Přečtěte si: Průjem ve školství. Expert rozsekl debatu s ministryní Valachovou skutečně nekonvenční radou

pondělí 12. října 2015 ·

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD), poslankyně Nina Nováková (TOP 09) a odborník na vzdělávání Ondřej Šteffl v nedělní Partii FTV Prima řešili, co čeká české děti na našich školách. Zatímco ministryně Valachová představila několik základních myšlenek, Šteffl je postupně všechny smetl ze stolu a zuřil, že se řídíme spíše dojmy než fakty. Nakonec zmínil i pilulky na průjem.


Z článku mp v ParlamentníListy.cz vybíráme:

Novela školského zákona upravuje také přijímací řízení na střední školy, které budou z padesáti procent pro ředitele závazné. Půjde o testy z českého jazyka a matematiky. Zbývajících padesát procent mohou ředitelé nastavovat svobodně podle zaměření své školy.

Šteffl se opět neudržel a pustil se do ministryně. „Je fajn, že si od toho něco slibujete, ale bude to fungovat? Víme, co přinese povinný předškolní rok nebo přijímačky na střední školy? My tady máme už pět let státní maturity, ale změnilo se něco? My to nevíme,“ rozčílil se.(...)

Valachová odmítla, že bychom něco nevěděli a řídili se jen dojmy. „My to víme, protože proběhlo pilotní testování,“ odvětila obratem ministryně na problém povinného přijímacího řízení na střední školy.

Za důležité považuje přijímací zkoušky i Nováková. „My víme, že v mnoha krajích vůbec nenastala úprava počtu středních škol a některé střední školy dnes ani přijímací zkoušky nedělají a lákají děti, pojďte k nám. A to i ty, které na studium na střední škole nemají,“ konstatovala.


Poznámka redakce: Ministryně školství byla zřejmě uvedena v omyl, pilotní testování ověřilo pouze technologie, nikoli správnost cílů.

12 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
12. října 2015 v 11:15  

Ta poznámka redakce je trochu mimo mísu. Pilotoval někdo cíle elektronického sběru účtenek, pilotoval někdo cíle budování imigrantských zařízení, pilotoval někdo cíle zdržování oprav D1? Cíle v této zemi nikdo nepilotuje. Politická reprezentace cíle vytyčuje a pozůstalí pak naplňují její odkaz. Je možné, že to samozvané experty naplňuje vnitřními tenzemi, zvláště, když jim ujíždí vlak, jehož návratu do nádraží by rádi dosáhli bohulibými kecy (včetně těch o projímadlech).

Janek Wagner řekl(a)...
12. října 2015 v 11:29  

Máte pravdu ověření účinnosti zavedení přijímaček či státních maturit nebo dalších užtečných novinek by trvalo dobu delší než je volební období, natož doba životnosti jednoho ministra školství. Bohužel se nevyhodnocují řádně výsledky minulých miliardových projektů: SIPVZ, EU peníze do škol a mnoha dalších. Aktuálně smrdí NIQES a mnoho dalších systémových z OP VK. Žádná zpětná vazba a finance z nových projektů z OP VVV poputují za stejnými osobami, firmami či institucemi...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. října 2015 v 12:01  

Šteffl vystupoval jako jojo, že by někoho smetl nebo rozsekl debatu to nevím.

Možná autor článku viděl co chtěl...

krtek řekl(a)...
12. října 2015 v 14:42  

A zaznělo někde v té televizi, že maturita a přijímačky ohrožují byzny firmy SCIO, jejímž ředitelem a společníkem pan Šteffl je?

mirek vaněk řekl(a)...
12. října 2015 v 15:14  

Povinné přijímačky na ZŠ je nutnost, aby povinná maturita měla smysl. Konečně bude srovnání. SCIO aj. přijdou o byznys.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
12. října 2015 v 15:44  

Ale pane krtku, neohrožují. Přečtete si alespoň konec tohohle: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=26066 . což jsme napsal 4 roky před spuštěním státní maturit. A přesně tak to dopadlo, každoročně nám maturanti a školy zaplatí cca 3 M za přípravu na maturitu. A pokud se spustí povinná maturita z matematiky, odhaduji to na 10 M. Strach je totiž nejlepší marketér.

Q. E. D. řekl(a)...
12. října 2015 v 16:17  

V okamžiku, kdy vidím spojení „odborník Šteffl“, automaticky zavírám prohlížeč.

Josef Soukal řekl(a)...
12. října 2015 v 16:23  

Myslím, že jde hlavně o přijímací testy na VŠ a celý byznys kolem nich. Tam jsou asi čísla jiná, že...

Jana Karvaiová řekl(a)...
12. října 2015 v 16:23  

S panem Štefflem souhlasím v tom, že se pouze páchají politická rozhodnutí. Nikdo neřeší dopady podobných akcí. Vlastně, proč by se ti, kdo je nařizují měli nějak vzrušovat. Oni snad mají byť sebemenší odpovědnost? Co se stane, až se třeba zhroutí systém speciálního školství po zavedení české inkluze(protože to je české specifikum být papežštější než papež)? Nic! Teda omyl. Bude tu spousta psychicky zhroucených dětí a rodičů. Nezaměstnaných učitelů, přetížených učitelů. To jo. Ale ti odpovědní budou vysmátí a zase budou někde jinde páchat politické hrátky pro dobro....no především jich samých. Zadara to nedělají, to mi nikdo nevymluví.
Dělat něco pouze z přesvědčení - to dělají sektáři a komunisti(fašisti). A unás tohle jede, jak na běžícím pásu. Stačí si přečíst výlevy těchto páchačů - já doufám, já věřím, já......

Simona CARCY řekl(a)...
12. října 2015 v 20:42  

To, co pise pan sefredaktor Wagner v komentari, je neco jineho, nez co napsala redakce do poznamky k clanku. Pilotem overovat cile projektu je neco jineho nez zpetnovazebne overit vysledek projektu. Mam-li projekt na kopani studny, mohu po roce vyhodnotit, zda jsem ji vykopala v planovanem case, zda jsem dosahla planovane hloubky, zda ma voda takovou nebo makovou kvalitu nebo vydatnost pramenu. Ale neco jineho je pilotem overit, ze cil projektu - vykopat studnu - je spravny. Trvam na tom, ze cile pilotem overovat nelze.

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. října 2015 v 21:22  

cile pilotem overovat nelze

V Africe běžně. Tam dokonce ani nevědí, kterak se k cíli dobrati. Ale dobrý pilot to napotřetí dá. Říkal to odborník na vzdělávání paní ministryni. Nebo jsem něco popletl?
A když to jde v Africe... Navíc piloty stojící zaraženě před hájovnou máme takříkajíc v povaze.
https://www.youtube.com/watch?v=fxD1wm-dhv4

tyrjir řekl(a)...
13. října 2015 v 11:47  

O. Steffl psal a hovořil o učebnicích a průjmu dětí, čímž myslím smíchal jablka s hruškami a dost demagogicky podsunul veřejnosti pochybnost o smyslu učebnic a vytvořil možnost pro dost nechutnou mediální zkratku o průjmu školství.

Učebnice mají svůj význam, ať už jsou to učebnice či skripta tištěná, elektronické texty nebo on-line učebnice. Učebnice je pedagogický materiál, ve kterém je didakticky vhodným způsobem žákovi předložen výukový obsah. Opravdu O. Šteffl pochybuje o smyslu učebnic nebo to jen tak říká?

A co ten takzvaný tzv. průjem ve školství? Základní nesrovnalostí v našem školství je určitá nekoncepčnost spočívající v tom, že jsou činěna rozhodnutí bez jejich důkladné odborné přípravy a vysvětlení těm, kterých se to týká. Toto je myslím na jedné straně problém odborných útvarů MŠMT a jím řízených organizací a na druhé straně i problém politiků, jejichž zásahy do odborné sféry jsou někdy nepromyšlené nebo ideologicky podjaté. Tomuhle má zabránit zákon o státní službě, kterým mají být resortní odborníci být víc chráněni proti neodborným politickým zásahům.

Tady je asi to jádro pudla, ve kterém lze s O. Štefflem souhlasit.

Jiří Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.