Senát dnes na žádost ministra školství Josefa Dobeše upravil v novele zákona 561/2004 Sb. ustanovení o funkčním období ředitelů škol.
V návrhu novely zákona 561/2004 Sb., kterou dnes projednával Senát, bylo nejednoznačné ustanovení pro vypisování výběrových řízení na pozice ředitelů škol. Původní návrh bylo možné vykládat tak, že všichni ředitelé, kteří jsou ve své pozici šest a více let, budou muset projít v 1. pololetí příštího roku povinnými rekonkurzy. Pozměňovací návrh Senátu tento nedostatek odstranil.
„Poslaneckou sněmovnou prošla zásadní novela školského zákona, která vychází vstříc učitelům a ředitelům škol. V rámci pozměňovacích návrhů se v novele objevila chybná formulace, která by mohla způsobit, že zřizovatelé škol budou zahlceni masivním vyhlašováním výběrových řízení na pozice ředitelů. Děkuji většině Senátu za rozumný a odborný přístup. Vážím si toho, že i část opozičních senátorů ČSSD se oprostila od stranického pohledu a schválila potřebnou změnu, která bude ku prospěchu celému školství,“ řekl ministr Josef Dobeš.
MŠMT: Školám nehrozí hromadné výměny ředitelů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
A jak to tedy bude?
To je velmi jednoduché. Ti, co jsou se starostou jedna ruka již nemusí nic obhajovat. Ti, kteří rebelovali půjdou do konkurzu. Je třeba je rychle odstranit.
"A jak to tedy bude?"
Pokud zřizovatel usoudí, že, že ředitel může ve funkci zůstat, konkurs nevyhlásí.Pokud nebude s ředitelem "spokojen" (kritérium "spokojenosti" si dosaďte dle svého uvážení), ředitel ve funkci končí a vypisuje se konkurs.
Školám nehrozí hromadné výměny ředitelů
Úplně jsem se zpotil při představě, že se nám ve škole začnou hromadně vyměňovat ředitelé.
Je tady jeden problém, který je podle mě dost vážný. Vzhledem k tomu, že po ukončení funkčního období ředitele končí i jeho pracovní poměr ve škole, bude to znamenat, že do konkurzu na ředitele se budou hlásit převážně osoby, které mají 6 let do důchodu anebo ti, kteří jsou rozhodnuti "nadstandardně spolupracovat" se zřizovatelem.
Ano, je to tak, jak to komentujete. Nejdřív všichni tleskali, že konečně budou ředitelé odvoláni, ale nikdo si neuvědomil, že to může být nástroj k tomu, aby se zřizovatel zbavoval těch, kteří "zlobí" a místo nich ve velkém dosadit poslušné. To, že někteří ředitelé vyměnit potřebují, je ale bez diskuze. Ale přijatý návrh bude velké politikum
velké politikum
Dovozujete, že zlobivý ředitel je zřejmě kvalitní a ostatní jsou ti poslušní. Jinými slovy, co zřizovatel to pitomec, kterému je stav vzdělání občanů obce lhostejný?
Lze klasifikaci zlobivý versus poslušný vztáhnout i na učitele?
Nakonec v případě zřizovatele pitomce by byl i povinný konkurz zbytečná formalita.
Myslíte si, že zřizovatel, resp. krajský úřad Ústeckého kraje přidá na odměnách ředitelům, kteří upozornili na ty vánoční stromečky?
Čeho se ředitelé báli? Že budou muset obhájit svou práci? A proč? Znamená to snad, že by toho nebyli schopni? Kdo v tomto státě má takovou definitivu jako ředitelé škol? Opravdu si myslíte, že je dobře, že nemusí do konkurzu? V privátní sféře se doporučuje měnit místo po třech letech, aby člověk nezakrněl, neupadl do stereotypu a pracoval na sobě. Není třeba setrvačnost s níž ředitelé dělají svou práci také jednou z příčin současného stavu školství?
S těmi třemi lety opatrně.
Ta teorie je trošku složitější a souvisí s tzv. fázemi ztráty motivace. Kromě toho je aplikovatelná pouze v prostředí, které umožňuje kariérní růst, což školství jaksi není.
Alespoň prozatím.
(Kromě toho existují také výkonné ekonomiky, kde se naopak cení věrnost firmě.)
Obecně samozřejmě platí, že není dobré, když si někdo myslí, že to "má do důchodu jisté". Ale neměli bychom argumentovat demagogicky a také zapomínat, že každý přístup k obsazovaní vedoucích funkcí má i svá omezení a rizika.
V tomto případě je ředitel de facto vydán na milost a nemilost zřizovateli a učitelé, po zrušení věkového automatu, vydáni na milost a nemilost řediteli.
Jaké to může mít dopady, to snad není nutné vysvětlovat.
V systému zkrátka chybí prvky objektivních kritérií, o která se šikanovaný člověk může opřít.
(Už chybí jen zrušit odbory, jak někteří navrhují, a svět se stane dokonalý.)
Tohle nejspíš psal někdo, kdo "soukromou sféru" viděl leda z rychlíku. Ve firmě je to jednoduché - dobrý ředitel je ten pod kterým firma roste (což obvykle nejde bez alespoň jakžtakž spokojených a dobře pracujících zaměstnanců) a vytváří zisk. Jaká jsou ale kritéria, podle kterých zřizovatel hodnotí a vybírá ředitele školy? Jediné, co se dá o nich říci: jakákoli.
To z 11:29 patří k 9:20.
A jaký je podle vás dobrý ředitel školy? Ten, který leze do zadku zřizovateli a výuka je to poslední, co ho zajímá? materiální podmínky školy nejsou všechno. A stane-li v čele školy ředitel, který zneužívá své, prakticky neomezené, pravomoci a díky současné právní úpravě je neodvolatelný (v případě, že u zřizovatele má dobře vyleštěné kliky)..co s tím? Škola pak vypadá tak, že učitelé fluktuují (jednak proto, že pod takovým ředitelem se nedá dělat, jednak proto, že ti nepohodlní jsou odejiti). jak asi vypadá výuka v takové škole? Dobrý ředitel se konkurzu bát nemusí. A pokud mi budete tvrdit, že ano, neboť si zřizovatel dosadí někoho "tvárnějšího", tak už přestaňte nadávat na ministerstvo, na Dobeše, na testy, na zřizovatele, a já nevím, na co všechno a postavte se těm všem problémům čelem. Tak nějak se mi z těch všech komentářů tady začíná zdát, že učitelé jen brečí, ale když si svolají stávku, zúčastní se pár zoufalců...nejste jediní v tomhle státě, kdo má problémy.
Nejsem právě propagovatelem amerických výukových metod, ale některými zkušenostmi se inspirovat je možné.
Což takhle, kdyby hlavní slovo měla rady školy, ve které mají jednotlivé zájmové složky, tj. rodiče, žáci, zřizovatel i učitelé své zastoupení?
Pochopitelně by taková rada musela být vícečlenná a scházet se častěji, nežli jen jednou za rok. S ředitelem by sepisovala běžnou manažerskou smlouvu, ve které by byly stanoveny ukazatele i způsob jejich vyhodnocování.
Jenže to předpokládá také angažované rodiče, kteří mají SKUTEČNÝ zájem o to, co se v jejich škole děje a nespokojí se jen s modelem klasického SRPŠ, tedy "zaplať příspěvek, přispěj na ples a zbytečně se do ničeho nemontuj, ať děti nemají problémy".
Jsme už dostatečně vyspělá občanská společnost, vědomá si svých práv, ale také povinností?
A když píšu povinnosti, nemyslím tím jen ty zákonem stanovené, ale také morální, společenské, zodpovědnost vůči svému okolí i komunitě, ve které žiju.
Jsme už společnost, nebo jen banda různě agilních jednotlivců, kteří se honí jen za svými osobními zájmy?
A nebo nám vlastně vyhovuje, když "někdo" řeší problémy za nás a my se aspoň nemusíme o nic starat, zato můžeme v klídku u televize nadávat, jak to "oni" dělají blbě.
Omluva
Z první věty mi při jejím přepisování vypadlo: Nejsem právě propagovatelem amerických výukových metod A PŘÍSTUPŮ KE VZDĚLÁVÁNÍ, ...
Ale na smysl příspěvku to významný vliv nemá.
Okomentovat