EDUin: Skladba testů vzbuzuje otázku, zda jsou v souladu s maturitními katalogy

čtvrtek 9. května 2013 ·

Validační komise by se měla vyjádřit k souladu letošních maturitních testů s Katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky.

Dosavadní zveřejněné testy společné části státní maturity nejspíš neobsahují zjevně nekorektní, chybně zadané úlohy. Měli bychom ale od validační komise žádat vyjádření, nakolik je skladba těchto testů v souladu s katalogy maturitních požadavků. Ty jsou podle rozsudku Nejvyššího správního soudu pro CERMAT závazným zadáním. Maturitní testy z matematiky i češtiny vzbuzují pochybnost, zda CERMAT zadání dodržel.

Maturitní katalog předepisuje, kolik úloh má být věnováno ověřování konkrétní dovednosti (podívejte se na maturitní katalogy ZDE). V letošních testech se vyskytly dva problémy.

Matematika: Test obsahuje množství úloh vyžadujících úpravu algebraických výrazů, výrazně více než 10–20 %, jak předepisuje katalog. Naopak úloha ze stereometrie (práce s tělesy) je tu fakticky jen jedna: č. 20 z celkem 26 úloh. Závazný rozsah pro stereometrii je ovšem také 10–20 % úloh, maturant má mít možnost získat za stereometrii minimálně 5 bodů.

Čeština: Test obsahuje úlohy založené na porovnávání dvou textů, k jejich vyhodnocení potřebujete využít i poznatky z jiných oborů. Na tom jsou založeny úlohy 10 a 11. To odpovídá katalogu. Problém je, pokud tyto poznatky pocházejí z oborů, které se na některých školách nevyučují, jako například dějepis na odborných školách. Validační komise by měla rozhodnout, zda je to oprávněný postup.

Proč to vadí: Nedodržení katalogu nespravedlivě postihuje ty studenty, kteří jsou v konkrétní ověřované disciplíně dobří, nebo naopak slabí. Pokud například student ovládá stereometrii, mohl by získat pět či více bodů, a vylepšit si tak skóre, ale test mu umožní získat pouhé dva body. Pokud student navštěvoval školu, kde například nebyl vyučován dějepis, a v testu se vyskytuje více úloh, k jejichž vyřešení je třeba znát historii (např. úloha č. 10 a 11), je opět poškozen. Na pováženou je to právě u studentů odborných škol, kteří se často pohybují na hranici maturitní úspěšnosti. Proto je důležité, aby CERMAT skladbu testů dodržel.

Maturitní testy a katalogy z ČJL a Matematiky najdete v příloze tiskové zprávy.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Zatím zveřejněné testy společné části státní maturity pravděpodobně neobsahují nekorektní či sporné úlohy. To lze považovat za významný posun. Detailnější vady některých zadání jsou na posouzení validační komise. Velké pochybnosti ale vzbuzuje složení testů. Bylo by na místě, aby se validační komise ve své zprávě vyjádřila k tomu, zda jsou maturitní katalogy a maturitní testy v souladu. Nejde o drobnost. Maturitní katalogy jsou nejen informací pro učitele, z čeho budou jejich studenti zkoušeni, ale i zadáním pro CERMAT, z čeho studenty vyzkoušet musí. Nedodržení skladby předepsané v katalogu může některé studenty poškodit. Stát nesmí porušovat pravidla, která sám stanovil.“

Přílohy:



2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. května 2013 v 13:48  

"Test obsahuje úlohy založené na porovnávání dvou textů, k jejich vyhodnocení potřebujete využít i poznatky z jiných oborů. Na tom jsou založeny úlohy 10 a 11. To odpovídá katalogu. Problém je, pokud tyto poznatky pocházejí z oborů, které se na některých školách nevyučují, jako například dějepis na odborných školách." - to má být žert? Chcete nám snad, bEDUini, naznačit, že chtít po maturantovi přiřazení básně, v níž se objevuje esesák a Žid, ke druhé světové válce a dovodit, že Dachau 26. 11. 1917 nebude názvem (to je jediný distraktor, který by mohl dělat problémy), je moc? Nebo je pro vás problém Advent? Běžně se učilo a jistě i nadále učí o tématu hololcaustu v české literatuře, takže tudy cesta nevede, soudruzi.
Analogicky otázka č. 11 směřuje primárně k literární historii, která má také být vyučována a odpovědět lze bez speciálních dějepisných znalostí. Distraktor 20. let 19. století není nejjdnodušší, ale kdo ví aspoň přibižně, kdy žil J. K. Tyl, může počátek 20. let eliminovat; navíc o textu hymny a hymně samotné se snad učí všude.
Pro váš článek platí známé přisloví: Z ho.v.na bič neupleteš; když upleteš, tak jím nezapráskáš; když zapráskáš, tak leda sebe.

Anonymní řekl(a)...
9. května 2013 v 19:28  

Víte, možná je pravda, že testy z češtiny nejsou až tak v souladu s katalogem, nicméně podle mne jsou naprosto v souladu s tím, co by měl maturant s přehledem zvládat, bo by to měl zvládat už absolvent ZŠ.

Takže, místo abychom jasně vyslovili myšlenku, že na maturitních oborech je minimálně 20 % těch, co tam nemají co pohledávat, budeme se zase dětiček zastávat a prohlašovat, jací jsou to chudáčci, protože to a to je na státní maturitě špatně.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.