Antonio Bartolomé, Audiovisual Communication Professor, y Universitat de Barcelona píše: Termín „Web 2.0“, se kterým se setkáváme od roku 2004, vyvolal na internetu závratné změny a v oblasti vzdělávání se zasloužil o vznik nových konceptů jako „e-learning 2.0“.
Dvojznačnost těchto dvou termínů brání potvrdit vznik nového modelu distančního vzdělávání prostřednictvím technologií, ale zdá se, že některé koncepty již prosazují změnu hlavních aspektů tradičních studijních osnov:
- Internet jako platforma neboli systém orientovaný na více druhů digitální techniky mění koncept procesu učení kdekoli a kdykoli;
- sdílená inteligence a bohaté uživatelské zkušenosti ovlivňují koncept autority ve vzdělávacích systémech;
- tagování a RSS čtečky nám umožňují znovu nahlédnout do tradiční taxonomie, organizace znalostí a automatického vyhledávání informací;
- možnost volby mezi různými druhy digitální techniky pro plnění studijních úloh (PDA, iPod, počítač…), která se zdá být pouze otázkou technického charakteru, implikuje ve skutečnosti i možnost studia v kteroukoli dobu, ať už při cestování, v chůzi atd. Zdá se, že éra Webu 2.0 skoncuje s rozlišováním času věnovaného studiu od ostatního času.
Autor tohoto článku pohlíží na současné změny v institucích a organizacích e-learningu skepticky, ale upozorňuje na význam některých změn, ke kterým dojde mimo jejich vzdělávací kurzy a programy. V příštích letech bude e-learning 2.0 využíván jako koncept obchodní propagace spolu se školením a kurzy využívajícími zdroje Webu 2.0, aniž by tím byla dotčena znalostní autorita a firemní kontrola přístupu. Nicméně ve stejnou dobu se bude dále vyvíjet stanovisko k distanční výuce, zvláště pokud jde o neformální vzdělávání, čímž se ukončí oddělování procesu učení od běžného života.
elearningeuropainfo
0 komentářů:
Okomentovat