78% pachatelů kyberšikany je ze stejné školy jako oběť

středa 24. února 2010 ·

Nadace O2 a občanské sdružení Aisis zveřejnily výsledky nejnovějšího výzkumu fenoménu kyberšikany mezi českými dětmi, který mapoval situaci na školách v posledním půlroce. Výzkum ukázal, že 10% dětí se v posledních šesti měsících stalo obětí kyberšikany. Ukázal nízkou znalost tohoto pojmu mezi dětmi a zároveň jejich malý strach z kyberšikany. Potvrdil souvislost kyberšikany s atmosférou a vztahy ve třídě a nízkou důvěru žáků se s tímto problémem svěřovat učiteli. Také vyvrátil zažitou představu anonymního agresora. 78% agresorů navštěvuje stejnou třídu nebo školu jako oběť.

Výzkum proběhl v rámci projektu Minimalizace šikany, který od roku 2005 pomáhá školám v boji proti šikaně, a zaznamenal názory dětí ve věku 8 – 15 let. Výzkum byl kompletně financován Nadací O2.

„Chtěli jsme zmapovat současnou situaci okolo kyberšikany,“ říká ředitelka Nadace O2 Ivana Šatrová. „Dá se předpokládat, že kyberšikana v budoucnosti dál poroste, tak jak porostou počítačové dovednosti dětí. A informace učitelů a přístup školy budou v tomto případě klíčové. Chceme proto školám pomáhat účinně se kyberšikaně postavit.“

Co je to kyberšikana:

Cílem kyberšikany je někomu ublížit nebo ho zesměšnit za použití elektronických prostředků (např. SMS a MMS zpráv, videa, emailu, chatu nebo hanlivé webové stránky). Je to úmyslné, nepřátelské chování, které se obvykle opakuje. Jednotlivec nebo skupina útočníků ubližuje takovým způsobem, že se oběť nemůže účinně bránit.

Výzkum ukázal, že 60% dětí pojem kyberšikana vůbec nezná nebo ne úplně správně rozumí tomu, co znamená. Také úloha školy u tohoto problému je zatím nedostatečná. Jen 19% dětí se o kyberšikaně dozvědělo ve škole a 8% se s ní svěřilo svému učiteli.

„Ukázalo se také, že děti sice považují kyberšikanu za nebezpečnou, ale osobně se jí příliš nebojí,“ říká manažerka projektu Minimalizace šikany Jana Udatná. „Většina dětí (69%), které nebyly kyberšikanovány, si myslí, že se jim něco takového stát nemůže. Je potřeba je na nebezpečnost kyberšikany více upozornit.“

Výzkum potvrdil souvislost kyberšikany s celkovým klimatem a vztahy ve třídě i s klasickou šikanou. Pro vznik kyberšikany (resp. šikany) je klíčové postavení dítěte ve třídě, tedy jak je v kolektivu spokojeno a kolik má kamarádů. Ukazuje se, že 8% dětí (což představuje 62 000 dětí v ČR) není ve své třídě spokojeno a 3% dětí (téměř 23 000 dětí v ČR) nemá ve třídě žádného kamaráda.

Výzkum se zaměřil i na zkušenost dětí s kyberšikanou učitelů. Více než polovina dětí již slyšela o případu kyberšikany učitele a 31% dětí někdy shlédlo video zesměšňující učitele. I tato čísla mají původ ve špatné atmosféře ve třídě a vzájemných vztazích mezi žáky a učitelem. 22% dětí bere natáčení učitele jako velkou zábavu a zadostiučinění, že to mohou učiteli vrátit.

„Celkové výsledky potvrzují, že školy potřebují více informací o tom, jak s kyberšikanou pracovat a jak se jí bránit. Proto v rámci projektu Minimalizace šikany chystáme materiály, které na jaře poputují na všechny základní školy v České republice. Ukáží učitelům jak s dětmi o kyberšikaně mluvit i jak zlepšit klima ve třídě tak, aby se tam oni i děti cítili co nejlépe,“ dodává na závěr Ivana Šatrová.

Další informace najdete:

Ivana Šatrová - ředitelka Nadace O2, ivana.satrova@o2.comTato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Jana Udatná, manažerka projektu Minimalizace šikany, jana.udatna@aisis.czTato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , 737 984 824

Kateřina Vágnerová, PR projektu Minimalizace šikany, katerina.vagnerova@aisis.czTato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , 731 452 982

www.minimalizacesikany.cz

2 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
24. února 2010 v 1:25  

Chtělo by to zavést nějakou novou empatickou výchovu, kamarádskou gramotnost, pár projektů, nějaký ten grant, více využívat IKT a sociální sítě na internetu, zvětšit plochu komunitního koberečku.
A hlavně aktualizovat RVP. Líbila by se mi klíčová kompetence k nechování se jako hovado.

Reeve řekl(a)...
24. února 2010 v 12:05  

Zaplaťpámbu, že vaše návrhy mají tak srozumitelná pojmenování, jinak bych se musel obávat, že si je nějaký RVP-man/ka vezme za své. I když tou "empatickou výchovou" se už pohybujete na hraně.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.