European Computer Driving Licence (ECDL) je v evropském kontextu uznávaný a rozšířený koncept stanovující minimum znalostí, které člověk potřebuje, aby mohl informační technologie efektivně využívat. Na základní škole se s ECDL ale víceméně nesetkáme.
Mnoho odborníků se diví, proč nebyl koncept European Computer Driving Licence (ECDL) využit při vzdělávání pedagogických pracovníků v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. Nedávno jsem byl požádán o sepsání názoru na to, proč je/není vhodné v oblasti Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání koncept ECDL využívat. Řečeno postaru: Proč nejsou osnovy informatiky založeny na ECDL?
Na webu www.ecdl.cz se píše: Přínos projektu ECDL spočívá v tom, že předkládá mezinárodně uznávanou, objektivní, standardizovanou metodu pro ověření počítačové gramotnosti pomocí praktických testů. Jedná se o sedm vzdělávacích okruhů, počínaje Základy informačních technologií, přes Textový editor, až po Služby informační sítě. Zájemce, který úspěšně absolvuje sedm testů ze všech okruhů, získá ECDL certifikát.
ECDL je dobrý nástroj na testování znalostí a základních uživatelských dovedností v oblasti ICT. Skvěle se hodí pro sekretářky, úředníky a možná i některé živnostníky. Ostatně, pro oblast veřejné správy jej doporučuje i vládní dokument e-Česko 2006.
Jenomže ve vzdělávání žáků základních škol je ECDL málo zajímavé. Odmyslíme-li pro školství nemalou finanční zátěž (ECDL komplet vyjde téměř na tři tisíce korun), je koncept ECDL postaven na klasickém testování – testuje znalosti, částečně dovednosti. Netestuje (a touto formou ani dost dobře nemůže) ani netrénuje klíčové kompetence. Ty jsou pro školní vzdělávací programy zásadní.
Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění žáka ve společnosti. ECDL se zaměřuje pouze na podmnožinu toho, co by si měli žáci ZŠ osvojit. ECDL například neobsahuje zásadní kompetenci z oblasti ICT, tedy tvořivou práci s informacemi a jejich kritické zhodnocení a využívání při dalším vzdělávání. Slovo tvořivou hraje zásadní roli. Například v oblasti Služby informačních sítí zní jeden z ukázkových testových úkolů: Vytvořte novou e-mailovou zprávu a vložte do ní následující krátký text: Drahý Michale, víš, že náš klub navštíví Provence. Jel bysjsi také? Žák do takového testu nevkládá vůbec žádnou invenci, vůbec žádný osobní potenciál. Nemusí se zabývat kritickým zhodnocením dostupných informací, nemusí o obsahu zprávy vůbec přemýšlet. A navíc je vystaven gramatické hrubce (což je ovšem v ECDL věc spíše ojedinělá). Ve stejném duchu jsou i ostatní otázky a úkoly Vulgárně řečeno, testem projde (dobře) cvičená opice.
ECDL je důležitý standardizovaný systém, který má své opodstatnění. Ve školách ale raději postupujme při testování jinak.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat