Pavlína Hublová: Zakazovat mobily ve výuce nebo je smysluplně zapojit do výuky?

čtvrtek 20. února 2014 ·

Předpokládám, že už každý školní řád má jeden odstaveček věnovaný používání mobilů ve výuce. Lépe řečeno zákazu používání.

Souhlasím s tím, že žák nemá v hodině psát SMS ani telefonovat, v tom se jistě všichni shodneme.

Po Vánocích budou mít opět žáci lepší mobily než máme my, učitelé. Také opět ubude počet žáků, kteří mobil nemají. Nemohli bychom to nějak využít ve svůj prospěch?

Využívání mobilních technologií ve výuce se věnuje mnoho učitelů. Přestože nemám osobní zkušenost se zařazením tohoto druhu technologií do výuky, pokusím se vybrat to, co mne zaujalo nebo mi připadlo jako realizovatelné.

Mobilní telefony jsou již nedílnou součástí našich životů a s jejich rozšířením se nám dostává do ruky nástroj, který "postaví žáka do centra výuky" (3).

Pokud vládnete trochu anglicky, popř. dobře rozumíte obrázkům, možná vás pobaví infografika Are We Wired for Mobile Learning?. Velmi pěkně ukazuje, že se opravdu blíží doba, kdy se technologiím ve výuce nevyhneme. Naopak, je třeba je poznat a smysluplně využívat.

Kroky k zapojení (nejen) mobilních technologií do výuky

Se zaváděním mobilů do výuky je to stejné jako s jakoukoli technologií ve výuce - nejprve se s ní musíme naučit správně zacházet a musíme poznat její kvality, abychom je pak mohli smysluplně zařazovat do výuky. Zapojení mobilů jen pro jejich zapojení je samozřejmě nesmysl.

Zajímavé "kroky pro učitele" nabízí Lisa Nielsen ve svém příspěvku 5 Steps to Harnessing the Power of Cell Phones in Education Today (5). Představuje zde kromě jednoduchých tipů na seznamování se s m-technologiemi také ukázky činností, které nás mohou posounout do další fáze.
  • Krok první: Učitel používá mobilní telefon v rámci své profese, např. používá mobilní aplikaci Twitter k aktualizaci třídního webu nebo blogu.
  • Druhý krok: Učitel představuje vhodné použití mobilu ve výuce svým žákům, např. použije svůj mobil k natočení zajímavé aktivity ve třídě, kterou pak následně publikuje.
  • Krok třetí: Posiluje vztahy mezi rodinou a školou pomocí mobilních technologií, např. informuje rodiče o aktuálních akcích třídy.
  • Čtvrtý krok: Vede studenty k zapojení mobilů v rámci domácí práce/přípravy, např. nabídne společnou nástěnku s nápady či náměty k učivu.
  • Pátý krok: Žáci používají mobilní telefony ve výuce, např. na výletě zaznamenávají informace (fotografie, nahrávají komentáře), které pak následně publikují.

Nápady (stučně)

Nahrajte si na mobil přednášku jako podcast. Ten následně publikujte - umožníte tím žákům (a to i chybějícím) účastnit se výuky.

Moje poznámka: Potkala jsem zajímavou aplikaci iPadio. Máte s ní někdo zkušenosti? Možná by byla právě to, co bychom k nahrávání a následnému publikování mohli použít...

Sdělte mobilní číslo svým studentům a požádejte je, aby Vám poslali všechny otázky, které je napadají po ukončení lekce. Více stejných otázek je zpětnou vazbou pro učitele, že nebylo něco ve výkladu jasné.

Moje poznámka: Opravdu je rozumné sdělit žákům své telefonní číslo? Nebylo by možné využít nějakou zástupnou službu? Žáci by poslali SMS na číslo, které by přesměrovalo zprávu na Váš mobil... Znáte nějakou takovou aplikaci?

Moje doplnění ze dne 29. 12.: Odkazy na užitečné aplikace nabízí L. Nielsen ve svém příspěvku 12 Most Useful Ways Kids Can Learn With Cell Phones.

Umožněte žákům, aby 5 minut studovali určenou oblast pomocí Google Maps. Pak žáci mobily odloží a můžete se věnovat výuce založené na otázkách, které kladete žákům.

Moje poznámka: Napadá mě, že bych specifikovala, na co se mají žáci při studiu map zaměřit - nejen určit oblast, ale také možná nastínit téma následujícího rozhovoru (podnebí, zemědělství, turistika apod.).

QR kódy - samostatná kapitola

Zdroje odkazů o QR kódech jsem posbírala v příspěvku QR kódy - mobily ve výuce. Proto zde zmíním jen dvě zajímavé aktivity, které se mi zdají realizovatelné.

QR značky na stromech podél naučné stezky nebo na stěnu vedle obrazu mohou odkazovat na rozšiřující informace na webu.

Moje poznámka: Budou značky tvořit žáci v rámci výuky ICT nebo bude po večerech smolit učitel? Tuším, že si dokážeme všichni odpovědět správně :-)

Ve speciální učebně (laboratoř, jazyková učebna) může QR kód spustit virtuální prohlídku nebo video, které ukáže, jak používat označené zařízení.

Na závěr

Nedala by se využít hra Foursquaropoly ve výuce? Jedná se o obměnu známé hry, která promění vaše město v obří Monopoly. Na pozvání okolí školy jako stvořené, že?! ;-)

Považuji za nezbytné získat souhlas od rodičů - protože jsou to oni, kteří platí žákům tarify a jistě by měli vědět, jak často a JAK chcete mobily ve výuce využívat. K tomu určitě postačí věnovat chvilku na třídní schůzce a ukázat rodičům, že mobil ve výuce není jen samoúčelnou hračkou v ruce dítěte a že přesně víte, co a proč děláte.

Novinka!

Mobily ve výuce v české třídě? Ano, jde to. Ukázkou je seriál J. Rambouskové: Začínáme s mobily.

Zdroje a citace:

(1) 6 WAYS TO USE MOBILE LEARNING IN YOUR CLASS TODAY. Mobl21 [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://www.mobl21.com/blog/14/6-ways-to-use-mobile-learning-in-your-class-today/

(2) BRIEN, Linne O. Educational uses of QR codes. Center for Instructional Technology [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://cit.duke.edu/2010/11/educational-uses-of-qr-codes/

(3) POULOS, Alex. Five Lessons in Mobile Learning. Work, Learn, Play: Notes on people, information [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://www.netdimensions.com/blog/2011/07/05/five-lessons-in-mobile-learning/

(4) DE LORENZO, Rob. Mobile Learning: A 4th Reading List. The Mobile Learner: Learning and Teaching with Mobile Devices [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://themobilelearner.wordpress.com/2010/06/27/mobile-learning-a-4th-reading-list/

(5) NIELSEN, Lisa. 5 Steps to Harnessing the Power of Cells in Education Today. The Innovative Educator: Way out of the box! [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://theinnovativeeducator.blogspot.com/2010/06/5-steps-to-harness-power-of-cells-in.html

(6) RUSEK, Martin. Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce. Metodický portál: Články [online]. 29. 08. 2011, [cit. 2011-12-28]. Dostupný z WWW: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13413/MOBILNI-TELEFONY-LEGALNE-VE-VYUCE.html. ISSN 1802-4785.

Převzato z blogu PEPOUŠův nápadník

3 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. února 2014 v 0:16  

Učitel (čte z deníku): Dnes byl vydán zákaz hovorů o kamnech, teplých krajích, peřinách, spále a podobně. Náčelník správně usoudil, že nás takové představy oslabují, a pro následující dny vydal seznam témat povolených k rozhovorům.

Téma na pondělí: Význam mrazu v boji proti infekčním chorobám.

Úterý: Zimní krása okenních skel.

Středa: Zážitky z bruslení.

Čtvrtek: Medvědi - vyzvedněte přednosti ledního.

Pátek: Holomrazy.

Sobota: Mráz - nejlepší děda.

Jak vidno, je skutečně o čem hovořit. Zajímavé je, že v našem kolektivu, jindy tak hovorném, od vydání témat vládne většinou ticho. Jen onehdy, když náčelník usnul, slezli jsme se s Frištenským a Šofrem pod jednu deku a vyprávěli si o požáru Národního divadla.

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. února 2014 v 1:26  

Nikdy by mne, pane Anonymní, nenapadlo, že mne požár ND tak pobaví. Holt klasika je klasika. To si člověk až někde v tramtárii uvědomí jak je doma hezky, katastroficky.
A taky by mne nikdy nenapadlo, že se z věci dnes běžné, až banální dá stvořit zázrak moderního vzdělávání.
'Tak, holky, co do té výuky ještě strčíme? ... áá, co třeba papiňák? To tam ještě nikdo nemá.'
Nikdy by mne nenapadlo informovat mobilem rodiče žáků o něčem, o čem je mají informovat jejich děti.
Nikdy by mne nenapadlo, nechat si posílat dotazy, pokud se s žáky vídám poměrně pravidelně.
Nikdy by mne nenapadlo si kvůli tomu kupovat mobil, byť jsem v celé škole už jediný, kdo jej nemá.
A nikdy by mne nenapadlo tydlety hračičky dětem zakazovat. Kdo si hraje, nezlobí.

Umožněte žákům, aby 5 minut studovali určenou oblast

A není to málo, Pavlíno Hublová?

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. února 2014 v 1:31  

Ale teď mě napadlo, že kdo se mi dovolá, dostane jedničku.
Klidně i na vízo.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.