Projekt La Ngonpo ukazuje českým studentům, jak žijí jejich indičtí vrstevníci

středa 20. června 2012 ·

Považujete modelku Helenu Houdovou, hokejistu Jaromíra Jágra, exprezidenta Václava Havla, bývalého dětského vojáka Sierra Leone Ishmaela Beaha či indického ocelářského magnáta Lakshmi Niwase Mittala za hrdiny? A z jakého důvodu? Ve stejný čas, ovšem na dvou vzdálených místech světa, v Indii a v České republice, diskutují o tomto tématu 12-16letí studenti. Jejich školy totiž vytvořily internetové partnerství v rámci vzdělávacího projektu La Ngonpo, jehož cílem je přiblížit českým dětem život v rozvojových zemích a indickým žákům zase ten středoevropský.


Projekt koordinuje Multikulturní centrum Praha (MKC Praha), a to za podpory Evropské komise a České rozvojové agentury. „Dvě partnerské třídy ze zemí vzdálených tisíce kilometrů se po dobu šesti měsíců učí podle stejné učebnice a v téměř stejnou dobu probírají stejné kapitoly. Vždy, když práci na jednotlivém tématu dokončí, mohou se o výsledky podělit na internetovém portálu projektu www.la-ngopo.org,“ popisuje koordinátorka projektu Romana Vylitová z MKC Praha. Projekt probíhá v letech 2010-2012 v České republice, v indické části Himalájí v oblasti Ladaku a letos také v Tibetu. Zapojit se však do něj mohou školy z celého světa.

„Cílem projektu je především podnítit zájem žáků a studentů o rozvojová témata. Právě možnost srovnávat svůj názor s kamarádem na druhém konci světa pomáhá žákům chápat vztah a souvislosti mezi vyspělými a rozvojovými zeměmi a utvářet si vlastní žebříček hodnot,“ vysvětluje Vylitová.

Hrdina, Migrace, Krása, Voda…

V České republice se do projektu zapojilo 10 škol, v Indii a v Tibetu 6. Všechny mají k dispozici podrobnou metodiku, která obsahuje 6 různých témat: Kruh, Hrdinové, Migrace, Krása, Voda a Společně. Výuka probíhá alespoň zčásti v angličtině a spočívá především v diskuzích, aktivním zapojení studentů a v jejich kreativní práci. Témata školy zpravidla začleňují do běžných předmětů svých osnov. „Indické hodiny jsou zábavné a dozvím se nejen něco o Indii, ale i o svých spolužácích,“ říká jeden z českých žáků. „Většinou míváme hodiny stylem - otevřete si učebnici, přečtěte si… tyhle indické hodiny byly na způsob debaty, myslím, že je to dobré,“ dodává jiný žák.

„Na projektu La Ngonpo oceňuji skutečnost, že přiměl moje studenty k hlubšímu přemýšlení o vlastní zemi, regionu, vesnici a způsobu života vůbec. Metodika La Ngonpo je přiměla zamyslet se nad svými hodnotami, cíli a dalším směřováním,“ uvedl o projektu Chamba Ghlack, učitel na Spring Dale Public School v indickém Mulbekhu. „Hodina byla velmi dobrá, žákům i mně se líbila a to je myslím nejdůležitější – když vidím výsledky nejen já jako učitel, ale když se baví i žáci a mají z hodiny dobrý pocit. Skvělé aktivity,“ konstatovala Lenka Dvořáková, učitelka Základní školy Tyršova v Brně.

Multikulturní centrum Praha stále hledá další školy, které by se do projektu chtěly zapojit. „Všem zájemcům zdarma poskytneme kromě originální metodiky také metodickou podporu a možnost konzultací s autorským týmem, kontakt na partnerskou třídu v rozvojové zemi, stejně jako proškolení učitelů a úvodní workshop pro děti,“ uvádí Romana Vylitová.

Výstavy, koncerty a dokumentární film


Projekt La Ngonpo představí české veřejnosti série výstav, koncertů i dalších akcí pořádaných na několika místech České republiky během jara a podzimu letošního roku. Open-air výstavy budou prezentovány na hlavních náměstích velkých českých měst a představí umělecká díla i další výstupy, které během projektu jednotlivé třídy vytvořily. V květnu se mohou zájemci těšit na výstavu v Plzni, podpořenou také koncertem 16. května v Buena Vista Clubu. Následovat bude výstava na pražském Václavském náměstí společně s koncertem 4. Června v Lucerna Music Baru. Podrobnosti o akcích, včetně přesných termínů a interpretů ještě Multikulturní centrum Praha upřesní. Na podzim se přesunou akce na Moravu, realizovány budou postupně výstavy v Olomouci, v Brně a ve Vsetíně. Veřejnosti bude také promítán dokumentární film podávající svědectví o průběhu projektu, který zčásti natočili samotní žáci.

V Indii pomáhají projekt realizovat čeští dobrovolníci, naopak do České republiky na stáž se na počátku června chystá skupina indických učitelů zapojených do projektu.

Partneři projektu:

  • Nazemi – společnost pro fair trade
  • Základní článek Hnutí Brontosaurus Modrý kámen
  • Moravian Mission Welfare Society, Indie
  • SECMOL, Indie
  • Fundacja Nowa Ameryka, Polsko

O Multikulturním centru Praha

Multikulturní centrum Praha je občanské sdružení, které zajímají otázky spojené se soužitím lidí z různých kultur v České republice a v jiných částech světa. Od svého založení v roce 1999 neustále rozšiřujeme svou nabídku vzdělávacích, kulturních a informačních aktivit. Pro děti, studenty, učitele, knihovníky, ale i širokou veřejnost Centrum připravuje dílny, kurzy, mezinárodní semináře, diskuse, filmové a literární večery, internetové stránky o migraci či multikulturním knihovnictví. Pro zájemce o multikulturní témata je otevřena veřejná knihovna.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.