Pavel Kavánek: Školství 1.0 pro svět 4.0? Potřebujme úplně jinak pojaté vzdělávání.

neděle 28. května 2017 ·

"Svět 4.0 bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit a zvládat nové věci, lidi kreativní a podnikavé, kteří budou přicházet s novými nápady a inovacemi. Nutně budeme potřebovat empatii a laskavost. Lidi s potřebou pomáhat druhým a budovat kvalitní vztahy. A pro naše bezpečí a radost ze života potřebujeme získat dovednost orientovat se dobře v bludišti klamu, lží a alternativních pravd. Když se však podíváme na to, jak fungují nejen české školy, co a jak se tam učí, je jasné, že v naprosté většině škol tohle není to, k čemu se směřuje, co se hodnotí a cení," píše dlouholetý šéf ČSOB Pavel Kavánek v komentáři v MF DNES.

Kavánek pokračuje:

Pavel Kavánek (linkedin.com)
Od doby průmyslové revoluce, od školství 1.0, se sice leccos změnilo, ale i když je řada výjimek, na většině škol stále převažuje frontální výuka. Učitel stále káže žákům, co si mají zapamatovat, a jde mu především o to, aby naplnil jejich hlavy znalostmi, které pak vyzkouší a oznámkuje. Místo hledání cesty ke změně dělá ministerstvo školství kroky, které nás vracejí ke školství 1.0.

Státní maturity – ty se nutně zaměřují na to, co jde snadno otestovat. K dosažení úspěchu u maturity není zapotřebí vzdělávání, natož vzdělávání 4.0, stačí přísný a důsledný výcvik. I v matematice jde mnohem víc o naučené (našprtané) algoritmy než o řešení problémů. O kreativitě či kritickém myšlení vůbec nemůže být řeč.

Totéž platí pro povinné přijímací zkoušky na střední školy. Kde je spolupráce či komunikace? Jaká je zvědavost dětí? Na přísudek jmenný se sponou či rod zájmena? Přijímací zkoušky na maturitní obory navíc odradí nebo zastaví spousty dětí, kterým třeba zrovna nejde matematika, dětí, které jsou kreativní, komunikativní, empatické a s trochou péče a podpory by ve světě 4.0 skvěle uspěly.

Mluví se o záměru vrátit se k osnovám. Jak nás ale osnovy s pevně daným seznamem učiva posunou ke vzdělávání 4.0, k adaptabilitě, ke zvídavosti, k iniciativnosti dětí? Ministerstvo směřuje k centralizaci a jednotnosti. Přitom jedině z pestrosti a různorodosti se může zrodit tak potřebný pokrok.


Celý text naleznete v sobotním vydání MF DNES

20 komentářů:

Vera řekl(a)...
28. května 2017 v 12:07  

CO požaduje na počátku pan K. není nic nového, to bylo potřeba vždycky, jen se to zastíralo různými ismy. Takže žádnou Ameriku neobjevil.
Bohužel i on je zjevně z těch, kteří říkají: Děláte to špatně, je třeba to dělat jinak, aniž by věděl, jak to děláme. Neptá se, proč to děláme zrovna tak, neptá se, jaké podmínky máme k tomu, abychom to mohli dělat lépe. I on - resp. lidi jako on - přispívá k tomu, že mladí nadšení kantoři odcházejí jinam a staří taky ještě nadšení kantoři odcházejí do (předčasného) důchodu.

Jana Karvaiová řekl(a)...
28. května 2017 v 13:03  

Paní Vera shrnula podstatu.
To všechno, o čem pán píše bylo potřeba odjakživa, celá staletí.
V dnešní době to vypadá třeba takto:
-jdete do počítačové učebny a zjistíte, že nejde internet
-vyčerpal jste si dávku papírů na pololetí, tudíž vámi stvořené materiály už nenamnožíte
-v kopírce opět došel toner. po přednášce, jak moc kopírujete, vezmete nový toner a pokračujete v práci.
-tak asi jednou za čtrnáct dní po vás někdo (většinou vedení) chce,abyste sepsali hlášení pro OSPOD, soud či policii, popřípadě vyplnili již po x té tabulku, kterou stejně nikdo nečte
- na nadaného žáka ve čtvrté třídě dostanete přidělených celých 800,- na dva roky, abyste mu zakoupili encyklopedie (navrženo PPP)
-devět z deseti možných nápadů na exkurzi zamítnete, protože se máte rádi a nehodláte podstupovat rizika, že vám dítě někam strčí ruku ( i když jste je předem asi tak třicetkrát poučili, že to nemají dělat a sepsali jste o tom několik papírových elaborátů)
-při zmínce o dovybavení školy nebo školní dílny (nářadí, notebooky, tablety, 3D tiskárna je sci-fi) dostává váš nadřízený hysterické záchvaty smíchu, že jako apríla bylo před měsícem
A mohla bych pokračovat až do večera, raději ne, jdou na mě depky.

Unknown řekl(a)...
28. května 2017 v 16:19  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Michal Komárek řekl(a)...
28. května 2017 v 17:37  

Opět jeden z nevěcných výkřiků laimese28...

Tlumočník řekl(a)...
28. května 2017 v 17:56  

Pan Kavánek se odkopal v posledním odstavci - dělá reklamu SCIO škole. Celý dlouhý text předtím je jen zakrývací manévr.

tyrjir řekl(a)...
28. května 2017 v 18:49  

Svět 4.0 bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit a zvládat nové věci, lidi kreativní a podnikavé, kteří budou přicházet s novými nápady a inovacemi. Nutně budeme potřebovat empatii a laskavost. Lidi s potřebou pomáhat druhým a budovat kvalitní vztahy. A pro naše bezpečí a radost ze života potřebujeme získat dovednost orientovat se dobře v bludišti klamu, lží a alternativních pravd.

To je pravda, která je součástí jednoho pozitivního scénáře z několika možných scénářů budoucího vývoje. To, že naše školství nesplňuje všechny zde vyslovené nároky však není, myslím, způsobeno především tím, že by to učitelé ve školách dělali špatně, že by to neuměli nebo nechtěli dělat. Je to, myslím, především způsobené tím, že pro svoji zodpovědnou práci nemají učitelé a školy patřičné rozpočtové koncepční a organizační podmínky. Viděli a vidíme to, myslím, jsme to u systému RVP/ŠVP, u Inkluze a teď to vidíme i u "Kariéristického neřádu", který toho učitelům mnoho nakládá, avšak skutečné zlepšení situace spíše odkládá.

Domnívám se, že kdyby se evropské vzdělávací dotace nevyužívaly tak neúčelně a nehospodárně a kdyby se na školství dávalo jinde obvyklých 6 % z HDP, donutilo by to naše MŠMT k mnohem zodpovědnější práci, než jak je tomu dnes.

J.Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. května 2017 v 21:59  

Nevěcný výkřik. Možná pro cenzora, možná doopravdy. I nevěcný výkřik má svou hodnotu - souhlasí s obsahem článku nebo nesouhlasí. Jednou za čtyři roky hážou voliči do uren samé nevěcné výkřiky. Ano/ne, bez komentářů bez důkazů...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. května 2017 v 22:02  

Anóóóóóó´!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. května 2017 v 22:02  

Néééééééééé!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. května 2017 v 22:03  

Jsou věcné nebo věcné výkřiky? Který projde? Je nesouhlas nevěcný? Je souhlas věcný?

Unknown řekl(a)...
28. května 2017 v 23:59  

Je důležité zjistit množství těch žáků s průměrným a nižším IQ zda se chtějí vůbec učit a to jakoukoliv možnou metodou. Toto je splněno pouze u soukromých škol typu SCIO. Dozajista si do školy nevezmou žáka s PAS a mentálním postižením. Tyto žáky přenechají v rámci inkluze veřejným ZŠ a ještě budou kritizovat státní školství. Odpověď očekávám na otázku ohledně těch nekreativních. Co s nimi?

Unknown řekl(a)...
29. května 2017 v 7:32  

můj výkřik byl velmi věcný, stojím si za názorem,že ve školství netřeba různorodosti a pestrosti ale systémovosti a disciplíny

Unknown řekl(a)...
29. května 2017 v 7:35  

provozovotel česškoly podlehl sám sobě,typické pro dnešní euroatlantický svět,mediální manipulátoři si vytvořili vlastní svět a manipulovali s ostatními,sami však nakonec podlehli své manipulaci,neboli obalamutili sami sebe

Unknown řekl(a)...
29. května 2017 v 7:38  

pokud někdo slušně projeví odlišný názor je cenzurován,zesměšňován,dehonestován.....
zamyslete se nad sebou,jestli nejste schopni smysluplní diskuse,tak ji neprovozujte

krtek řekl(a)...
29. května 2017 v 8:27  

No vidíte, laimesi28. A pan Komárek místo aby diskutoval s opačným názorem nebo nechal celou věc být, tak se děsí té představy Karlova náměstí a na každém stromě vojáka bez disciplíny.
---
Podle mne má zásah provozovatele přijít až v momentě tapetování nesmyslnými příspěvky nebo prokazatelného spamu.

Unknown řekl(a)...
29. května 2017 v 8:35  

Na škodlivost cenzury upozornil v našich končinách již Josef II. Cenzurují jen ti, kteří se bojí reality.

Jiri Janecek řekl(a)...
29. května 2017 v 12:28  

Kavanek píše podobně jako Kysilka... Pozitivní je, že zatím ne pravidelně...
---
Trochu to na mne působí, jako by banksteři dostali od svych loutkovodičů za úkol spoluparticipovat na "fomovaní diskurzu pro nastolení globalních společenských změn pro 21. století"...

A nebo jim prostě přetekla trpělivost s tím věčným komandovaním od alternativistů, jak mají být banky a kapitalismus etické a neziskové...
Akorát si trochu pletou místo... České školství mi nepřijde jako semeniště té moderní levice...

Jiri Janecek řekl(a)...
29. května 2017 v 12:34  

S laimesovým kometářem z dnešních 7:32 se zcela ztotožňuji...

mirek vaněk řekl(a)...
29. května 2017 v 12:55  

Pan Kavánek žije v jiném světě, než 90 procent obyvatel České republiky. Proto má takové názory. Já mu je neberu. Ale nejsou obecně použitelné.

Pavel Doležel řekl(a)...
30. května 2017 v 2:13  

Střetává se zde představa managerů a podnikatelů, s představou vědců. Manažeři a podnikatelé mají zcela jiné vlastnosti a zcela jiné chápání toho, co to je kreativita a co to je úspěch, než vědci. Vědecký úspěch znamená opravdu něčemu rozumět a být schopen to rozvíjet. K tomu je více než vhodné testování teoretických znalostí. Naproti tomu podnikatel toho nemusí až tak moc vědět, ale spíše skutečně potřebuje nějaké jiné dovednosti. Z tohoto pohledu by se ale slušelo říci, že jednou z největších schopností přesvědčovat lidi, řídit velký projekt, plánovat a mít vizi, projevil v historii kupříkladu Adolf Hilter. Nemyslím si, že škola má být politickou, náboženskou, či podnikatelskou přípravkou. A proto se nejen s Kavánkem neshodnu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.