Bořivoj Brdička: Netolerujme počítačově negramotné učitele!

středa 9. září 2009 ·

Je to již 2 roky, co učitel informatiky a koordinátor technologií na Arapahoe High School z předměstí Denveru (Colorado, USA) Karl Fisch ve svém blogu The Fischbowl zveřejnil článek diskutující potřebu počítačové gramotnosti učitelů. Získal za něj 1. místo v kategorii nejpřínosnějších příspěvků v rámci prestižní soutěže Edublog Awards. Doprovází ho toto motto: „Najde-li se dnes ještě učitel, jenž nedisponuje počítačovou gramotností a nesnaží se tento stav změnit, je na tom stejně, jako kdyby před 30 lety v roli učitele neuměl číst a psát.“

9 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
9. září 2009 v 8:21  

Z hloubi srdce i svého poznání souhlasím s autorem. Důsledná aplikace navrženého by a) vyřešila problém mezd učitelů - s jistotou nárůst 28%, b) vyřešila problém slučovaných a zavíraných škol, školy by opět byly plné žáků, c) dala kantorům více sebedůvěry před žáky. Dnešní stav je tristní a je jedním z důvodů nízkého renomé profese i autority kantorů na školách.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2009 v 10:24  

Spousta planých řečí ale návod na konečné řešení problematiky počítačově negramotných učitelů chybí. Kolega Neumajer svého času doporučoval plyn.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2009 v 13:39  

No jo, ale co dělat, když Ukrajina omezí dodávky - pak to ohrozí vzdělávání dalších generací a svým způsobem i státní rozpočet!

Jenda řekl(a)...
9. září 2009 v 17:26  

Ad a) Kdo by jim na mzdy přidal? Snad ne stát. Nebuďte naivní. Já bych řekl, že to s jistotou bude 0,05 %. A bude to naprosto stejný blábol. Hlavně, že s jistotou.
Ad b) Problém slučovaných škol rozhodně netkví v počítačové gramotnosti vyučujících, máte mylné informace k tomuto problému.
Ad c) Tak takový problém naštěstí nemám. A rozhodně kvalita, renomé a seběvědomí např. učitele matematiky nestojí na tom, zda ovládá počítač. Mícháte hrušky s jablky.

Počítač je prostředek, nikoliv cíl a modla. Pamatujte na to a nemodlete se k němu tak často. Navíc někdo něco plácne a už z toho kdosi zase dělá, že u nás učitelé neumí s počítačem. U nás na škole není jediný neinformatik, který by neměl SIPVZ Z nebo ECDL. O čem se tu jako vůbec bavíme? Takže podle Vaší logiky by měli automaticky dostat 28 % přidáno na platu, super, zítra to řeknu řediteli.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2009 v 22:16  

Ale brouku, ne tak zhurta - nejdřív musej ti neumětelové odpochodovat. Dokud je budete na své škole tolerovat, připravujete se o peníze.
A co se týče toho, co způsobí, že učitel je vnímán jako magor, když něco neumí, tak k tomu stačí si vzpomenout na jinak dokonalou Kateřinu Jacques. A jednou slhala na biomase a už si nikdy zpátky důvěryhodnost nezíská. Tedy pokud jí měla....

Anonymní řekl(a)...
10. září 2009 v 9:35  

Mnohem důležitější je vyhlásit nulovou toleranci sexuálnímu obtěžování učitelů a studentů a rovněž učitelům, coby obětem mobbingu ze strany pana Brdičky.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
12. září 2009 v 0:32  

Myslím, že některá tvrzení je třeba opřít o fakta. Jeden z mých diplomantů přizpůsobil test informační gramotnosti TIGR na poměry učitelů a výsledky jsou tyto: v souboru cca 50 učitelů bylo průměrně zodpovězeno správně 54% otázek, což je pod hladinou úspěšnosti gymnazistů. Podle dostupných dat sice učitelé absolvovali kurzy, ale digitální dovednosti mají (učitelé neinformatici) v průměru asi stejné,j ako žáci, které učí. Jsou to pilotní výsledky, necháme se překvapit dále...

Jenda řekl(a)...
12. září 2009 v 9:51  

Otázka je, do jaké míry je váš přizpůsobený test didakticky korektní, bez ohledu na to, komu byl přizpůsoben. Není test, jako test. Didaktický test má přesně daná kritéria tvorby a není jej možné vytvořit nebo přetvářet pouze jedním diplomantem. Ostatní testy nepovažuji za reliabilní. Za další, sám píšete, že neinformatici se dostali na stejnou úroveň jako jejich žáci. Důležité je, že jste sám poukázal na to, že se jednalo o neinformatiky, takže např. češtináře, matematikáře, dějepisáře apod. To považuji ne za debakl, ale za povzbuzující zjištění, protože pokud se specialista na úplně jinou problematiku snaží udržet krok s žáky, které tuto problematiku učí někdo jiny - specializovaný, pak v tom neshledávám problém, naopak. Možná by bylo vhodné zjistit, jaký vztah ti učitelé mají k ICT vůbec, a možná by stálo za to zjistit, jakých výsledků by dosáhli, kdyby nebyli proškoleni vůbec. Navíc je potřeba upozornit na fakt, že školy začaly pružně reagovat na funkci ICT metodik, která figuruje v zákoně od r. 2005. K dnešnímu dni je na školách ICT metodiků, kteří pomáhají kolegům s ICT, cca 1 500. Stav by se měl zlešpovat, ne zhoršovat. Nelíbí se mi, že někdo jitří bolavé místo, aniž by mu dal čas na regeneraci. Když se řekne A, mělo by se říci B. Nic není ani černé ani bílé a že existuje taková funkce je jedině dobře.

ignorant řekl(a)...
13. září 2009 v 21:12  

Jen tak mimochodem - je mi úplně jedno, zda kolega napsal knihu o historii, kterou si koupilo přes 8000,- čtenářů a neumí pořádně na počítači a profesorka učící HV vyhrála na republikové úrovni vše co se vyhrát dalo a taky pořádně na PC nic moc neumí. A přitom je studenti milují a požívají velké vážnosti. Jsem již dostatečně alergický na slova " vychováváme všestranně harmonickou osobnost" ( zavání to uniformitou )Tedy základní kurz mají všichni, část má ECDL , tedy oficiální gramotnost tady je. Až zkolabuje energetická síť - pak budu hluboce zvědavý, co někteří kolegové dokáží ? Nejspíš se asi zavře škola.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.