Ondřej Šteffl nejen o základních školách: Učení je pro děti zábava. Odměnami ho změníte v práci

úterý 1. září 2015 ·

Děti v sobě mají disciplínu a učí se s radostí samy od sebe. To jen dospělí často přetvářejí školu v práci. Takový názor například zastává Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio, podle něhož existuje už jen málo věcí, které se dítě musí nutně naučit ve škole.

7 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
1. září 2015 v 17:36  

I hra je svým způsobem práce.
Práce je špatná, má mít pejorativní příchuť?
Odměna není dobrá ani v pozitivním ani v negativním smyslu.Nic,co dělám jen pro odměnu není dobré. Naučit se nedělat za odměnu chce dost času práce na sobě a dětech.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. září 2015 v 18:08  

Líbí se mi ta glosa o scio testech: oni jsou chytřejší, ale línější. A nejlínější jsou ty VŠ, které nezajímá nic jiného než scio test a pak se diví.

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. září 2015 v 18:36  

Naši malí caparti si hrají na práci. Vaří, staví, hospodaří...
Pak na to vlítnou všelijací Štefflové a kouzlo je pryč. Práce je pruda a dobře odvedená práce za ocenění nestojí. Poděkovat za jídlo, doma čisto a příjemno se u těhle šéfíků nenosí. Vymýšlejí hloupostě, aby hlupáky oslnili. Nic jiného neumějí. Ještě, že je tolik hlupců vůkol, kteří jim na ty kecy naskakují.

Unknown řekl(a)...
1. září 2015 v 21:17  

ve vyspělé západní evropě mají školy dokonce ve starých cirkusových stanech

Unknown řekl(a)...
1. září 2015 v 22:32  

Mám obavy, že se tu někdo snaží vytvořit potencionální obrovskou skupinu nezaměstnaných mladých lidí.

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. září 2015 v 22:57  

Ano. Dlouhodobě se ve společnosti vytváří povědomí, že pracovat a něco umět není moderní. Že doba je překotná, a v novém věku se úspěšnost bude měřit mírou tlachavosti. Skoro by se chtělo říci, že je to příprava pro vyargumentování nepoužitelnosti absolventů scio školy a jí podobných škol.
Vysněná škola, Báječná škola, Nezkrotná škola, Škola a král, Škola a sultán... ach Žofré...

tyrjir řekl(a)...
5. září 2015 v 22:28  

Paní učitelka vysvětlila dětem sloveso taviti. Pak vyzvala děti, ať vytvoří věty s tímto slovesem. Děti postupně uváděly správné věty "Můj tatínek je hutník a v huti taví ocel. "Moje maminka pracuje v mlékárně a taví tam sýry." "Můj tatínek je slévač, taví různé kovy a odlévá z nich věci." "Můj strýček je sklář a každý den taví sklo ve sklářské peci."
Pepíček svou větu vytvořil takto: "Já jsem sirotek. Mám jen starou babičku a ta ví houby."

Kdyby si děti předtím hrály s roztaveným voskem nebo s máslem na ruce nebo na něčí hlavě, Pepíček by se pravděpodobně nespletl...


Stále se mi zdá, že někteří pedagogičtí inovátoři používají sofistickou argumentaci (viz Argumetační klam na https://cs.wikipedia.org/wiki/Argumenta%C4%8Dn%C3%AD_klam) tím, že účelově tvrdí něco, o čem sami vědí, že to není pravda a maří tím možnosti dobré spolupráce s ostatními:

Lidská práce je cílevědomá činnost, při které vznikají pozitivní hodnoty. Lidský mozek se vyvinul na základě učení při práci, kterou člověk konal a dosud koná pro přežití a lepší život. Odměnou za práci je zisk. I uspokojení z dobrého výsledku práce je zisk. U poctivé práce je to poctivý zisk. U nepoctivé nepoctivý. Schopnost konat práci se nazývá energie. Schopnost poctivě spolupracovat vede k synergii - k efektivnímu spojování výkonnosti kooperujících osob. Výkon synergického systému je větší, než prostý součet izolovaných výkonů jeho jednotlivých synergicky nespojených částí.

Učení heuristichou hrou (heuréka - objevil jsem) je jistě účinná metoda, ale tato metoda nemá vylučovat ani zbytečně potlačovat ostatní potřebné metody. Heuristické objevování a konstruování všeho, co bylo již objeveno, není univerzálně použitelná metoda. Ve velké části životních situací je vhodné umět efektivně převzít a případně i tvořivě aplikovat již hotová řešení. Člověk přitom musí umět spolupracovat s ostatními a najít si postavení a odpovídající roli. která odpovídá jeho současným schopnostem a možnostem a spolupracovat přitom s ostatními lidmi dobré vůle.

Při učení vznikají pozitivní hodnoty. Učení je tedy prací přinášející zisk jednotlivci i společnosti jako celku. Malé i větší děti se dobře učí hrou, která je baví, a získávají přitom chuť a vůli dál se cílevědomě a efektivně učit a mít z toho uspokojení. To ale neznamená, že hra by měla být prohlašována za podstatu nebo hlavní metodu učení, které by nemělo být i prací.

Škola je stále dobrým a nezastupitelným prostředím pro učení a výchovu dětí. Myslím, že se musíme učit dosahovat synergie ve vzdělávání, i když se někteří zřejmě baví hrou na pedagogické inovátory a média jim zobou z ruky. Z pohledu veřejného zájmu to ale myslím není hra, ale pedagogicky kontraproduktivní jednání.

Jiří Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.