Jan Wagner: Ministr školství Josef Dobeš v pořadu ČT Hyde park

středa 5. ledna 2011 ·

V pondělí 3. ledna byl hostem interaktivního pořadu České televize ministr školství Josef Dobeš. Na většinu z plánovaných otázek se v tomto téměř hodinovém pořadu nedostalo.


Web pořadu avizoval tyto otázky:


Co čeká české školství v roce 2011? Už na jaře se rozjedou první státní maturity, které se připravovaly 14 let. Jsou na ně školy i ministerstvo připraveny? Problémem školství zůstává propad úrovně znalostí českých žáků a nadměrný počet romských dětí ve zvláštních školách. Co se s tím dá dělat? Bude se na vysokých školách místo školného platit zápisné? A v jaké výši? Základní školy letos začaly čerpat miliardy korun z EU na lepší výuku. Jak se to projeví? A jak jsou učitelé spokojeni s výší svých platů? Od roku 2012 se změní financování vysokých škol. Zaniknou ty špatné? Diskutujte s ministrem školství Josefem Dobešem - dnes v Hyde Parku.

Vzhledem k výběru dotazujících z žižkovského gymnázia se většina otázek točila kolem státních maturit a přijímaček na střední školy a bohužel se týkaly mnohokrát řešených či bezvýznamných detailů. Navíc odpovědi nebyly často k věci a protože moderátor evidentně nebyl na témata připraven, na tento nedostatek nereagoval.

Pokud jste pořad nesledovali, podívejte se na jeho záznam i na diskusi na sociální síti Facebook, jakmile budeme mít k dispozici přepis, vrátíme se k němu znovu.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. ledna 2011 v 16:46  

Jojo,
zase se na obrazovce za naše povinně placené poplatky hodinu předváděli dva mimoňové. Nejtrapnější (pro ně) bylo, když musel ne moderátor, ale sám student kladoucí dotaz připomenout panu ministrovi, že si ani nedokáže uvědomit, když při svém tlachání během pár minut pronese dva výroky, které se navzájem vylučují.

Anonymní řekl(a)...
5. ledna 2011 v 17:15  

Děkuji za zprostředkování pořadu. Video jsem si prohlédla a dojem z vystoupení p. ministra mám ten nejlepší. Svoje myšlenky a záměry má velmi dobře srovnané, působí přesvědčivě a důvěryhodně. Dotazy studentů i p. profesora byly naopak zcela parciální hlavně u p. profesora mě zarazilo podlézání přízni studentů. Ale u středoškolských prof. jsme na to zvyklí.. Hlavně aby si na svých postech nepohoršili a udrželi si je na věky.

poste.restante řekl(a)...
5. ledna 2011 v 18:58  

Anonymní 5.1. 17:15:
Vidíte, a to je právě ten kontrast pohledů se znalostí věci a bez ní.

Se spoustou bodů vystoupení pana ministra bych našel názorovou shodu. Více nežli v jiných jeho vystoupeních.


To ale nic nemění na faktech, že:
1. v jednom okamžiku prohlásí obvyklou frázi, že státní maturity jsou přece jasné už od roku 2008 (cca 17. minuta) a v podstatě odsouhlasí obvyklé klišé, že studenti nic nevědí pouze protože byli líní se informovat, anebo že mají neschopné pedagogy.
(Jak jinak, že?)

2. O několik minut později (24. minuta) potvrdí, že vláda odsouhlasila až v srpnu konání státních maturit, přičemž studenti si ale již v květnu museli vybírat
profilové předměty, a při své volbě tedy neměli žádnou jistotu.
(Obzvláště vzhledem k předvolebním proklamacím.)

O tom, zda je možno volit školní maturitní předmět stejný, jako ve státní části, anebo zda je možné zvolit základní úroveň a současně i vyšší úroveň z téhož předmětu, se vedly spory ještě v říjnu.

Takže se zeptám jinak.
V době slabých populačních ročníků si střední školy tvrdě konkurují a přetahují se o každého studenta.
Vážně si někdo myslí, že jsou učitelé na středních školách tak pitomí, aby záměrně zatajovali svým maturantům nějaké informace a znevýhodňovali je tak oproti ostatním?
Jen tak ministerstvu a státní maturitě natruc?

Katalogy požadavků k SM byly zveřejněny v dubnu 2008. V té době současní maturanti pomalu končili druhý ročník.
Na některých školách tak kantoři radostně zjistili, že měli některé učivo odučit již loni.
Musíte si totiž uvědomit, že některá SOU mají ve svém učebním plánu těžiště výuky ve 3. ročníku na odborných a praktických předmětech.

To, co Vám připadá jako podlézání studentům je tedy pouhopouhá znalost souvislostí nad rámec běžných novinářských výkřiků.


Možná poznámka o konfliktu možnosti špatného vyhodnocení a případného odvolání, kontra termíny přijetí na VŠ připadá parciální Vám.
Pochybuji ale, že tak připadá maturantům, hlásícím se na vysoké školy.
Obzvláště po zkušenostech s vyhodnocováním MAG mi nepřijde pouhé prohlášení ministra, že "chyby odstraníme" jako dostatečná garance.


Závěrem:
Nyní již asi opravdu nemá smysl polemizovat, zda se má SM letos provést či ne.

Její případné zrušení by totiž například v tuto chvíli už neskutečně zkomplikovalo ředitelům organizaci maturit "postaru".
Nemluvě o spoustě práce zkoušejících při přípravě SM. (Zkuste se třeba zeptat některého známého češtináře.)

Nicméně diletantismus, který přípravu celé této akce od prvopočátku provází je prostě trestuhodný.
Jakkoliv chápu, že současný ministr tento problém pouze "zdědil", měl také možnost rozhodnout se jinak.

Anonymní řekl(a)...
5. ledna 2011 v 20:10  

To poste.restante 18:58

Při zběžném poslechu jsem tomu o maturitách rozuměla trochu jinak, rozpor jsem nepostřehla, leda kdyby se pitvala slova, do čehož nemám chuť. Ale věřím Vám, že tam jsou citlivá místa - a uznávám, že jste kolegové na SŠ na některé věci (asi oprávněně) citliví.

Hodnotím-li celkový dojem z vystoupení p. ministra, pak je ale pro mě velmi pozitivní, na tom si trvám.

poste.restante řekl(a)...
5. ledna 2011 v 21:02  

Anonymní 5. ledna 2011 20:10
Hodnotím-li celkový dojem z vystoupení p. ministra, pak je ale pro mě velmi pozitivní, na tom si trvám.

Ale proč ne.
Rozhodně jsem už zažil horší ministry anebo u tohoto slabší chvilky. Třeba když vymýšlel náborové příspěvky nebo smlouvy s rodiči.

V tomto vystoupení opravdu mluvil vcelku rozumně.

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2011 v 11:00  

Třeba ovšem dodat - mluvit a jednat jsou dvě různé věci. "Rozumně promluvit" se někdy povede i náhodou. Rozumně něco složitějšího vykonat (bohužel) málokdy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.