redakce: V menší třídě mají děti lepší výsledky, jsou ale agresivnější

středa 13. září 2000 ·

Z úzkého hlediska studijních výsledků je menší počet žáků ve třídě prospěšný, ale ze sociálního hlediska je tomu právě naopak. Vyplývá to z dlouhodobé studie Londýnské Univerzity mezi 10 000 dětmi na 300 státních školách.

Žáci v malých třídách (pod 20 dětí) lépe čtou a jsou výkonnější zejména v matematice než jejich spolužáci z větších tříd. Také pozorněji naslouchají učiteli a přijímají jeho instrukce. Ve větších třídách se prakticky nečte nahlas, žáci jsou nepozornější a mnohdy dělají věci, které nepatří do školních lavic. Není velkým překvapením, že učitelé malých tříd znali své žáky mnohem lépe a také je lépe vedli.

Zároveň však jsou tito žáci agresivnější a exkomunikují méně adaptabilní děti daleko výrazněji než ve větší sociální skupině. Oproti tomu žáci ve větších třídách vytvářejí lepší sociální vztahy a jsou méně závislí na konkrétním učiteli; tato adaptabilita je pak pro další životní role výhodnější.

Výzkumná zpráva však jednoznačně podporuje vznik malých a specializovaných tříd pro žáky s poruchami učení, neboť snížení počtu dětí z 25 na 15 zde zvyšuje celkové vzdělávací výsledky v průměru o 25  %. Také první třídy by podle ní neměly mít v průměru více než 25 žáků.

Předseda Národního učitelského svazu John Bangs v reakci na zprávu prohlásil, že studie je pozitivní, ale nijak překvapující. "Dělali jsme vlastní výzkum ve spolupráci s Leicester University a zjistili jsme, že počet žáků ovlivňuje dobu, v které může učitel vést s žáky řízený pohovor a posilovat interakci mezi ním a žákem. Menší skupina tedy umožňuje individuální přístup a diskuzi, zatímco s velkou třídou se většina podobných aktivit zvrhává jen na kázeňskou práci. Otázku vyšší agresivity a nepřátelství mezi žáky v menších skupinách však také nelze přehlížet.“

Přesto ale Národní učitelský svaz společně s odborníky žádají, aby všechny politické strany přijaly do svých programů prosazování menších tříd a specializovaných programů pro děti s poruchami učení.

Zdroj: BBC



redakce

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.