Je to již 2 roky, co učitel informatiky a koordinátor technologií na Arapahoe High School z předměstí Denveru (Colorado, USA) Karl Fisch ve svém blogu The Fischbowl zveřejnil článek diskutující potřebu počítačové gramotnosti učitelů. Získal za něj 1. místo v kategorii nejpřínosnějších příspěvků v rámci prestižní soutěže Edublog Awards. Doprovází ho toto motto: „Najde-li se dnes ještě učitel, jenž nedisponuje počítačovou gramotností a nesnaží se tento stav změnit, je na tom stejně, jako kdyby před 30 lety v roli učitele neuměl číst a psát.“

Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Z hloubi srdce i svého poznání souhlasím s autorem. Důsledná aplikace navrženého by a) vyřešila problém mezd učitelů - s jistotou nárůst 28%, b) vyřešila problém slučovaných a zavíraných škol, školy by opět byly plné žáků, c) dala kantorům více sebedůvěry před žáky. Dnešní stav je tristní a je jedním z důvodů nízkého renomé profese i autority kantorů na školách.
Spousta planých řečí ale návod na konečné řešení problematiky počítačově negramotných učitelů chybí. Kolega Neumajer svého času doporučoval plyn.
No jo, ale co dělat, když Ukrajina omezí dodávky - pak to ohrozí vzdělávání dalších generací a svým způsobem i státní rozpočet!
Ad a) Kdo by jim na mzdy přidal? Snad ne stát. Nebuďte naivní. Já bych řekl, že to s jistotou bude 0,05 %. A bude to naprosto stejný blábol. Hlavně, že s jistotou.
Ad b) Problém slučovaných škol rozhodně netkví v počítačové gramotnosti vyučujících, máte mylné informace k tomuto problému.
Ad c) Tak takový problém naštěstí nemám. A rozhodně kvalita, renomé a seběvědomí např. učitele matematiky nestojí na tom, zda ovládá počítač. Mícháte hrušky s jablky.
Počítač je prostředek, nikoliv cíl a modla. Pamatujte na to a nemodlete se k němu tak často. Navíc někdo něco plácne a už z toho kdosi zase dělá, že u nás učitelé neumí s počítačem. U nás na škole není jediný neinformatik, který by neměl SIPVZ Z nebo ECDL. O čem se tu jako vůbec bavíme? Takže podle Vaší logiky by měli automaticky dostat 28 % přidáno na platu, super, zítra to řeknu řediteli.
Ale brouku, ne tak zhurta - nejdřív musej ti neumětelové odpochodovat. Dokud je budete na své škole tolerovat, připravujete se o peníze.
A co se týče toho, co způsobí, že učitel je vnímán jako magor, když něco neumí, tak k tomu stačí si vzpomenout na jinak dokonalou Kateřinu Jacques. A jednou slhala na biomase a už si nikdy zpátky důvěryhodnost nezíská. Tedy pokud jí měla....
Mnohem důležitější je vyhlásit nulovou toleranci sexuálnímu obtěžování učitelů a studentů a rovněž učitelům, coby obětem mobbingu ze strany pana Brdičky.
Myslím, že některá tvrzení je třeba opřít o fakta. Jeden z mých diplomantů přizpůsobil test informační gramotnosti TIGR na poměry učitelů a výsledky jsou tyto: v souboru cca 50 učitelů bylo průměrně zodpovězeno správně 54% otázek, což je pod hladinou úspěšnosti gymnazistů. Podle dostupných dat sice učitelé absolvovali kurzy, ale digitální dovednosti mají (učitelé neinformatici) v průměru asi stejné,j ako žáci, které učí. Jsou to pilotní výsledky, necháme se překvapit dále...
Otázka je, do jaké míry je váš přizpůsobený test didakticky korektní, bez ohledu na to, komu byl přizpůsoben. Není test, jako test. Didaktický test má přesně daná kritéria tvorby a není jej možné vytvořit nebo přetvářet pouze jedním diplomantem. Ostatní testy nepovažuji za reliabilní. Za další, sám píšete, že neinformatici se dostali na stejnou úroveň jako jejich žáci. Důležité je, že jste sám poukázal na to, že se jednalo o neinformatiky, takže např. češtináře, matematikáře, dějepisáře apod. To považuji ne za debakl, ale za povzbuzující zjištění, protože pokud se specialista na úplně jinou problematiku snaží udržet krok s žáky, které tuto problematiku učí někdo jiny - specializovaný, pak v tom neshledávám problém, naopak. Možná by bylo vhodné zjistit, jaký vztah ti učitelé mají k ICT vůbec, a možná by stálo za to zjistit, jakých výsledků by dosáhli, kdyby nebyli proškoleni vůbec. Navíc je potřeba upozornit na fakt, že školy začaly pružně reagovat na funkci ICT metodik, která figuruje v zákoně od r. 2005. K dnešnímu dni je na školách ICT metodiků, kteří pomáhají kolegům s ICT, cca 1 500. Stav by se měl zlešpovat, ne zhoršovat. Nelíbí se mi, že někdo jitří bolavé místo, aniž by mu dal čas na regeneraci. Když se řekne A, mělo by se říci B. Nic není ani černé ani bílé a že existuje taková funkce je jedině dobře.
Jen tak mimochodem - je mi úplně jedno, zda kolega napsal knihu o historii, kterou si koupilo přes 8000,- čtenářů a neumí pořádně na počítači a profesorka učící HV vyhrála na republikové úrovni vše co se vyhrát dalo a taky pořádně na PC nic moc neumí. A přitom je studenti milují a požívají velké vážnosti. Jsem již dostatečně alergický na slova " vychováváme všestranně harmonickou osobnost" ( zavání to uniformitou )Tedy základní kurz mají všichni, část má ECDL , tedy oficiální gramotnost tady je. Až zkolabuje energetická síť - pak budu hluboce zvědavý, co někteří kolegové dokáží ? Nejspíš se asi zavře škola.
Okomentovat