Petr Vanický: Učitelé, šetřete svého správce sítě!

středa 24. října 2001 ·

Všem méně poučeným uživatelům: Pokud váš počítač v jednom okamžiku přestane dělat, co od něj očekáváte, zpravidla to neznamená, že je porouchaný. Naopak, většinu „závad“ si můžete bez problémů „opravit“ sami. Ušetříte tím čas nejen vašemu správci školní sítě, ale i sobě.

Již několik let spravuji školní počítačovou síť. Za tu dobu jsem zjistil, že většina problémů, se kterými se uživatelé setkávají, není způsobena poruchou počítače, ale jejich nepozorností a strachem z techniky. Jakmile se program začne chovat jinak, než jsou zvyklí, znejistí a hned volají někoho, kdo jim jejich problém odstraní. Na většině škol je takovým člověkem učitel informatiky, který se zároveň stará i o školní síť. Pokud právě učí, čeká nešťastný uživatel často několik hodin a někdy i dní, než se k němu správce dostane a pomůže mu odstranit chybu. Přitom se dosti často jedná o chyby, které je schopen sám odstranit i méně zkušený uživatel. Kromě toho, že může ihned pokračovat v práci, je mu odměnou i jistý pocit zadostiučinění, že nad tím plechovým lumpem zvítězil.

Pokusím se tomto článku shrnout několik zásad, které, pokud se jimi budete řídit, usnadní život s počítači vám i vašemu správci sítě.


Zálohujte si data !!!

Tato zásada je připomínána snad v každé knize o práci s počítačem. Přesto si většina uživatelů říká, že jim se nemůže nic stát. Vážně ji začnou brát až teprve tehdy, kdy se jim opravdu nějaká důležitá data ztratí. To už ale bývá pozdě.

Zálohování na diskety je práce zdlouhavá a otravná, zejména pokud zálohujete hodně dat, ale není třeba zálohovat vždy jen na diskety. Většinou postačí pouze zkopírovat důležité soubory do jiného adresáře na disku nebo na server. To většinou netrvá déle, než pár vteřin. Pokud kopírovat neumíte nebo nevíte, kam byste si mohli svá data nahrát, obraťte se na svého správcem. Jistě vám to rád vysvětlí, protože ví, že je to i v jeho zájmu.


Nebojte se počítače

Počítač je jenom stroj. Je postaven tak, že není možné ho zničit tím, že napíšete něco na klávesnici nebo klepnete na něco myší. Jistě, můžete si něco omylem smazat, ale to není žádný problém, pokud si pravidelně (a nemyslím tím pravidelně jednou za rok, ale alespoň jednou týdně) zálohujete. Data se snadno obnoví a programy se dají nainstalovat znovu. Přesto buďte při svém experimentování opatrní. Vždy byste měli alespoň tušit, co zrovna děláte.


Důkladně si prohlédněte obrazovku

Jen málokdy se stane, že dojde k nějaké chybě a program nic neohlásí. Naopak, většinou dává dosti jasně najevo, že se mu něco nelíbí. Pokud se vám objeví chybová zpráva, nejprve si ji pozorně přečtěte. Často je tam napsáno nejen to, k jaké chybě došlo, ale i proč a jak příčinu chyby odstranit. Může se vám i stát, že se při průzkumu programu dostanete do zákoutí, která neznáte a nebudete vědět, jak se dostat zpět, nebo program nebude dělat to, co by podle vás dělat měl. V takovém případě si nejprve pozorně prohlédněte celou obrazovku a hledejte něco, co by vám mohlo napovědět. Zvláště věnujte pozornost spodnímu řádku obrazovky a menu v horním řádku. Většinou tam bude nějaká zpráva o tom, proč nelze něco provést nebo jak se vrátit k předchozímu stavu. Také můžete prozkoumat tlačítka v ovládacím panelu tak, že nad nimi podržíte na chvíli kurzor myši. Asi po 2-3 vteřinách by se měl objevit krátký popis toho, co které tlačítko dělá. Jistě najdete způsob, jak se dostat tam, kde to znáte.


Používejte nápovědu

Okno s chybovou zprávou někdy obsahuje tlačítko nápověda. Pokud na něj klepnete, objeví se podrobnější popis problému, který mohl chybu způsobit a někdy i návod jak danou chybu odstranit.

Prakticky každý moderní program obsahuje podrobnou nápovědu. Většinou bývá přístupná přes klávesu F1 nebo přes nabídku v menu.


Problém je potřeba dobře popsat

Nastane-li situace, že se s počítačem děje něco, s čím si opravdu nevíte rady, zavolejte svému administrátorovi. Dříve nežli tak ale učiníte, připravte se na to. Pokud se na obrazovce vypisují nějaké chybové hlášky, opište si je, zapište si jméno programu, který vám nefunguje a zkuste si vzpomenout, co jste dělali před tím, nežli se chyba objevila. Telefonát vašemu správci sítě by rozhodně neměl vypadat nějak takto:

Uživatel: "Ahoj Jardo, tak mě ten počítač zase nefunguje!"
Správce: "Jak nefunguje?"
Uživatel: "No vůbec nic to nedělá. Prosím tě přijď sem."

Po takovém rozhovoru se váš správce připravuje nejméně na reinstalaci celého systému. To je oprava na delší dobu, a tak se k vám nepohrne v nejbližší volné půlhodině. Pokud mu ale dokážete problém dobře popsat, bude vám často schopen poradit i po telefonu. Jak by to asi mohlo vypadat, si hned ukážeme:

Uživatel: "Ahoj Jardo, tak mě ten počítač zase nefunguje!"
Správce: "Jak nefunguje?"
Uživatel: "Nemůžu na něm nic dělat, vůbec se mi tam neobjeví ty malý obrázky, jak se na ně jezdí myškou.Obrazovka je celá černá, jenom se tam objevujou nějaký nápisy, ale já jim nerozumím. Je tu napsáno: Disk boot failure, insert system disk and press any key."
Správce: "A nemáš náhodou v počítači disketu?"
Uživatel: "Mám, chtěl jsem si z ní něco nahrát."
Správce: "Tak ji vyndej a zkus zmáčknout mezerník. To je ta nejdelší klávesa dole uprostřed."
Uživatel: "Jardo, jsi borec, už to startuje."

Pokud neumíte problém popsat pomocí odborných počítačových termínů, nic se neděje a klidně popište svůj problém laicky. Správce vám bude rozumět, a pokud by nerozuměl, zeptá se vás.

Protože většinou dělá uživatelům problém porozumět zprávám, které jim počítač píše, připravil jsem na závěr malý slovníček počítačového laika:

drive disk, mechanika, může být myšlena disketa, pevný disk v počítači, nebo jiné zařízení na ukládání dat
file soubor
directory adresář, složka
delete mazat (pozor: pokud se toto slovo objevuje ve zprávě, které dobře nerozumíte, raději se s někým poraďte)
help nápověda
exit, quit konec (většinou se objevuje ve zprávách, které se ptají na to, zda chcete ukončit program, nebo jako nabídka v menu, přes kterou je možné ukončit program)
storno, cancel zrušit operaci, většinou označuje tlačítko, pomocí kterého můžete zavřít dialogové okno, aniž by se provedli jakékoliv změny


A ještě několik běžných frází:
file not found soubor nebyl nalezen (pravděpodobně jste chtěli otevřít soubor, který v zadaném adresáři není nebo jste při zadávání jména udělali překlep)
press any key … stiskněte libovolnou klávesu (přesto mačkejte raději jen mezerník, enter nebo nějaké písmenko, a naopak se vyhněte klávesám jako je Esc, Shift, Alt, Ctrl a podobně)
not enough space… není dost místa. Nejčastěji se objevuje při kopírování na disketu.
drive is not ready mechanika, např. disketa, cd rom, harddisk… není připravena (zkontrolujte si, zda jste opravdu vložili do počítače disketu, zda není chráněna proti zápisu, zda není příliš poškrábané nebo špinavé cd atp)


Petr Vanický

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.