Michal Kašpárek: Plať učitele oříšky, svěř děti opičkám

pondělí 8. února 2016 ·

Strach o to, abychom náhodou učitele nepřeplatili, je v důsledku strachem o to, aby se náhodou příští generace neměly moc dobře.


Slovenští učitelé tento týden stávkovali za zvýšení platů. Podle informací Deníku N jich v pondělí protestovalo přes 11 tisíc, celkem se do stávky zapojilo 731 škol, z nichž asi 300 zůstalo zavřených. Čísla v následujících dnech klesala.

Když se zalistujete do poslední zprávy OECD o vzdělávání, která pracuje převážně s údaji z roku 2013, začne vám vrtat hlavou, proč učitelé nestávkují taky v Česku. Jejich platy jsou ještě méně motivující než na Slovensku: v zemích OECD vydělávají v průměru 78 až 82 procent toho, co srovnatelně vzdělaní zaměstnanci, v Česku je to ale jen 52 až 56 procent (tabulka D3.2a). Podle údajů OECD vzroste za celou kariéru plat českého učitele jen o necelou čtvrtinu, mezinárodní průměr jsou dvě třetiny (tabulka D3.3a). Už samotné nástupní platy tu přitom patří k nejnižším, a to i po přepočtu podle parity kupní síly (graf D3.2).

Pokud vás to netrápí kvůli učitelům samotným, pak by mělo kvůli generacím dětí a mladých lidí, které učí a vychovávají. Podle jiné zprávy OECD totiž dosahují v mezinárodních srovnávacích testech PISA nejlepších výsledků žáci a studenti z těch zemí, které peníze vynaložené na školství investují spíš do učitelů než třeba do snížení počtu žáků ve třídách.

Zkušenosti potvrzují pořekadlo, že kdo za práci platí v oříškách, pro toho budou pracovat opičky. Což samozřejmě neznamená, že na českých školách neučí kvanta vynikajících pedagogů, kteří to dělají hlavně pro to, že jim to dává smysl. Jenomže pokud se musí za pocit vlastní užitečnosti platit až několika desítkami tisíc měsíčně na nákladech ušlých příležitostí, nadšení prokazatelně nevytrhne úroveň školství. Převládne demotivovaná a ne moc kvalitní pracovní síla, která má zásadní vliv na to, jak budou další generace přemýšlet o světě, komunikovat s druhými a řešit problémy.
Investujeme špatně – a navíc málo

Na lepším ohodnocení učitelů by se při tom na rozdíl od jiných témat nemusel rozjet tradiční střet levice a pravice. Levicové strany by takto měly strážit ideál rovných příležitosti: děti, jejichž rodiče nemají dost peněz na jazykové školy a zahraniční pobyty, mají s podhodnocenými učiteli výrazně ztíženou možnost naučit se plynule cizí řeči; a tenhle problém se samozřejmě neomezuje jen na výuku jazyků. Pravice může téma pojmout jako podporu osobní autonomie: čím kvalitnějšího vzdělání člověk dosáhne, tím větší je šance, že se v životě bude rozhodovat zodpovědně a stráví méně času odkázaný na cizí pomoc.

Technokrati na obou stranách pak můžou vždycky tvrdit, že se investice do vzdělání vrátí v růstu ekonomiky. Pádné argumenty najdou třeba ve dva roky staré studii Daniela Münicha a Tomáše Protivínského, která opět vychází z analýz OECD.

Ostudou je už samotná skutečnost, že Česká republika investuje do školství ve srovnání s jinými vyspělými zeměmi mimořádně málo veřejných i soukromých peněz. Je to jen 4,4 procenta HDP, zatímco v celém OECD o skoro celý procentní bod víc (tabulka B2.3 v prvním odkazovaném dokumentu). Než se ale nějaká progresivnější vláda odhodlá k nápravě, stálo by za to aspoň změnit perspektivu. Myslet na to, že o tom, jací z dětí a studentů vyrostou lidé, nerozhoduje velikost tělocvičny, multimediální vybavení tříd, velkolepost kampusů ani další věci, do kterých plyne taková část nákladů na školství – ale hlavně učitelé.

Převzato z FINMAG

3 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
8. února 2016 v 13:19  

"Převládne demotivovaná a ne moc kvalitní pracovní síla, která má zásadní vliv na to, jak budou další generace přemýšlet o světě, komunikovat s druhými a řešit problémy."

Pokud bude přetrvávat ekonomický růst a s tím poroste možnost učitelů uplatnit se jinde a za víc, tak to skutečně reálně hrozí. V celém školském systému to pak bude vypadat jako v Karlovarském kraji, kde schopné učitele s patřičným vzděláním hledají, leč nenacházejí.

Ferda44 řekl(a)...
8. února 2016 v 15:25  

A může být i hůř.
Partaje napravo i nalevo, na rozdíl od předvolebních proklamací, evidentně považují školství za jakýsi "zbytkový" resort. Jak jinak si vysvětlit, že na post ministra mohou nominovat tu vězeňského psychologa Dobeše, osobnostně podivného Chládka a v neposlední řadě třeba inkluzivní právničku Valachovou.

Poslední jmenované se nepochybně daří - nikoli však zlepšit podmínky ve svěřeném resortu...
1) zmnožila počty úředníků na ministerstvu o řadu svých známých či známých jejich známých,
2) pro známé a pochlebníky zřídila řadu vedoucích funkcí pro řízení dvou či tří podřízených,
3) zřídila podivnou funkci zástupce náměstka pro pana Fidrmuce, aby mohla do funkce náměstka jmenovat Pícla (viz http://www.instory.cz/1411-alkoholik-na-ministerstvu-to-snad-nova-ministryne-skolstvi-nemysli-vazne.html),
4) navrhla několik minimálně kontraverzních (lépe bláznivých) nápadů - zdarma stravu do třetí třídy, povinné předškolní vzdělávání či (společně se svým politickým náměstkem Štechem a náměstkyní NÚV Zapletalovou) již zmiňovanou inkluzi...

Už chybí jen aby v rámci kariérního neřádu byl učitelům k platu slíben oříšek...


Unknown řekl(a)...
8. února 2016 v 20:35  

Myslím, že v současném programovém období dotací z EU k výraznějšímu přímému zvýšení platů učitelů nedojde, nevznikne totiž dostatečný tlak zespodu. Do určité míry to bude i tím, že peníze z projektů se k části učitelů dostanou v podobě přivýdělku, bude to za práci nad základní vyučovací povinnosti. Vzniká teoretická otázka, do jaké míry by bylo možné zvýšit platy, pokud by neexistoval operační program pro školství, tedy pokud by neexistoval závazek ČR podílet se na financování vzdělávacích projektů ve formě spoluúčasti a republika by tuto "hypotetickou" sumu investovala přímo do platů učitelů. Možná by to uměl i někdo spočítat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.