Traumatizované dítě v každé třídě, Psycholožka přibližuje problémy péče o děti, které opakovaně prožily trauma

úterý 14. ledna 2020 ·

„Zkoumala jsem děti s traumatem v osobní historii, konkrétně jsem se zabývala tím, jak je o ně postaráno v systému školství, sociální péče nebo zdravotnictví. Můj výzkum byl kvalitativní a obsahoval vzorek 150 dětí a jejich případových studií. Nehovořila jsem přímo s nimi, ale s pracovníky, kteří je měli na starosti. Ti mi dávali komplexní pohled na anamnézu i momentální situaci dítěte,“ říká psycholožka Leona Jochmanová v rozhovoru pro Lidové noviny.



Leona Jochmanová (upol.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Jakou roli v životě těchto dětí hraje škola? 

Škola bývá prvním místem, kde se projeví potíže. Dítě prostě zlobí. Je agresivní, neklidné, impulzivní, neudrží pozornost, může být úzkostné, provokuje, zkrátka vykazuje zdánlivé symptomy ADHD. Bohužel se často stane, že si tuto diagnózu i odnese, a navíc k tomu medikaci. Přitom kdyby se někdo zajímal o jeho život, o to, jak to funguje v jeho rodině, pak by dostalo tu správnou diagnózu, tedy posttraumatickou stresovou poruchu. Děti s traumatem v anamnéze, které řešil primárně školský systém, si odnášely diagnózu ADHD ve 30 procentech případů. To je absolutně nadsazené číslo a svědčí o tom, že v diagnostice a péči o tyto děti často selháváme.

Jak je vůbec možné, že se na trauma v anamnéze dítěte nepřijde? Přece když dospělý člověk absolvuje sezení u psychologa nebo psychoterapeuta, prochází se jeho život velmi detailně.

Samozřejmě by bylo ideální detailně zmapovat osobní situaci každého dítěte, které má problémy. Pokud zjistíte, že dítě bylo tři roky svědkem násilí v rodině, je to velmi cenná informace, na níž je možné stavět další péči. Jenže tak tomu není. V České republice se děti, které vykazují nějaké poruchy chování, obvykle řeší ve školském, sociálním nebo zdravotnickém systému. Pokud se dítě ocitne u klinického psychologa, psychiatra nebo v léčebně, tam by mapování podrobné anamnézy mělo být standardem – i když ani toto bohužel neplatí úplně. Školská zařízení, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny, jsou v přístupu velmi odlišné. Doptávat by se měly, ale z důvodů absolutního přetížení kvůli administrativě inkluze se v poslední době omezují spíš jen na otázky spojené se školou. Výchovný poradce nebo školní psycholog se na rodinné zázemí a historii ani ptát nemohou.

V čem vidíte hlavní problém péče o traumatizované děti u nás? 

V roztříštěnosti systému. Chybí nám systém komplexní péče o tyto děti. Neexistují jednotné diagnostické postupy a terapie, jednotlivé systémy nejsou propojené. Nemáme pracoviště, které by tuto problematiku řešilo se všemi jejími specifiky.


Celý rozhovor naleznete v Lidových novinách

4 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
14. ledna 2020 7:36  

"Přitom kdyby se někdo zajímal o jeho život, o to, jak to funguje v jeho rodině, pak by dostalo tu správnou diagnózu, tedy posttraumatickou stresovou poruchu."

A co GDPR. Může vůbec učitel takovou informaci získat?

poste.restante řekl(a)...
14. ledna 2020 9:31  

Učitel může plnit leda tak roli indikátoru. Tedy toho, kdo zaznamená problém a odešle dítko k odborníkovi. Pár semestrů psychologie ještě nedělá z učitele experta na řešení dětských traumat. A při běžném provozu nemá ani prostor třeba na dvouhodinový pohovor, kdy musí nejdříve získat hlubší důvěru, nežli se mu žák otevře. Jasně, že jsou třídní, kteří s žákem řeší i osobní záležitosti, ale nesmysl by byl, to po nich vyžadovat.
Na škole by, když už tedy, měl být k dispozici psycholog a detenční místnost...

rváčkazvesela řekl(a)...
14. ledna 2020 19:54  

A přijde doba, kdy se nebudou smět ptát na podrobnější rodinnou anamnézu ani lékaři. GDPR je mocná čarodějka.
A psycholog na školu. Proč? Když tam není de jure ani speciální pedagog...
Vše se flikuje jen šablonami. Proč nemá nikdo odvahu tato místa definovat ze zákona?
Protože Ti, kteří o tom rozhodují mají děti ve VIP školách a tam inkludované žáky nemají:-)

Lenka Pokorná řekl(a)...
14. ledna 2020 20:12  

Speciální pedagog? V době, kdy se omezuje i počet asistentů zaváděním asistentů sdílených? Zapomeňme na něho.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.