Neziskové organizace oznámkovaly české školství, dostalo za tři!

pondělí 30. června 2014 ·

V rámci projektu „Pojďte do školky!“ hodnotilo devět neziskových organizací současný stav českého školství. Výslednou známkou je sice horší trojka, ale chceme věřit, že příští rok bude o trochu lepší.

Naději na zlepšení dávají dva dokumenty, které v druhém pololetí školního roku předložilo MŠMT k připomínkovému řízení. Je jím jednak dokument Strategie vzdělávací politiky do roku 2020, která klade velký důraz na snížení nerovností ve vzdělávání, a návrh zákona, kterým se mění dosavadní školský zákon. V něm vítáme hlavně změnu v § 16. Ta povede k zásadnímu zjednodušení možnosti určit, jaký typ podpory jednotliví žáci potřebují. Díky změně financování těchto podpůrných opatření bude možné, aby v běžných školách zůstávaly tzv. hraniční děti a vyhnuly se tak přeřazení do praktické nebo speciální školy.

  1. Novela školského zákona také přináší určité procesní změny do poskytování poradenských služeb. Jejich uživatelé se budou moci v případě nesouhlasu s průběhem nebo výsledky diagnostiky obrátit na revizní pracoviště, které jednotlivé případy posoudí. Možnost přezkumu vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nebo speciálně pedagogickém centru doposud chyběla. 

O všech změnách, které přinese novela § 16 školského zákona, píše podrobně Lenka Felcmanová: ZDE.

    Zároveň sledujeme snahy o zachování počtu žáků na základních školách praktických a udržení zákonné možnosti zařadit do těchto škol i žáky s hraničním intelektem a specifickými vzdělávacími potřebami, kteří by s podporou zvládli i docházku v běžné škole. Věříme, že ministerstvo školství těmto tlakům nepodlehne a dostojí svému záměru snižovat nerovnost v přístupu ke vzdělávání, jak se zavázalo v dokumentu Strategie 2020.

  2. Strategii vzdělávací politiky komentovali pro časopis Zvoní! odborníci z oblasti inkluzivního vzdělávání. Názory Martina Šimáčka (Agentura pro sociální začleňování), Tomáše Feřteka (EDUin), Kristýny Titěrové (META, o. s.) a Tomáše Habarta (Člověk v tísni) najdete (str. 18-19) ZDE.
K chystaným změnám se vyjádřil i ministr školství Marcel Chládek, více ZDE.

Člověk v tísni

8 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. června 2014 v 18:10  

Neziskovky známkovaly? Kdo to bude příště? Svaz kolemjdoucích?

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. června 2014 v 19:26  

dostojí svému záměru snižovat nerovnost v přístupu ke vzdělávání

Za Výbor opodálstojících takovou iniciativu vítám. Výdycky jsem zastával názor, že zařazováním do praktických a především pak do speciálních škol jsou děti oproti hlavnímu vzdělávacímu proudu neoprávněně zvýhodňovány.

poste.restante řekl(a)...
30. června 2014 v 19:41  

Což takhle oznámkovat neziskové organizace?

Unknown řekl(a)...
30. června 2014 v 20:44  

Kterých devět to bylo?

- IQ Roma servis
- Cheiron T, o.p.s.
- Diecézní charita Brno, pobočka Jihlava
- Tady a teď, o.p.s.
- Sdružení sociálních asistentů
- Diakonie ČCE Vsetín
- Občanské sdružení Salinger
- Amalthea, o.s.
- Člověk v tísni, o.p.s.

Máte pocit, že kterákoli z uvedených organizací je kompetentní posuzovat na školách cokoli jiného, než kvalitu kávy ve sborovně?

A jaké cíle má zmíněný "projekt"?

1) Vzdělávat děti, které kvůli svému sociálnímu vyloučení nechodí do běžných mateřských škol, a pomoci jim tak úspěšně nastartovat školní kariéru.

2) Inspirovat pedagogy, jak s dětmi s různými speciálními vzdělávacími potřebami pracovat. Nabízet jim konkrétní nástroje, které jim v jejich práci pomohou.

3) Ukázat politikům a úředníkům, že předškolní vzdělávání je naprosto klíčové pro pozdější úspěšnost dítěte. A to nejen ve škole, ale i v pozdějším životě.

4) Šířit myšlenky inkluzivního vzdělávání – poukazovat na to, že všechny děti mají společně chodit do jedné školy a tato jedna škola má každého svého žáka dokázat vytáhnout na jeho maximum.

5) Varovat před rozděleným vzděláváním - rozdělené vzdělávání znamená rozdělenou společnost.

Také máte dojem, že zvláště body 4 5 se nijak netýkají kvality školství, zato silně zavánějí snahou o implantaci Těch Správných Myšlenek?

Eva Adamová řekl(a)...
30. června 2014 v 21:34  

Žáci s hraničním intelektem, kteří jsou zároveň zařazeni mezi žáky se SVP?

Tito žáci jsou v běžných základních školách chudáci, ať už asistenta mají nebo ne, zvláště na těch školách, na kterých je nechají projít bez propadnutí až do 8. nebo dokonce do 9. ročníku.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. června 2014 v 22:01  

Za 3 je dobře.

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. června 2014 v 23:12  

Tito žáci jsou v běžných základních školách chudáci

Nejen na běžných základních školách. Na víceletých gymnáziích může být hraniční třeba i hodnota iq sto deset. Dítě, odsouzené k soustavnému ne právě velkému úspěchu na chvostu dění, trpí.
A protože soucit a pochopení je nedílnou součástí charakteru každého učitele, časem se uchýlí k nezanedbatelnému nadhodnocení výsledků práce hraničního žáka. Tedy mám na mysli soucit učitele se sebou samým, a pochopení se týká souvislosti mezi spokojeností elitního rodiče a svojí další pedagogickou kariérou.
Nakonec to může dopadnout i tak, jak bezelstně popisuje 'jedničkový' čerstvý maturant.
Viz http://bit.ly/1qbFB8B
Cituji z článku
Zrušení nevolnictví! Vůbec ale netuším, co lidé dělali, jak vypadal jejich každodenní život. Ani ň!
Cituji z diskuse (Zdeněk Sotolář)
Proč se na život nevolníka nezeptal učitele? Proč si o jeho životě nevyhledal (v rámci mimoškolní aktivity) něco sám?
Reakce (Tomáš Zahradník)
A proč mi to neposkytla škola, do které musím povinně?
Všimněte si, prosím, že nebohý žák žil celá ta léta v omylu, že i pro gymnázium platí výnos o povinné školní docházce.
nějaká Marie Terezie – hodně dětí, velká váha, plno reforem. Počkat! Nebyla to ona, co zavedla povinnou docházku? Tak to je gól! Ta se musí obracet v hrobě.
Nu, vypadá to na standardní rotaci 7200 obrátek za vteřinu.

Unknown řekl(a)...
1. července 2014 v 7:14  

"jedna škola má každého svého žáka dokázat vytáhnout na jeho maximum."

Stále si myslím, že Darwinova teorie je platná. Nechci to zlehčovat, ale při počtu žáků ve třídě 30 - 34 se to českému učiteli nedaří. S laťkou dolů, tedy snížit požadavky, už ve škole hlavního vzdělávacího proude jít nelze, protože by se tak běžné základní školy musely přejmenovat na praktické a speciální. Je to snad cíl?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.