Ústav pro informace ve vzdělávání realizoval v roce 2008 projekt Monitoring implementace kurikulární reformy, který si dal za cíl zmapovat proběhlé změny související s reformou na českých základních školách. Šetření se celkem zúčastnilo 199 škol. Z každé školy byli do projektu zapojeni ředitel školy a dále optimálně 10 učitelů druhého stupně a 10 žáků 7. ročníků, kteří měli za úkol vyplnit krátký internetový dotazník.
Výzkum ukázal, že jak ředitelé, tak i učitelé a žáci hodnotili reformu převážně kladně, ač ředitelé vykázali v tomto ohledu o poznání lepší hodnocení než učitelé. I mnozí ředitelé si však uchovávali do jisté míry skepsi o tom, nakolik změny zaznamenali samotní žáci. Jejich celkové pozitivní hodnocení reformy se tedy mohlo více týkat činností spojených s jejich kompetencí než s dosavadní realizací reformy při výuce, tj. v přímém styku se žáky. Ředitelé dále hojně nabízeli učitelům vzdělávání k realizaci reformy a ti se jej ve velké míře účastnili. Z jejich hodnocení však vyplývá, že takové vzdělávání mělo své limity. Při realizaci reformy pak výzkum odhalil ve větší míře dlouhodobější formy plánování s ponecháním prostoru pro individuální tvorbu a působení každého pedagoga. Co se oblastí problémů při realizaci reformy týče, pak ředitelé i učitelé shodně uváděli jako nejvýznamnější finanční, materiální a časové problémy. To odpovídalo vykázané malé podpoře zřizovatelů. O jednotlivých zaváděných změnách lze celkově říci, že lépe byly hodnoceny koncepční změny a ty, které se týkaly obsahu učiva, než samotné uplatňování nových strategií na cílové skupině, tedy ve styku se žáky či s jejich rodiči. Změny na této úrovni však pravděpodobně budou vyžadovat více času a zkušeností.
Závěrečná zpráva o výsledcích šetření se skládá z několika částí:
- Monitoring implementace kurikulární reformy 2008 – souhrnná zpráva (doc, 421 KB)
- Analýza výsledků šetření (doc, 314 KB)
- Podrobné výsledky z šetření ředitelů (doc, 2 MB)
- Podrobné výsledky z šetření učitelů (doc, 2 MB)
- Podrobné výsledky z šetření žáků (doc, 1 MB)
ÚIV
0 komentářů:
Okomentovat