MŠMT: Reforma maturitní zkoušky proběhne příští rok

čtvrtek 25. listopadu 2010 ·

Na dnešní tiskové konferenci zhodnotil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš společně s ředitelem CERMATU Pavlem Zeleným a zástupci ředitelů středních škol výsledky maturitní generálky.


Pro školy znamenala maturitní generálka jedinečnou příležitost vyzkoušet si v praxi, jak bude vypadat organizace písemných zkoušek společné části maturitní zkoušky. Více než 15 tisíc učitelů si navíc mohlo vyzkoušet, co obnáší výkon jejich funkce, na kterou byli v uplynulém roce školeni. Jedná se o funkce maturitních komisařů, zadavatelů zkoušek a hodnotitelů písemných prací zajišťovat maturitu. Žáci zúročí svoji zkušenost nejen při rozhodování o předmětové skladbě své maturity, ale rovněž při přípravě na zkoušky v následujících měsících.

Pro MŠMT i CERMAT byla maturitní generálka jednou z posledních etap přípravy reformy maturit. V jejím rámci se prověřila nejen připravenost organizace a logistiky, ale také funkčnost a spolehlivost technologické infrastruktury nové maturity. Nynější výstupy z maturitní generálky poslouží mj. k tomu, aby byly zjištěné nedostatky do května příštího roku, tedy do jarního termínu maturitní zkoušky, odstraněny.

„Maturitní generálka byla velice důležitá pro školy i žáky. Všechno nové má logicky své příznivce i odpůrce, jsem však optimistka. Státní maturita je potřebná,“ vyjádřila svůj postřeh ředitelka královéhradecké SOŠ veterinární Hana Rubáčková.

Ředitel Slovanského gymnázia v Olomouci Radim Slouka potvrdil, že státní maturita může školu i žáku posunout určitým způsobem vpřed, vyjádřil ale i svojí připomínku:“Otázkou je, zda státní maturitu nezeštíhlit, sám bych ponechal jen jednu úroveň obtížnosti,“ dodal v diskusi.

Svůj pozitivní vjem ze dvou úrovní testů prezentoval ředitel pražského gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička:“ Současná podoba státní maturity umožňuje studentovi možnost rozhodování. Je na něm, jakou úroveň obtížnosti si vybere. Donutí ho to uvědomit si pocit odpovědnosti za své rozhodování, a to je správné.“

„U nás se prokázalo, že státní maturita by neměla být problémem. Jsem ráda, že jsme nepropásli možnost vyzkoušet si vše při generálce,“ pochvalovala si tuto možnost ředitelka SŠ umělecké a řemeslné Jana Porvichová.

Účast škol v maturitní generálce byla dobrovolná. Z celkového počtu 1278 středních škol, na kterých se bude v tomto školním roce maturovat, se generálky neúčastnily pouze 4%, většinou soukromých škol. 95,4 tisíce žáků možnost vyzkoušet si novou formu maturitní zkoušky naopak využilo.

Podle náměstka ministra školství pro regionální školství Ladislava Němce zatím stavíme jen na odhadech: „Až ostrá maturita nám ukáže realitu,“ zdůraznil na tiskové konferenci. Ministr školství Josef Dobeš vyjádřil svůj optimismus i přes drobné chyby, které maturitní generálka odhalila:“Všechno, co bylo na generálce dobré, musíme zafixovat, všechno zlé odstranit. Hodlám státní maturitu polidštit. Kromě toho již pracujeme s CERMATEM na přípravách na zimní testování elektronické podoby státních maturit,“ oznámil ministr Dobeš.

Výsledkem hodnocení maturitní generálky byla skutečnost, že zjištěné nedostatky nebyly systémového charakteru a potřebné změny jsou ve zbývajícím čase proveditelné. Generálka rovněž potvrdila připravenost škol na změnu ukončování studia maturitní zkouškou. Modelové vyhodnocení výsledků zkoušek prokázalo, že úroveň obtížnosti je nastavená správně v návaznosti na reálnou situaci ve středním školství.

Koncem března příštího roku předloží ministr Dobeš kabinetu zprávu o výsledcích přijatých opatření a o stavu připravenosti resortu na zahájení reformy maturitní zkoušky v roce 2011.

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. listopadu 2010 v 21:35  

1. Náě p.ministr pravil: "Vše, co bylo na generálce dobré, musíme zafixovat, vše zlé odstranit". Oceňuji politika, který dovede tak jasně promluvit. Připomíná mi to klasické -zhruba citováno - "vše lsabé a zlé něch zahynie", které pronesl s. Gustáv Husák v dubnu 1969, kdy definitivně skoncoval s kontrarevolucí. Lituji, že jeho krásná slova neumím citovat přesněji, ale naštěstí má své nástupce.

2. "Vjem" je podle mne výsledek procesu vnímání, tedy činnosti mých smyslů. Buď mohu říct, že není ani pozitivní ani negativní nebo je pozitivní už jen fakt, že vůbec vnímám. Takže, když ředitel Růžička uvedl "svůj pozitivní vjem", tak snad šlo spíše o dojem.

Luděk Blaha řekl(a)...
25. listopadu 2010 v 23:23  

uvědomit si pocit odpovědnosti

mne začíná přestávat bavit

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.