Jsem obyčejná učitelka na prvním stupni a mé znalosti výpočetní techniky jsou pouze uživatelské. Přesto bych ráda poradila těm kolegyním a kolegům, kteří nemají zkušenosti s využitím internetu ve výuce, několik jednoduchých a přitom vděčných námětů do hodiny.
Tento článek tedy není návodem na rozsáhlejší, dlouhodobější projekt pro zkušenější uživatele ICT (ti najdou inspiraci třeba v článku Projektové vyučování s páťáky a internetem ), ale spíše souborem tipů na jednorázové využití počítačové učebny v hodinách vlastivědy. Ti, kteří tento předmět vyučují, pak jistě sami přijdou na mnoho dalších podobných nápadů, jak internet smysluplně zapojit do své praxe.
Pokud má někdo obavy, že žáci nezvládnou pohyb na webových stránkách, musím poznamenat, že po první hodině většina z nich základům práce s prohlížečem rozumí. V začátcích je lepší, když pracují dva žáci u jednoho počítače (více počítačů stejně asi nemáte k dispozici).
Nepodceňte přípravu
Před samotnou hodinou je dobré si vytyčit nejen weby, které mají děti navštívit, ale i to, jaké konkrétní informace na nich budou hledat. V opačném případě by žáci roztěkaně klikali v bludišti webových stránek, nevěděli, co je má vlastně zajímat, a práce by pak ztratila smysl. Proto ke každé adrese nabídnu ukázku jednoduchého úkolu.
Pokud dětem vytisknete předem připravené listy s jednotlivými adresami a úkoly, případně i postupnými kroky, ušetříte si spoustu vysvětlování a pobíhání po učebně. A žákům zůstane materiál, ze kterého můžete čerpat při pozdějších hodinách. Většina webů nabízí možnost tisku textů i fotografií. Můžete si tedy navštívené stránky vytisknout a utvořit z nich nástěnku nebo doplňující materiál do školních sešitů.
Jízdní řády – Jízdní řády prolínají výuku vlastivědy a matematiky. Doporučuji stránky www.jizdnirady.cz . Děti zde mohou vyhledávat spojení vlakem, autobusem nebo městskou hromadnou dopravou. Naučí se orientovat v jízdních řádech, zadávat požadavky, pracovat s vyhledáváním, porovnávat ceny jízdného s ujetými kilometry, dobu jízdy, zastávky atd. Mohou si vytisknout platné jízdní řády pro vlastní potřebu (cesta do školy, na chatu…).
Příklady úkolu:
- Najdi spoj z města … do města … v pátek kolem páté hodiny.
- Porovnej jednotlivé spoje z … do … Který spoj je nejrychlejší?
- Jak se liší cena jízdy z … do … vlakem a autobusem?
Praha – K probírání učiva o našem hlavním městě mohu doporučit www.praha.cz. Stránky nabízejí jeho historii, fotogalerii nebo kalendář akcí. Nemusíte se tedy spoléhat pouze na starší videokazety či plány města, ale nabízí se vám možnost virtuální procházky ulicemi a sledování aktuálního dění (koncerty, akce, výstavy, instituce). Děti se přesvědčí, že Praha je skutečným centrem kultury, obchodu a politiky.
Příklady úkolu:
- Najdi fotografii Karlova mostu, Staroměstského orloje, Hradčan…
- Jaké významné kulturní akce se v Praze konají příští měsíc?
Příklady úkolu:
- Najděte, kdy bylo založeno naše město.
- Prohlédněte si mapu našeho města a najděte ulici, ve které bydlíte.
- Najděte fotografii památky … z našeho města.
Mapy – V učivu vlastivědy se děti seznamují s různými druhy map, mapových značek a učí se v mapách orientovat. Nemusíme vycházet pouze ze sborníku map, které mají žáci. Můžeme navštívit vyhledávače, např. www.seznam.cz (odkaz mapy), a nahlédnout do map jednotlivých krajů, regionů a měst. Žáci si mohou mapy přibližovat, vyhledávat konkrétní města, řeky, ulice, instituce, podniky apod.
Příklady úkolu:
- Vyhledejte mapu našeho kraje.
- Vyhledejte mapu našeho města.
- Jaké řeky se nacházejí v blízkosti našeho města?
A dále už jen ve zkratce. Víte, že i české řeky mají své webové stránky, např. http://www.cestujme.cz/vltava/ (hledat můžete rekreační zařízení, nabídky služeb, historii řeky…) nebo www.povodiodry.cz (technologie zásobování vodou, kvalita vody, přehrady)? V učivu o státu nevynechejte stránky www.psp.cz (stránka Poslanecké sněmovny), www.vlada.cz a www.hrad.cz.
TIP: Mnoho dalších užitečných námětů najdete v našem Průvodci vzdělávacími stránkami – sekce Občanská nauka .
Ivana Kopřivová
0 komentářů:
Okomentovat