Veronika Horáková: Projektové vyučování v hodinách němčiny

středa 2. února 2005 ·

V hodinách jazyka můžeme pro motivaci žáků použít mnohé. Lze využít hry, písně. Přesto když žáci dospějí do určitého věku, 14 a více let, většinou neradi zpívají a hry považují někdy za svého věku nedůstojné. V této situaci lze využít různých projektů, které práci s jazykem zpestří. Zde je jeden konkrétní námět.

Projektové vyučování je jiný způsob práce, než na jaký jsou většinou žáci zvyklí. A to je moment, který může učitel využít ve svůj prospěch. Může použít tuto změnu pro motivaci a získání zájmu žáků. Děti jsou bytosti, které každý náznak změny ve stereotypu dokáže potěšit a získat.

Projektové vyučování bývá také málokdy statické, a tak se do hodin dostává další vítaný prvek, kterým je pohyb. Přínosem pro žáky bude i objevování nových poznatků, nejenom pasivní přihlížení a přijímání informací, které není nutno chápat, ale jen se je naučit.

Důležitou součástí projektů je seznámení se se zdroji informací, které mohou pomoci s řešením problému. Není dobré dát žákům všechny informace. Naopak vyhledáváním se děti naučí pracovat s medii. Učitel by měl fungovat jako záchranná síť, o kterou se žáci opřou až tehdy, kdy ostatní zdroje selžou. Takový přístup naučí samostatné práci. Poslední dobou se hodně mluví o tom, že děti málo čtou, a právě tímto způsobem mohou žáci objevit knihu jako zdroj informací, poučení a zajímavostí.

Škola nejen učí, ale také vychovává. Proto mezi výsledky projektu musíme připočítat také učení komunikace mezi žáky, vzájemnou koordinaci, schopnost uplatnit se při práci, ale i v kolektivu. Ve třídě se nacházejí žáci rozličných schopností, a právě ty lze v projektovém vyučování využít a dát tak najevo dítěti, že právě ono je pro dílo nepostradatelné.

Při prezentaci projektu se pak žáci naučí odpovědnosti za svou práci. Pocit z dobře vykonané práce, kterou mohu ještě ke všemu někomu ukázat, samozřejmě vede ke spokojenosti a ke zvýšení sebevědomí. V mysli dítěte možná zůstane do budoucna pocit, že mnoho problémů má řešení.


Projekty snadno a ještě s odměnou

Na stránkách www.sachsen.de, www.bayern.de a www.schweiz.ch si lze napsat o propagační materiály, které Sasko, Bavorko i Švýcarsko rádi poskytnou. Zejména Sasko a Bavorsko má zájem o propagaci své země u nás, protože jsou našimi sousedy.

Materiály, které do naší školy došly ve velkém balíku, obsahovaly různé brožurky a plakáty o dané zemi, ale také samolepky, přívěšky, klíčenky, tužky či jiné drobnosti, které jsou vynikající motivací pro všechny žáky.


Příklad projektu Bavorsko

Cíl
Seznámit se se základními údaji, ale i zajímavostmi spolkové země Bavorsko

Získání zájmu žáků
Před začátkem projektu je nutné motivovat žáky tím, že zemi stručně představíme. Vysvětlíme dětem, co po nich budeme chtít a jak bude celý projekt probíhat. Vytvoříme časový harmonogram, ve kterém určíme dílčí cíle. Musíme však mít na paměti, že cílem projektu není dodržet časový plán, ale dozvědět se co nejvíce a co nejzajímavější formou informace o Bavorsku.

Rozdělení úkolů
Každé dítě dostane konkrétní téma, kterým se bude zabývat. Mezi vypracovaná témata patřila tato:

  • základní údaje
  • historie
  • hlavní město Mnichov
  • příroda
  • státní znak
  • pamětihodnosti
  • důležité osobnosti
  • hospodářství
  • automobily
  • zvyky, kultura, jídlo

Pokud má žák jiný zájem týkající se zadaného tématu, kterému by se chtěl věnovat, je dobré mu nechat jeho nápad zrealizovat. Je lepší, když žák vypracuje dopodrobna referát o fotbale v Bavorsku, než když napíše dva řádky z donucení o historii.

Harmonogram

  1. Po obdržení tématu mělo každé dítě jeden týden čas na hledání informací. Mezi hlavní zdroje patřily materiály poslané z Bavorska, internet a knihovna. 
  2. Poté se jedna hodina věnovala porovnání a výměně informací mezi žáky.
  3. Další dvě hodiny probíhala vlastní prezentace zjištěných výsledků.
  4. Referáty byly předneseny v češtině, avšak každý si připravil obecné shrnutí tématu do tří vět v němčině. Tyto věty by měly být všeobecným shrnutím, a také tím, co by se žáci naučili. Slabší žáci měli možnost vypracovat práci pouze ústně, do němčiny převedený stručný obsah byl pak vytvořen společně v hodině.
  5. Míra použití cizího jazyka při prezentaci projektu je závislá na úrovni znalostí a schopností žáků. Samozřejmě by bylo nejlepší, kdyby projekt byl prezentován v cizím jazyce, ale pokud by prezentaci ostatní žáci nerozuměli, postrádala by prezentace smysl.
  6. Další hodiny proběhlo opakování a následné prozkoušení zjištěných informací o Bavorsku.

Výsledkem projektu je seznámení se s Bavorskem a zároveň je i možné dostat do povědomí tyto informace zajímavou formou.



Veronika Horáková

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.