dané školy nevěřícně kroutí hlavou.



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.