To, že počítače ve školách se bez kvalifikovaných učitelů stávají mrtvými předměty, si samozřejmě uvědomují na celém světě. Clinton se rozhodl navýšit prostředky na computerizaci škol, ty však budou určeny především na další vzdělávání učitelů. Budou u nás nové počítače ležet v nerozbalených krabicích? To, že počítače ve školách se bez kvalifikovaných učitelů stávají mrtvými předměty, si samozřejmě uvědomují na celém světě. Také ve Spojených státech - počítačové a internetová velmoci - považují problém za natolik palčivý, že se do něj vložil i prezident Clinton: „Základem přestavby amerického školství nemohou být jen další nákupy počítačů do škol, ale především další vzdělávání pedagogických pracovníků,“ prohlásil v nedávném interview pro agenturu AP. V nedělním vydání magazínu Access pak stojí, že prezident je přesvědčen, že právě DVPP (jak bychom řekli my) je jedinou cestou, jak zlepšit katastrofální úroveň amerického základního školství.
„Není daleko doba, kdy dítě bude moci na internetu číst veškeré knihy, které kdy byly napsány, a naslouchat symfoniím, které někdy kdosi složil. Pokud ale učitel techniku nezvládá, pak není ve třídě nic platná. Proto jsem se rozhodl uvolnit dvojnásobné prostředky na další vzdělávání učitelů, abych měl jistotu, že všichni učitelé budou umět využívat technologie dostatečně efektivně,“ řekl Clinton a zároveň se obrátil na rodiče, aby se svojí školou probrali žádoucí cíle a podle svých možností k tomuto úkolu přispěli.
Podle nového návrhu bude vláda finančními granty podporovat vzdělávání učitelů v jednotlivých státech; jiným nástrojem pro podporu tohoto programu budou daňové úlevy pro firmy, které darují nebo umožní rozvoj počítačové sítě ve školách. Zároveň přislíbil finanční dotace pro vybudování 1000 počítačových center v nejchudších oblastech.
V následujícím roce se i u nás bude Koncepce státní informační politiky ve vzdělání stávat realitou. Ta rozhodně nebude tak růžová, jak vypadají předkládané závěry. Leccos již teď ukazuje, že mnohé školy snadno sklouznou do "nákupu železa" za každou cenu a na vlastní vzdělávání učitelů se lehce zapomene. Nechci se dožít situace, kterou popisují některé studie z Maďarska, kde i po jednom roce od nákupu nebyly krabice s počítači ani rozbalené. Nebo že bychom již teď našli dostatek podobně odstrašujících příkladů také u nás?
Už jsem mnohokrát napsal, že jádro problému leží v učitelích. "Fleshware" je oním faktorem, který přinese do škol změnu, a ne sebelepší počítač nebo seberychlejší připojení k internetu. Zatím se bohužel ministerstvo zabývá především systémovým rušením než motivačními prvky, které by mohly z učitelského povolání znovu udělat povolání, o kterém přemýšlí nejeden středoškolák. Clintonova slova (jak mu příliš nefandím) platí jak v Americe, tak v našich „malých českých podmínkách“. Či spíš dvojnásob.
Milan Hausner



0 komentářů:
Okomentovat