Petr Fořt: Repasované počítače aneb starý je taky dobrý

úterý 18. března 2003 ·

Jsme střední škola s poměrně vysokými požadavky na výkon a kvalitu výpočetní techniky, přesto se bez repasovaných počítačů neobejdeme – tak jako na většině škol. Nelze ovšem „šáhnout“ po jakémkoli PC, navíc je dobré si předem uvědomit, k čemu ho budeme používat a s jakými zásahy bychom měli počítat.

Jaké počítače jsou vhodné?

Po desetileté zkušenosti s administrací výpočetní techniky doporučuji, abyste volbu použitých počítačů podřídili hledisku sjednoceného hardwaru. Usnadňuje to jak opravy, tak především výrazně snižuje náklady na administraci. Pokud vám tedy někdo nabízí starší počítače na školu, pro potřeby učeben berte hardware jako celek.

Při úvahách o použití repasovaných počítačů musíme vycházet z jejich technické úrovně. Vzhledem k operačnímu systému nemá v současné době smysl pořizovat počítače s nižším výkonem, než je Pentium 75 MHz s minimálně 64 MB operační paměti; za použitelné považuji nejméně Pentium 200.

Požadujte kvalitní síťový adaptér standardu Fast Ethernet pro sběrnici PCI. Tato zdánlivá maličkost umožní poskytovat aplikace jako síťové, a tím odlehčí již tak zadýchanému počítači. Nechte si vyměnit v počítači především disketovou mechaniku a případný CD-ROM. Pokud ale máte Fast Ethernet, osobně považuji CD-ROM za zbytečnost. (Na serveru www.e-gram.cz se můžete seznámit s našimi zkušenostmi s multimédii na základních školách, získaných v rámci projektu Repair 2000.)

Za vůbec nejcitlivější problém považuji integrovaný čip s baterií (DALLAS, ODIN apod.). Na řadě desek jej nelze nijak přemostit a nahradit externí baterií pro řízení biosu. Nový čip stojí podle ceníku kolem 60 USD, což je vysoká cena. Tento problém se týká především počítačů s procesory Intel Pentium. Samozřejmě záleží na konstrukčním řešení základní desky.

U počítačů postavených na starší architektuře příliš nepočítejte s jejich rozšiřováním, především s navýšením operační paměti. Osobně jsem zažil pocit beznaděje, když jsem měl doplnit do 30 počítačů operační paměť, avšak z deseti typů pamětí fungovala pouze jediná, a zrovna ta velmi drahá. Dále upozorňuji na problémy s velkými disky a přítomností pouze PCI grafických adaptérů.

Mým favoritem na rekonstrukci jsou především počítače značkové (Compaq, Dell, HP) se základní deskou postavenou na Intel chipsetu se samostatnou baterií pro napájení CMOS.

K čemu se hodí?

Obecně můžu říct, že od počítačů na úrovni procesorů Pentium s grafickými akcelerátory na PCI nemůžete očekávat vůbec nic v oblasti náročných aplikací (u nás jsou to především produkty pro 3D modelování). Lze je ale perfektně využít pro výuku kancelářských aplikací, internetu, grafických aplikací na úrovni 2D grafiky, případně pro 2D CADy. Využitím Fast Ethernetu můžete provozovat optimalizované multimediální aplikace – mým tipem jsou jednoznačně výuková multimédia firmy Terasoft. Problémy se mohou objevit se zvukovými adaptéry, volte opět PCI.

Počítače je samozřejmě nutné vybavit příslušnou licencí operačního systému, nejlépe formou školních multilicencí. Jistou alternativou může být také Linux v posledních distribucích, ale zde počítejte především s jeho použitím pro internet a kancelářské aplikace; s výukovými programy to bude složitější. Za velmi vhodný operační systém na uvažované typy osobních počítačů považuji Microsoft Windows 98 SE nebo Windows NT 4. Ostatní operační systémy již vyžadují více operační paměti, pokud samozřejmě pracují v grafickém módu.

Co vydrží?

Složitější otázka, na kterou lze odpovědět jen tak, že životnost počítačů na naší škole je přibližně 6 až 8 let. Odečtěte si tedy 4 roky, po které počítače pracovaly v komerčním sektoru, a dostanete se teoreticky na další čtyři roky, pokud byly počítače řádně repasovány a byla zachována původní základní deska, CPU a operační paměť. Samozřejmě vycházím opět ze zvolené kategorie počítačů, která je dnes pro prodej z druhé ruky nejzajímavější a nejdostupnější.

Jak náročná je správa?

Díky spolupráci s komerčním sektorem, především v oblasti CA technologií a počítačových sítí, se nám vícekrát podařilo získat několik desítek starších osobních počítačů. Naposledy to byly výše zmiňované PC s Pentiem 200.

Počítače byly připojeny do počítačové sítě školy pomocí síťových adaptérů Fast Ethernet firmy SMC a jsou administrovány metodikou Repair 2000. Jde o naši metodiku oceněnou několika granty, která zásadně snižuje náklady na administraci počítačů na škole a zachovává jejich maximální dostupnost pro studenty (více v tomto článku).

PC jsou připojeny na centrální školní server, poskytující aplikace na úrovni kancelářských balíků, grafických programů Corel Draw, AutoCAD 2002, internetových služeb apod. Server je provozován pod operačním systémem Linux RedHAT 8.

Níže uvádím tabulku nákladů na jejich administraci. Jsou v ní uvedeny roční hodinové dotace – bez a s metodikou Repair 2000. Podotýkám, že se jedná o pracovní stanice zcela otevřené, bez jakýchkoli omezujících prvků. Student tedy nemusí svou zvídavost aplikovat na firemním počítači svého táty, ale může si vše bez problémů vyzkoušet ve škole, která je k tomu určena. Tato metodika byla poskytnuta několika dalším školám pro otestování v běžném provozu.

Škola

Počet PC

Stáří PC

Provoz

Aplikace

HW

SW

Repair

Základní

15

2 roky

14 h / d

Ba / Mm

10 / rok

82

12

Odborná

10

1 rok

8 h / d

Ba / Gr / Mm

1 / rok

62

8

Střední

15

4 roky

16 h / d

Ba / Gr / CA / Mm

24 / rok

108

17


Výsledky ročního sledování na třech školách různých typů

Vysvětlivky: Ba – běžné aplikace (kancelářské, internet), Gr – grafické aplikace, Mm – multimédia (výuka jazyků), CA – průmyslové grafické systémy (CAD, CAM).

Výsledná čísla uvádí, kolik hodin za celý školní rok (2000/2001) bylo potřeba na administraci hardwaru a softwaru. Jedná se o hodiny za celý školní rok zahrnující i prvotní zprovoznění učebny. Je zřejmé, že při větším stáří PC musíme počítat s vyššími nároky na údržbu hardwaru i softwaru. Zásadní je ovšem technologie údržby SW pomocí metodiky Repair 2000. Kromě úvodního zprovoznění na začátku školního roku nebylo v průběhu roku prakticky potřeba zásahu odborníka.



Petr Fořt

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.