Dotaz: Jak dlouhou dobu má rodič na to, aby napsal dítěti, které se vrátí do školy po nemoci, omluvenku? Je možné, aby dítě dostalo třídní důtku nebo jiný trestní postih za to, že nepřinese omluvenku v tomto, školním řádem stanoveném čase?
Předpokládáme, že jde o žáka základní školy. V § 3 odst. 8 a 9 vyhlášky č. 291/1991 Sb., o základní škole, ve znění pozdějších předpisů, se stanoví:
8. Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování z důvodu předem známých žákovi nebo jeho zástupci, požádá zástupce žáka třídního učitele nebo ředitele školy o uvolnění z vyučování. Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování z nepředvídaného důvodu, je zástupce žáka povinen nejpozději do dvou dnů oznámit třídnímu učiteli důvod nepřítomnosti. Dobu, na kterou žáka uvolní třídní učitel nebo ředitel školy, stanoví řád školy.
9. Nepřítomnost žáka omlouvá zástupce žáka; v odůvodněných případech může škola požadovat lékařské potvrzení o nemoci žáka či jiný úřední doklad potvrzující důvod nepřítomnosti žáka.
Řád školy vydávaný podle § 38a) školského zákona a § 15 vyhlášky o základní škole má obsahovat mj. i ustanovení o docházce do školy, to znamená, že může podrobněji rozvést i výše citovaná ustanovení § 15 vyhlášky. Upozorňujeme v této souvislosti i na metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, vydaný MŠMT ČR pod č. j. 10 194/2002-14 (Věstník MŠMT 3/2002).
Úpravu udělování výchovných opatření upravuje § 13 vyhlášky o základní škole. Mezi výchovná opatření patří opatření k posílení kázně a různé druhy těchto opatření se udělují podle závažnosti provinění žáka (§ 13 odst. 2 vyhlášky). Tato opatření mají být tedy udělována žákovi za nedostatky v jeho chování, které sám zavinil. Pokud jde o nepřítomnost žáka ve škole, omlouvá ji jeho zástupce (viz § 3 odst. 9 vyhlášky).
Pokud zástupce žáka nepostupuje přitom v souladu s vyhláškou či školním řádem a tyto nedostatky žák nijak neovlivnil a nezpůsobil, nebylo by v takovém případě účelné, podle našeho názoru, používat sankční výchovná opatření. Vhodnější a účinnější by bylo zřejmě jednání s příslušným zástupcem žáka.
Vít Berka
0 komentářů:
Okomentovat