Češtinářka Hana Vacková k maturitám a Cermatu: Milí učitelé, nenastal už čas, abychom se ozvali ve jménu svých žáků?

středa 24. května 2017 ·

Byla jsem před lety na jedné senátní debatě o státní maturitě, organizoval ji ještě tehdejší ministr Marcel Chládek. Pozval si různé experty, mezi jinými i bývalého ministra Vopěnku. Ten bedlivě pozoroval klání učitelů, kteří obhajovali Cermat, a učitelů, kteří se snažili dobrat nějakého systému. A pak řekl, že je mu smutno z toho, jak velkou nedůvěru má ministerstvo školství k učitelům v terénu.


Hana Vacková (facebook.com)
Myslím, že o to jde dnes nejvíce. Vysokoškolsky vzdělaní učitelé, kteří učí mnoho let, pro ministerstvo nic neznamenají. Nikdo z těch, kteří se věcně a slušně ozývají, není vzat na milost, ba naopak.

Milí učitelé, nenastal už čas, abychom se ozvali ve jménu svých žáků?





Glosu Hany Vackové naleznete v dnešním vydání MF DNES

5 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
24. května 2017 10:07  

Ten čas nastal už dávno.
Ale kvůli maturitám? Letošním problémům s PP z CJL?

Že MŠMT na názory "z terénu" kašle systematicky a dlouhodobě, to přece víme už dávno.

Nebyl ten čas ozvat se, když bylo zaváděno financování škol prostřednictvím normativů na žáka?

Nebyl ten čas ozvat se, když nám byly navýšeny úvazky? (Tuším za Pilipa.)

Nebyl ten čas ozvat se, když nám nebyly navyšovány mzdy několik let po sobě? (Za většiny pravicových a části levicových vlád.)

Nebyl ten čas ozvat se, když nám zaváděli ŠVP?

Nebyl ten čas ozvat se, když kraje prováděly "optimalizace" sítě škol, rušily a slučovaly školy bez logiky a koncepce?

Nebyl ten čas ozvat se, když si každý trumbera, který dostal MŠMT na pár měsíců jako svůj pašalík, začal zkoušet a prosazovat své vlastní, nepromyšlené a nesmyslné představy změn a "reforem"?

Nebyl ten čas ozvat se, když nám zaváděli inkluzi?

Nebyl ten čas ozvat se, když nám začali zavádět "kariérní řád"? Už při jeho přípravě a schvalování v Poslanecké sněmovně?

Neměli by se náhodou někteří kolegové učitelé probudit trochu dřív a ne až když se začnou problémy týkat jich osobně?

Tajný Učitel řekl(a)...
24. května 2017 20:20  

PR, opomněl jste část titulku "ve jménu svých žáků".

„Zeptali jsme se ministerstva, zda vydalo nějaký pokyn, na jehož základě se zvýšila obtížnost testů. Dostali jsme explicitní odpověď, že žádné takové zadání neexistuje. Ke zvyšování obtížnosti testu přesto evidentně dochází. Je ale nepřípustné, aby o tom, kolik který rok propadne maturantů v testu, rozhodoval Cermat a autoři úloh. To nemohou být z podstaty věci tvůrci vzdělávací politiky. Ředitel Cermatu navíc tvrdí, že test má ověřit zvládnutí nepodkročitelného minima znalostí a dovedností. V testu však rok od roku přibývá otázek, které do takového minima rozhodně nepatří.“

celý článek zde: http://www.pedagogicke.info/2017/05/eduin-co-rikaji-maturitni-data-z.html

poste.restante řekl(a)...
25. května 2017 11:59  

Neopomněl.
Bylo snad zavedení ŠVP nebo inkluze v zájmu žáků?
Motivace zájmem žáků je pro mne natolik samozřejmá, že je implicitně předpokládána.

Nebo Vy snad jednáte a přemýšlíte o opatřeních proti zájmům žáků?

krtek řekl(a)...
25. května 2017 12:36  

"Ke zvyšování obtížnosti testu přesto evidentně dochází. Je ale nepřípustné, aby o tom, kolik který rok propadne maturantů v testu, rozhodoval Cermat a autoři úloh."
---
Já vždycky myslel, že o tom, jak žák uspěje, rozhoduje žák svou přípravou. A hle, ne. Jak se dá ověřit, že "evidentně dochází ke zvyšování obtížnosti"? Tím, že to EDUin prohlásí? Že nezvládá více dětí? V matematice ten pocit zvýšení obtížnosti vůbec nemám.

Tajný Učitel řekl(a)...
25. května 2017 13:29  

DT CJ a ČJ jsou prokazatelně obtížnější, přičemž ČJ ještě o dost víc než CJ. Více textu, stejný čas. Spočítejte si to v textovém editoru, vy mudrci. Cut a Paste plus word count.

Otázkou je, pokud mšmt cermat k tomuto nezaúkoloval, proč a kdo v cermatu vzal věci do svých rukou a "kvedlal knoflíky obtížnosti" takříkajíc bez autorizace chlebodárce. Nebo už jsme tak daleko, že cermatčíci si budou obtížnost DT cucat z prstu za pochodu? Není to žalovatelné? Nemohli by se žáci, kteří propadli, odvolat u soudu kvůli neautorizovaným změnám v obtížnosti testů??



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.