Zdeněk Sotolář: Dnešní maturita se čemusi vzdaluje

úterý 24. května 2016 ·

Tak prý by se měly maturity nahrávat. V rámci posedlosti objektivizací. Možná by se měla nejen nahrávat, ale rovnou přenášet online. A na topole podle černých skal, by veliký rudý bratr zatleskal…


Dnes jsem na facebooku odpovídal na dotaz, jaká že byla ta naše maturita. Nevím, zda byla lehčí, těžší, ale byla – přívětivější. Mám pocit (po těch letech obrušujících mnohé hrany), že se odehrávala v atmosféře blahodárné důvěry. Byla státní v tom smyslu, že zadání bylo jednotně rozhlasové, ale byla zároveň ta naše, školní, protože ji vedli a hodnotili ti naši učitelé.

Audionahrávka (nebo snad i videonahrávka) by samozřejmě důkazem byla. Ale důkazem proti komu? A hlavně za jakou cenu? Za cenu šmírování okem velkého maturitního bratra? Za cenu ztráty vzájemné důvěry? Vás při tomto nápadu nemrazí v zádech? Kam dál se posuneme napřesrok? Co vše ještě budeme natáčet a ukládat ve jménu svaté objektivizace?

Ta tom facebooku dnes také kdosi napsal, že maturita je pěkný rituál; vhodné oblečení, vhodné vystupování. Zkouška dospělosti. Bylo by škoda ten rituál – přiznejme spíše tradiční než důležitý – kazit křečovitým šklebem pro čumící kameru. Opravdu by bylo takovým hříchem, i kdyby vám učitel, který vás učí a vede po celé čtyři roky, podal při zkoušce pomocnou ruku?

Převzato z autorova blogu na iDNES.cz.

11 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. května 2016 v 0:46  

Možná by se měla nejen nahrávat, ale rovnou přenášet online.

Tedy nevím, jestli si toho někdo někdy všiml, ale maturitní zkouška je veřejná. Tak nějak z vyhlášky. Ale už si nevzpomínám, je-li míra veřejnosti upravena jen na osoby, které jsou přítomné v místě a čase.
Možná by byl zajímavější přenos z jednání zkušební komise. Vynášení jakýchkoli informací jsem vždy považoval za naprosto a jednoznačně nepřekročitelné tabu. Jaký byl ale můj údiv, když jsem pak přišel do naší hospody Na Růžku, a chlapy tam už dávno rokovali o tom, kdo koho při klasifikaci podržel, a kdo to komu ale pěkně zasolil.

mirek vaněk řekl(a)...
24. května 2016 v 8:39  

Vzpomínání je hezká věc, ale dnes se dá jen vzpomínat. Děti i společnost jsou někde jinde.
Problém současné maturity je v časovém presu. Aby se zajistilo rozložení známek, je na vypracování lehkého testu časový limit, který málokdo zvládne. V našich dobách při maturitě z matematiky byly na 4 rozsáhlé úlohy 4 hodiny času. Čas komfortní, že každý mohl v klidu pracovat, vymýšlet a výsledky zkontrolovat.
Dnes žák, který je pomalejší nebo dělá elementární chyby, nemá šanci. Test nestihne a nestíhá ani kontrolovat. To znevýhodňuje hlavně žáky odborných škol. Tam je také velké procento žáků s problémy s češtinou. Proto také nešli na gymnázium.
Uvědomte si, že na odborné školy jdou čtyřkaři, málokdy trojkaři ze základních škol. Takže za 4 roky by se měli doučit základní školu a připravit k maturitě. To je při jejich přístupu k výuce a běžném vytížení učitelů a hodinové dotaci nemožný úkol.
Je zbytečné spekulovat o příčinách neúspěšnosti. Každý učitel vám to řekne, kteří žáci na maturitu mají a kteří ne. Kde je neúspěch důsledek dlouhodobého nicnedělání a kde je to důsledek nezvládnutého stresu.
Koncepce maturity by stála za předělání.

Simona CARCY řekl(a)...
24. května 2016 v 9:34  

Pane Sotoláři, podle vás se maturita ČEMUSI vzdaluje, ale definici jasného obrysu toho čehosi nebo nedejbože jasné koncepce je v nedohlednu. Kdo za to může? Chybí capo di tutti capi nadaný odbornou autoritou - nemusí být nutně učitelem, ale musí mít dlouhodobou vizi. Dále musí být sjednocený hlas škol (což zhusta v místních diskuzích shledávám, že není) a konečně musí být vymístěni z rozhodovacího procesu kazatelé vlastního prospěchu a odkláněči zdrojů, kteří se dnes označují (nebo jsou spřátelenými médii označováni) za "experty na vzdělávání". Vydáváním čehosi za něco jiného, čím to cosi však není, vede k devalvaci pojmu, v tomto případě pojmu expert, až se z něj stává hanlivé slovo. Teprve potom, až bude vize upečena, může být (musí být) předložena politikům. Ráda bych napsala, že osvíceným, ale víte jak to s nimi je...

A k tomu podávání pomocné ruky - na škole to začíná a v životě končí. Žák čeká na nápovědu (pomáhajícího) učitele. Obžalovaní očekávají na pomocnou ruku (úplatného) soudce, přestupci v dopravě touží po spolupráci s (úplatným) policistou, v Schengenu mají členské země povinnost chránit vnější hranici, jen někteří politici (kariérní) vyslechnou babských rad jedné báby a napustí do Schengenu miliony běženců, aniž by splnili svou zákonem uloženou povinnost. Prostě maličkostí to začne a výsledkem jsou zku*vené charaktery celých generací. Vytrácí se morálka, odpovědnost, odbornost (nemusím to umět, vždyť si to vygůgluju).

Tlumočník řekl(a)...
24. května 2016 v 11:14  

Pane Vaňku, trefil jste hřebík na hlavičku. Po roce 1989 vzniklo mnoho nových středních odborných škol. Proto mají nyní žáky takové, jak jste je celkem výstižně popsal. Tito žáci prostě nemají na to, aby prospěli i u tak snadné zkoušky, jakou je státní maturita. Píšete, že koncepce maturity by stála za předělání. To znamená, že chcete ještě více snížit laťku, degradovat maturitní zkoušku tak, aby ji složil již úplně každý. Tím ale popřete celou zkoušku jako takovou a nutně vznikne tlak na vytvoření jiné, o něčem vypovídající zkoušky s jiným názvem.
Nebylo by lepší vrátit maturitu tam, kde byla za Rakouska a kde je dodnes v Německu, tj. pouze na gymnázia? Střední odborné školy mohou zavést jinou závěrečnou zkoušku, o níž bude každý vědět dopředu, že se s maturitní nedá srovnávat. Ta by ovšem také neopravňovala ke studiu na libovolné VŠ. Něco za něco.

Tajný Učitel řekl(a)...
24. května 2016 v 13:20  

"Posun k vyčpělé formě akademismu je jasně patrný. Kdo o něm rozhodl a co tím sleduje?"

Feřtek o DTČJ 016.

Amen

mirek vaněk řekl(a)...
24. května 2016 v 13:55  

Milý pane Tlumočníku. Situace je trochu složitější. Po revoluci vzniklo odborných škol stejně jako gymnázií. Namnožily se obchodní akademie, ale ostatní školy zůstaly na téměř stejném počtu. Jen se změnily názvy. Ze SOUzemědělského se najednou stalo SOU a SOŠ a už to byly z jedné školy dvě. Některé školy zřídili soukromou školu, aby mohly mít šestkové obory. Vzniklo sposta soukromých gymnázií.
Jenže bylo tehdy dvakrát tolik žáků než dnes.
Od té doby spousta odborných škol a učilišť zaniklo či bylo optomalizováno. Zanilklých gymnázií je minimum.

Tlumočník řekl(a)...
24. května 2016 v 14:40  

Pane Vaňku, máte pro své tvrzení nějaké podklady, nebo je to jen vaše domněnka? Před časem zde Zručný školník psal ( a ověřil odkazy na příslušné stránky), že podíl maturantů z gymnázií narostl oproti roku 1989 jen velmi málo, zato se velmi zvýšil tento podíl u SOŠ. Nemám bohužel čas to teď dohledávat, ale věřím mu, že měl pravdu.
Neodpověděl jste mi ale na můj dotaz, jak si představujete předělání státní maturity.

mirek vaněk řekl(a)...
25. května 2016 v 6:40  

Tabulky znám. Tam to vypadá jednoznačně podle vašeho tvrzení. Já vycházím z vlastní zkušenosti a z rozložení škol v okolí.
Státní maturita je zatím taková jaká je. To co už navrhuji řadu let je rozšířit zkoušku a navýšit čas.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. května 2016 v 11:23  

"Každý učitel vám to řekne, kteří žáci na maturitu mají a kteří ne. Kde je neúspěch důsledek dlouhodobého nicnedělání a kde je to důsledek nezvládnutého stresu."

A tady je, paní Simono, prostor i pro tu pomocnou ruku. Pomocnou ruku si student musí zasloužit. Ale tomu nepomůže "objektivizace", nebo dokonce nahrávání maturity.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. května 2016 v 11:27  

"Vzpomínání je hezká věc, ale dnes se dá jen vzpomínat. Děti i společnost jsou někde jinde."

A jinde by měla být i maturita. Jejím pravzorem jsou c. a k. gymnásia, ale realitou jsou kuchaři a kosmetičky.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2016 v 18:16  

Simona CARCY řekl(a)... 24. května 2016 9:34
definici jasného obrysu toho čehosi nebo nedejbože jasné koncepce je v nedohlednu. Kdo za to může? Chybí capo di tutti capi nadaný odbornou autoritou - nemusí být nutně učitelem, ale musí mít dlouhodobou vizi. Dále musí být sjednocený hlas škol (což zhusta v místních diskuzích shledávám, že není) a konečně musí být vymístěni z rozhodovacího procesu kazatelé vlastního prospěchu a odkláněči zdrojů, kteří se dnes označují (nebo jsou spřátelenými médii označováni) za "experty na vzdělávání". Vydáváním čehosi za něco jiného, čím to cosi však není, vede k devalvaci pojmu, v tomto případě pojmu expert, až se z něj stává hanlivé slovo. Teprve potom, až bude vize upečena, může být (musí být) předložena politikům. Ráda bych napsala, že osvíceným, ale víte jak to s nimi je...

Moje řeč. A do té doby bychom tohle cosi, co má koncepci v nedohlednu, pozastavil. A teprve potom, až bude vize upečena, bych uvažoval o spuštění.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.