Nařízením vlády České republiky ze dne 7. srpna 2002 se snižuje míra přímé vyučovací povinnosti učiteli-metodikovi informačních technologií. Toto nařízení nabylo 28. srpnem 2002 účinnosti a potěší většinu informatiků, zarmoutí však ředitele škol.
Nařízením vlády ze dne 7. srpna 2002, kterým se mění nařízení vlády č. 68/1997 Sb., kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství, ve znění nařízení vlády č. 153/1999 Sb. Tímto nařízením se mimo jiné v § 3 za odstavec 10 vkládá nový odstavec 11, který zní:
Učiteli-metodikovi informačních a komunikačních technologií se snižuje míra přímé vyučovací činnosti s počtem žáků
- do 50 o 1 hodinu týdně,
- do 150 o 2 hodiny týdně,
- do 300 o 3 hodiny týdně,
- do 500 o 4 hodiny týdně,
- nad 500 o 5 hodin týdně.
Kdo je tajemný M?
Jak nám sdělila tisková mluvčí MŠMT Hana Vítková, pověřit učitele metodikem ICT je v plné kompetenci ředitele školy. Metodik ICT je funkce shodná s ICT koordinátorem (termín používaný v projektu SIPVZ) a zahrnuje v sobě tři role:
- Metodik pomáhá učitelům při zavádění ICT do výuky, spolupracuje při zajišťování školení základů práce s počítači pro učitele, iniciuje a podporuje využití ICT ve výuce, odpovídá za maximální možné využití ICT učebny pro vzdělávání, s ostatními učiteli mapuje nově vzniklé potřeby, navrhuje strukturu školního informačního systému a další směr rozvoje ICT ve škole.
- Manažer koordinuje zavedení ICT ve škole. Odpovídá za komunikaci se subjekty, se kterými má škola právní vztah v oblasti ICT.
- Správce zajišťuje ICT po technické stránce, včetně nezbytných administrativních úkonů. Zejména přidělování práv, tvorbu nových účtů, provádění pravidelného zálohování důležitých dat, instalaci softwaru, apod. Instaluje náročnější výukové programy, provádí běžnou údržbu lokální počítačové sítě ve škole, detekci a odstraňování menších závad, případně zajistí odborný servis.
Metodikem ICT může být jmenován i pedagogický pracovník, který není ICT koordinátorem, ale v případě potřeby provádí běžnou údržbu lokální počítačové sítě, detekci a specifikaci závad a případné zajištění odborného zásahu. Metodik má sníženou míru přímé vyučovací nebo výchovné činnosti. Bude školen prostřednictvím kurzů, pracovních seminářů a samostudia (jmenování však není podmíněno absolvováním školení). Funkce metodika se ustanoví nejpozději v době užívání ICT.
Další upřesnění pak následuje v § 3 odstavec 12:
Je-li pověřeno výkonem funkce metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce více učitelů, sníží se každému z nich rozsah přímé vyučovací činnosti podle poměrného počtu žáků připadajících na jednoho metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce.
Kdo to zaplatí?
Jak už to však v podobných případech bývá, nařízení do škol dorazí, potřebné finance však prozatím nikoli. Vzhledem ke katastrofickým škodám, které povodně napáchaly, je vidina potřebné finanční kompenzace v nedohlednu. Ředitelé škol tak opět budou mít těžké spaní a jak nám někteří sdělili, nezbude jim nic jiného, než sáhnout na nenárokové složky platů ostatních učitelů (osobní ohodnocení a odměny).
Plné znění nařízení naleznete na webových stranách MŠMT.
Zdeněk Ogrodník
0 komentářů:
Okomentovat