EDUin: Deset let s bičem státní maturity: výsledky jsou nepřesvědčivé

čtvrtek 7. května 2020 ·

Odpověď na otázku, zda a do jaké míry státní maturita přiměla zvýšit kvalitu výuky na středních školách, zatím nikdo systematicky nehledá. Například tematické zprávy České školní inspekce, které se věnují vzdělávání na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti u jednotné části maturitní zkoušky, ale naznačují, že v tomto ohledu zavedení státní maturity nepřineslo zamýšlené výsledky. Školní inspekce u těchto škol naposledy v roce 2017 (sedm let po zavedení státní maturity) konstatovala, že “většina z nich neprovádí systematickou analýzu příčin neúspěšnosti žáků a nepřijímá efektivní opatření k jejich zlepšení”.




Neúspěšnost v testu z českého jazyka a literatury, z nějž od počátku maturují povinně všichni, se od zavedení státní maturity zvýšila zhruba pětkrát. Zároveň se nijak výrazněji nezměnil podíl populačního ročníku, který směřuje na maturitní obory.

K nárůstu maturitní neúspěšnosti došlo zejména v roce 2015, kdy Cermat na základě svého vlastního rozhodnutí výrazně zvýšil náročnost didaktického testu. Od té doby je ale podle Cermatu náročnost meziročně srovnatelná. Pokud bychom přistoupili na představu, že test skutečně ověřuje úroveň znalostí a dovedností, a zároveň na tvrzení Cermatu, že se náročnost testů nemění, pak zavedení státní maturity selhalo. Úspěšnost v didaktických testech, které absolvuje stejně jako před 10 lety necelých 70 procent maturitního ročníku, setrvale klesá.

Maturitní testy však o úrovni znalostí a dovedností v českém jazyce a literatuře příliš nevypovídají a jejich náročnost není meziročně srovnatelná (přestože to Cermat tvrdí). Deset let po zavedení státní maturity tedy nevíme nic o tom, zda je nyní již 10procentní neúspěšnost jen v testu z českého jazyka a její důsledky (včetně většího počtu mladých lidí odcházejících ze středních škol s ukončeným základním vzděláním) skutečně vyvážena tím, že maturanti jsou lépe připraveni pro život.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.