Jaroslav Mašek: Třídní učitel 2.0 – díl 7.: třídní web

sobota 15. února 2020 ·

Obsahem třídního webu může být cokoliv, na čem se třída shodne, že o sobě chce navenek sdělovat. Důležité pak je najít hranici mezi soukromým a veřejným, abychom především ochránili sami sebe. Konkrétní obsah samozřejmě vytvářejí a následně publikují samotní žáci. Jeho forma by pak měla souznít s vyjadřovacím způsobem, který žákům nejvíce vyhovuje. Jinak řečeno, měla by tu najít prostor fotografka, tvůrce audia, videa, i bloger. Svou kategorii by si zde zasloužily i práce, které jsme vytvořili, ať už pro sebe, třídu nebo školu. Zkrátka vše, čím se chceme pochlubit a co má nějaký přínos či přesah.



Důležité je také stanovit si cílové skupiny, pro které budete obsah tvořit. Napadají mě rodiče a přátelé žáků, učitelé a vedení školy, další učitelé a zájemci o vzdělávání. Sdílený obsah by měl všechny zmíněné skupiny také trochu inspirovat a bavit.

Jak by měl třídní web vypadat 

I v případě veřejných stránek půjde o nějakou formu redakčního systému, tedy o přístup, kdy všichni ti, co publikují, mají svůj vlastní přístup s potřebnými právy. A stejně jako u intranetu se v publikování obsahu můžeme ve třídě střídat. Neměla by ani zde chybět redakční rada s hlavním šéfredaktorem či šéfredaktorkou.

Třídní web coby třídní projekt v rámci předmětu IKT 

Pochopitelně nejdůležitější otázkou je, kdo se ujme tvorby webu a jeho obsahu. Vedle redakční rady by měl vzniknout tým stojící za přípravou stránek – od jejich instalace, nastavení vzhledu a funkčnosti včetně správy účtů a moderování obsahu. Ano, pochopili jste to správně. Celé je to v režii žáků.

Nenapadá mě lepší třídní projekt v rámci předmětu IKT než právě web třídy. Na něm bychom se seznámili se všemi současnými principy a tématy: html, css, databázemi, správou souborů, bezpečností a ochranou dat, tvorbou a úpravou grafiky, videa a audia, a kooperativní prací s využitím kancelářský nástrojů a nástrojů pro vedení a organizaci projektu. Ideálně s propojením do dalších předmětů. Učitel IKT může společně s třídním učitelem celý projekt vést, nadále ovšem stojí v pozadí.

Smysl a budoucnost 

Sluší se nyní přiznat, že naše třída zatím třídním web nemá. Pokud se bude mým žákům výše popsaná projektová myšlenka líbit, určitě ji zrealizujeme.

Bude to další příležitost pro naši společnou aktivitu, která vedle svého primárního cíle, zaměřeného na třídní prezentaci, má ještě další, vedlejší cíl, který je pro mě mnohem důležitější. Jde totiž o aktivitu, která má nejen svůj přesah, ale pomáhá budovat zdravé klima ve třídě.


Celý text naleznete zde

3 komentářů:

Lenka Pokorná řekl(a)...
15. února 2020 19:36  

Jo jasně, třídní web. Když budeš důsledně kontrolovat, co tam chtějí děti zveřejnit, přiděláš si mraky práce, budeš se s nimi dostávat do sporů a naděláš si ještě víc problémů než už s nimi máš. Když to nebudeš kontrolovat, je 100% pravděpodobnost, že tam zveřejní něco silně kontroverzního, co se nebude líbit ani řediteli ani rodičům. To vše za úžasných 500 Kč hrubého měsíčně! No neber to!

teacher I.M. řekl(a)...
15. února 2020 20:48  

To vypadá, že když zadám študákům úkol vytvořit (individuálně) svou vlastní stránku a jeden z možných námětů je "kontroverzní tvrzení", čeká mě fůra legrace.

Pomůže mi, že to nebude žádný třídní web? A že to nebude na školním serveru, ale na mém soukromém?

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. února 2020 16:30  


A co komu brání v tom, aby jakýkoli web zprovoznil a pak provozoval?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.