Firma Silcom v edici Kdo to ví, odpoví! přinesla na trh již čtyři multimediální tituly, na kterých si děti a koneckonců i jejich rodiče mohou otestovat své znalosti z dějepisu, biologie, sportu a zeměpisu. Poslednímu z nich je věnována tato recenze, nicméně princip je u všech titulů prakticky stejný a trošku monotónní.
Divácký ohlas nejrůznějších televizních soutěží, v nichž lze na komerčních stanicích během pětačtyřiceti minut teoreticky získat třebas i sedmiciferné finanční částky, podněcuje výrobce multimédií jednak k digitálním klonům takových pořadů (CD-ROM Riskuj! a v Německu už i soutěž Millionär), jednak k vyvíjení dalších aplikací, které testují uživatelův všeobecný rozhled formou kvízu.
Na tento trend zareagovala také agilní opavská firma Silcom, jejíž didaktické působení se až na některé světlejší momenty zatím soustředilo spíše na vklady extenzivní a líbivé. Ani její nová edice s dosti omšelým titulem Kdo to ví, odpoví!, která vedle témat z obecného i hospodářského zeměpisu probírá na dalších discích rovněž vědomostní detaily z dějepisu, biologie a sportovní problematiky, do tohoto žánru nevnáší speciální novou kvalitu, pomineme-li úroveň otázek sestavených příslušnými odborníky.
V mezích možného se úkolu nezhostila zle. Rozhraní je účelné, přehledné a obsahuje strašáka v podobě časomíry, která přichází ke slovu, pokud jednotlivec hraje proti hodinám. V kvízu lze totiž vybírat mezi režimem Co nejvíc, ve kterém je třeba vybrat správnou ze tří alternativ v časovém limitu, a tak pokračovat až k možnému maximu, a mezi režimem Co nejdál. Tato sofistikovanější podoba hráče neomezuje časově, nýbrž mu stejně jako ve správné počítačové hře dává tři životy (kredity), jejichž vyčerpáním test končí. V pravidelných intervalech lze však své biologické ego rozhojnit v prémiových otázkách, a tím hromadit body, které ve větším množství hráče opravňují, aby se zvěčnil do síně slávy podobným zápisem, jak to uměly staré komediantské automaty na závěr války ufonů.
Hlavním nedostatkem těchto typů aplikací je, že nemají žádnou oporu v datech (ačkoli kapacita média je v tomto případě zaplněna jen z poloviny), a že se tedy metody učení musí spoléhat buď na paměť motivovanou vlastními chybami a omyly, anebo na probírku vzorovými řešeními, která však není nijak strukturována. Tím je dopad programu značně limitován, a to nejenom pro školní výuku, jejíž klasický písemný test pouze variuje graficky příjemnou formou, ale i pro znalostní soupeření v domácím kruhu, poněvadž zásoby otázek nejsou nekonečné. Slogan řady Zábava a poučení pro celou rodinu tedy patrně dojde naplnění, nicméně jen dočasně. Až budou všichni zúčastnění znát správné řešení, nikdo už po dalším počítačovém klání ani nehlesne, což by se výmluvnějším multimédiím stát nemělo.
Cena: 449 Kč
Minimální konfigurace:
procesor 486 DX
RAM 8 MB
grafika 800x600 2-rychlostní
Microsoft Windows 95/98
CD-ROM 2X
Vyšlo v časopise Moderní vyučování.
Petr Matoušek



0 komentářů:
Okomentovat