Ministerstvo školství připraví návrh minimální bodové hranice pro přijetí na SŠ

úterý 25. září 2018 ·

Ministr školství Robert Plaga na tiskové konferenci oznámil, že zahájí přípravy na vypracování návrhu na nový systém bodování při přijímacích zkouškách na střední školy. Jde o stanovení minimální bodové hranice pro přijetí do maturitních oborů. To už delší dobu požaduje Asociace krajů a stávající podobu přijímaček kritizuje také Česká školní inspekce. Informuje ČTK.

Robert Plaga (msmt.cz)
"Otevřeli jsme téma nepodkročitelného bodového minima, které by bylo na vstupu u přijímacích zkoušek. Vydefinujeme přesně, které kroky je potřeba udělat (pro zavedení)," cituje Plagu ČTK. Podle něj návrh postupu vznikne po jednání s kraji o jejich představě do pár týdnů, 19. listopadu by ho pak měla projednat tripartita.






Celý text naleznete zde

11 komentářů:

Gustav řekl(a)...
25. září 2018 6:44  

"§ 60f

Další kola přijímacího řízení

(1) Ředitel školy k naplnění předpokládaného stavu žáků může vyhlásit další kola přijímacího řízení, přičemž postupuje obdobně jako v prvním kole, s výjimkou povinnosti stanovit dva termíny školní přijímací zkoušky.

(2) V rámci hodnocení výsledků přijímacího řízení může ředitel školy zohlednit výsledky jednotné zkoušky; současně určí náhradní způsob hodnocení v případě uchazečů, kteří jednotnou zkoušku nekonali.
----------------------------------------------------------------------------------
Pokud tohle bude platit i nadále, přesune se část žáků do 3. kol a stejně se na školu dostane.

Tajný Učitel řekl(a)...
25. září 2018 7:55  

To se dalo čekat. Kdo jsou "kraje"? Úředníčci z kanclíků s rozsezenými zadky, kontrolující zaškrtané tabulky, kteří nikdy nestáli před žáky mají najednou starost, aby se na střední nedostalo příliš mnoho žáků. To by tak hrálo, aby měl všeobecný rozhled každý. To by lidé mohli začít nedejbože myslet o svém údělu kolečka v banánové montovně. Řekl bych že podnikatelé zatlačili na G-spot.

Petr řekl(a)...
25. září 2018 8:01  

Dost bych se divil, kdyby se to nedostalo k ústavnímu soudu.

mirek vaněk řekl(a)...
25. září 2018 9:50  

Ono to nebude tak jednoduché, jak naznačil Gustav. Bude to určitě platit jen pro státní školy. Na soukromé se to vztahovat nebude.

Navíc u středních si to můžou dovolit. Co ale vysoké školy? S Ústavním soudem to nemá co dělat. Každý se může vzdělávat, ale ne každému to musí platit stát.

Chci vidět úředníka, který to zvládne bez nějakých chyb.

Radek Sárközi řekl(a)...
25. září 2018 13:30  

Kraje jsou spíš hejtmani. Tedy politici, nikoliv úředníci...

mirek vaněk řekl(a)...
25. září 2018 14:53  

Kraje to vyvolají.
Legislativu ale budou tvořit úředníci. Z toho mám obavu. Vznikne paskvil, který bude bičem na poctivé.

Petr řekl(a)...
25. září 2018 15:22  

Tak si tu Ústavu přečtěte.

Článek 33
(1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.
(2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.
(3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu.
(4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu.

Radek Sárközi řekl(a)...
25. září 2018 17:51  

Můj starší článek, že současné přijímačky na SŠ od Cermatu jsou vlastně nelegální...

https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/06/platnost-prijimacich-testu-je-sporna.html

Radek Sárközi řekl(a)...
27. září 2018 12:30  

Problém nepodkročitelného minima u přijímaček na SŠ:

Nyní máme třídu s 30 žáky, ale co když jich nově projde jen 15? Je ekonomicky únosné takovou třídu otevřít, nebo se neotevře vůbec?

Pavel Doležel řekl(a)...
27. září 2018 23:17  

To není problém, to je jeden z cílů. Pak se dvě třídy spojí do jedné a ušetří se personální náklady na hlídače dětí v denní úschovně dětí, kam se odkládají, když rodiče musí do práce.

tyrjir řekl(a)...
28. září 2018 13:06  

VELKÁ PROJEKTOVÁ LEŽ V ČESKÉM ŠKOLSTVÍ A ÚČELNOST PRÁCE HASIČŮ Z MŠMT ČR

Můj názor na omezení přístupu k maturitám je tento:

Úroveň výuky na základních školách prudce poklesla zejména v posledních dvaceti létech v důsledku nesystémových jevů v českém školstvi:

1) České školství je hrubě podfinancované a čeští učitelé mají nejmenší platy v EU i OECD. Za této situace byla práce škol ztížena sešupem odpovědnosti MŠMT směrem dolů - k obcím, krajům a jednotlivým školám. Stalo se tak evidentně i z tzv. fondočerpačských důvodů. MŠMT a jím řízené organizace si tím sešupem jaksi "uvolnily ruce" pro tzv. čerpání EU dotací. Výsledek čerpání dotací je ovšem žalostný. Učitelům ty tzv. systémové projekty práci znesnadnily (Systém RVP/ŠVP, Inkluze, pokus o Kariérní (ne)řád atd.)

2) Se vznikem krajů se prohloubil sešup odpovědnosti MŠMT ČR za školství:
- Zřizovatelské (zaměstnavatelské a řídící) pravomoci byly dány obcím a krajům. Tím však nezanikla resortní odpovědnost MŠMT za školství.
- Bez náhrady byla zrušena Pedagogická cetra, která předtím pečovala o úroveň výuky v jednotlivých předmětech. Kraje na to reagovaly vytvořením svých krajských vzdělávacích center, ale MŠMT ČR těm centrům nedalo koncepční ani materiální podmínky pro existenci (vč. podmínek pro čerpání EU dotací). Některá tato centra už i proto některé kraje zrušily. Kontrastuje to s tím, že se hloupě argumentovalo např. i tím, že malý školský rozpočet je kompenzován EU dotacemi. Tuto lež či něčí hrubý omyl jsem kdysi nazval takzvanou Velkou projektovou lží MŠMT ČR. Dnes v krajích vedle krajskýd center působí i pobočky NIDV, což je vedle NÚV další ministersky řízená rozpočto a fondočerpačsky orientovaná organizace bez valných výsledků v práci. Je to jakési slepé střevo MŠMT (o kurikulum se stará NÚV, ale o DVPP a kariérní řád se stará (zejména) NIDV).

Co je výsledkem? Myslím se, že především toto:

- Zdevastované školství České republiky je na kolenou. Na kolenou před neochotou politiků opustit bezobsažné proklamace a sliby, začít nazývat věci ve školství pravými jmény a přijmout účinná/systémová opatření k nápravě.
- Vysoké školy brečí nad úrovní středoškoláků. Střední školy brečí nad úrovní absolventů základních škol. Školy nemají dost peněz, resortní řízení kulhá, učitelé ze škol utíkají a mnozí absolventi pedagogických fakult do školy ani nenastoupí. Atd. atd.
- MŠMT tzv. fondočerpá, ale kvalita vzdělávání ve všech typech škol klesá. Školy čím dál víc podléhají tlaku na posilování jejich výchovných a pečovatelskych funkcí na úkor kvalitního vzdělávání.

A co v této situaci dělá současný Parlament, vláda a MŠMT České republiky?

ad 1) Školství nemá od státu ani příslib zvýšení školského rozpočtu na jinde obvyklou úroveň a učitelé nemají ani závazný příslib navýšení platů na téch mizerných 130 % průměrného platu.

ad 2) Resortní řízení ze srany MŠMT a jím řízených organizací je prachbídné. S malým školským rozpočtem a platy učitelů kontrastuje rozkošatělost, neúčelnost a neúčinnost dobře placeného fondočerpání z EU dotací. Například Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) si utrhl notnou ostudu se systémem RVP/ŠVP a s inkluzí. Víc než tři roky byl v důsledku korupce NÚV bez ředitele a nový ředitel NÚV se ještě výrazně neprojevil. NIDV si utrhl ostudu s Kariérním (ne)řádem. MŠMT samotné a ČŠI často jen pochybně flikují to, co by měli řádně dělat. Hasí hlavně ohně, které už vzplály, a ty jejich "řídící čůrky" přitom ani mnohdy nemíří správným směrem.


Jsem zvědav, jestli se MŠMT opravdu po tom všem, po té očividné, nezdráhám se říci, korupci, odhodlá/dovolí si administrativním omezením ztížit žákům ze základních škol přístup k maturitním oborům. Jsem zvědav, jestli si to lidé v krajích, obcích a zejména rodiče žáků nechají líbit.

J.Týř

http://www.ceskaskola.cz/2015/08/jiri-tyr-velka-kurikularni-revoluce-v.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/jiri-tyr-kdo-jak-przni-ceske-skolstvi.html
Tornádo KAT a Vládní jaderný výbuch
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.