Jakub Pivec: 9 poučení ze zavádění 1:1

pondělí 29. června 2015 ·

Informace o tom, jaké poučení si odnesli pracovníci několika amerických školských obvodů ze zavádění využívání technologií ve všech školách formou 1:1.


Navažme na starší spomocníkovy články (např. V USA se diskutuje o výuce 1:1; Jak v Magogu zaváděli 1:1; Levné počítače 1:1 stále centrem zájmu; Pedagogika 1:1 a otázky s ní související; Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1) a podívejme se na tuto problematiku očima pracovníků pěti amerických školských obvodů, ve kterých byl v nedávné době plošně zaveden program 1:1. Ti při řešení tohoto úkolu a na základě své dlouholeté praxe došli ke zkušenostem popsaným v následujících devíti bodech, bez kterých nelze v systému výuky 1:1 uspět [1]. Podívejme se na ně.

1) Stanovit si cíle a podělit se o ně

1:1 není jen o rozdání a používání technologií žáky. Práce s technologiemi automaticky neznamená, že dochází k učení nebo že je učení efektivní. Nejdůležitější je nejprve nastavení reálných cílů, díky kterým žáci dosáhnou větší motivace, prohloubí se jejich zájem o předmět a zlepší se porozumění probírané látce. Žáci budou vedeni k vlastním výkonům, a pokud budou technologie tvořit základy těchto cílů, bude mít 1:1 smysl.

Vyvíjet tlak na učitele a očekávat po zavedení 1:1 okamžité zlepšení žáků není na místě. Učitelé potřebují čas a prostor na zamyšlení jak aplikovat nový systém výuky do tříd.

Plán zavádění 1:1 by měl jasně ukazovat směr digitálního učení, proto je důležité, aby probíhala intenzivní komunikace se všemi zúčastněnými stranami. Vedoucí oddělení IT jednoho ze zúčastněných obvodů Peter Just popisuje směřování digitálního učení takto: „…Je třeba se zaměřit na to, jak pevněji svázat kurikulum s používáním technologií, které se stávají všudypřítomné, a jak udělat tyto všudypřítomné technologie něčím, co skutečně klade důraz na výuku a učení.

2) Zapojení rodičů

Důležitým prvkem je seznámení rodičů žáků se zavedením nového systému výuky tak, aby pochopili, jak bude program 1:1 fungovat. Školení poskytuje možnost rodiče seznámit se zásadami  bezpečného internetu, vysvětlit jim rozdíly v zařízeních používaných žáky při výuce a těmi, jež jsou na komerčním trhu, a sdělit jim další výhody a nevýhody, které 1:1 přinášejí.

Každoroční hromadné školení rodičů pracovníci amerických školských obvodů po zkušenostech nahradili výběrovým školením jen pro dosud nezasvěcené rodiče, kterým nabídli školení formou semináře ve školách anebo formou on-line webináře s možností kontaktovat školitele svými dotazy.

3) Zavádění musí být spojeno s proškolením učitelů

Zavedení nových dosud nepoužívaných technologií do výuky vyžaduje proškolení učitelů. V inkriminovaných amerických školských obvodech byl dán učitelům prostor seznámit se s hardwarovým a softwarovým vybavením ještě před rozdáním zařízení žákům, aby si mohli předem promyslet nový způsob výuky včetně výběru, úprav a tvorby nových učebních materiálů.

Pracovníkům v amerických školských obvodech se také osvědčila průběžná školení učitelů během školního roku, kdy jim byl každý týden vyhrazen čas (zkrácením výuky) poskytnuty prostředky a konzultace s odborníkem na technologie pro zdokonalování se ve využívání nových zařízení.

4) Program dozrává, profesní rozvoj pokračuje

Po úvodních hromadných školeních učitelů by měl být na školách nadále přítomen odborník pro technickou podporu zařízení a učitel pro online vzdělávací zdroje (metodik a knihovník). Oba by měli nadále pracovat s učiteli individuálně nebo v malých skupinkách, pomáhat jim začleňovat obsah výuky do programu 1:1, pracovat s nimi na přípravě a řešit případné problémy.

Ze zkušeností odborníků na technologie se ukázalo, že daleko efektivnější než jednorázová školení o prázdninách jsou průběžná školení po celý rok podle aktuálních potřeb učitelů. V některých amerických školských obvodech zavedli webcasty. Ty se natolik osvědčily, že je používají nejen pro učitele, ale i žáky a rodiče.

5) Předcházení problémům výuky bez tištěných učebnic

Mezi hlavní výhody zavedení programu 1:1 patří eliminace potřeby tisku učebnic. Učitelé používají balíčky aplikací a materiálů a kupují e-učebnice například na matematiku, které si žáci stahují do svých zařízení.

Problém nastává s nahráním požadovaných materiálů pro výuku do zařízení. Na začátku školního roku bývá síť přetížená a žáci se ne vždy ke svým materiálům dostanou. Tento problém pracovníci vyřešili tak, že vydávají žákům ta samá zařízení, která měli předešlý rok s tím, že řadu materiálů a aplikací mají žáci v zařízeních již nahranou z minulého roku.

Dalším problémem mohou být cloudová úložiště a služby. Stane se, že cloudový LMS (například My Big Campus) má nečekaný výpadek, který nabourá výuku, ztratí se úkoly a vzniknou další problémy. Je potřeba na tuto možnost učitele připravit, případně jim pomoci s jejich řešením, jinak se může stát, že někteří učitelé se vrátí se ke starým osvědčeným metodám výuky. Učitelé musí sami pochopit, jak moc žákům 1:1 pomáhá.

Tento článek vznikl jako studentská práce

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.