Informační a komunikační technologie kognitivního charakteru (Cabri, Logo) se staly ve výuce matematiky běžností. Jejich dopad na výuku tohoto předmětu je nesmírný. Nejen umožňují a podporují přirozené myšlení žáků, učení a řešení problémů, experimentování a vytváření hypotéz, ale také poskytují virtuální a tvůrčí prostředí. Vizualizace zase pomáhá orientovat se v problému. Nenahraditelným přínosem bývá okamžitá zpětná vazba, ale důležitější a stěžejní z hlediska metodiky je, že umožňují výuku orientovanou na žáka.
Rámcově vzdělávací program obecně deklaruje, že vzdělávání směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí, ty mají u žáků utvářet a rozvíjet pedagogové. Prostředkem může být vhodný výukový (digitální) materiál. Jaké výukové objekty jsou efektivní? Je to hypertextová učebnice? Prezentace vytvořená v PowerPointu? Obrázek? Zanimovaná akce či činnost?
Staré čínské přísloví říká:
Slyším a zapomínám.
Vidím a pamatuji si.
Dělám a rozumím.
Brenda Paus, učitelka, specialista na technologie z Kanady vyjádřila letitou moudrost moderním jazykem: „Každý je schopen si lépe zapamatovat prožitky obsahující zvuk, obrázky, interaktivní prvky. Člověk si pamatuje asi 10 % toho, co čte, 50 % toho, co vidí a celých 90 % informací, které jsou získány interaktivní zkušeností.“
Kde je možné najít takové objekty, které svou interaktivitou pomáhají k lepšímu pochopení učiva a zlepšují představivost?
Kdo by neznal z českých portálů www.veskole.cz specificky zaměřený na výukové objekty pro interaktivní tabule, katalog odkazů www.ewa.cz obsahující mimo jiné interaktivní testy z matematiky (www.univie.ac.at/future.media/moe/tests.html) nebo www.e-matematika.cz, kde najdeme například vynikající flashovou aplikaci „Žabičky“ na výuku algoritmů či jen tak pro zábavu (www.karaman.cz/post/zabicky.html) či www.zkousky-nanecisto.cz/modules.php?name=PC-ASSudoko&menuzvol=onas obsahující hru Sudoku on-line.
Ze zahraničních portálů stojí za zmínku vynikající britské stránky nlvm.usu.edu/en/nav/vlibrary.html, kde najdeme prográmky rozdělené podle oblastí (algebra, geometrie) a dále podle věku, například: tangramy, pravoúhlý trojúhelník (skládaný), ukázky fraktálů, řešení rovnic (pomocí rovnováhy).
Kolekci zhruba 300 appletů učiva matematiky pro střední školy najdeme na www.ies.co.jp/math/java/.
Výborné německé webové stránky www.zum.de/dwu/uma.htm pro výuku matematiky obsahují nejen pracovní listy, možnost zkoušení včetně vyhodnocení a správného řešení, ale i výukové produkty pro výklad a opakování včetně interaktivních konstrukcí či animací, např. http://www.zum.de/dwu/depotan/amlf104.htm.
Flashové aplikace pro výuku matematiky a fyziky najdeme na www.walter-fendt.de/ph14cz/.
Nově vzniklý evropský portál Calibrate obsahuje tisíc objektů pro výuku matematiky. Pro představu uvádím jen pár odkazů na některé z nich.
Zvláštní postavení mají výukové objekty vytvořené pro problémové vyučování viz celebrate.digitalbrain.com/celebrate/community/celebrate/resources/Hungary/maths/Central%20and%20peripherical%20angles/home/ – učivo středový a obvodový úhel, celebrate.digitalbrain.com/celebrate/community/celebrate/resources/Hungary/maths/Operations%20with%20vectors/Osszeadas/ – operace s vektory, celebrate.digitalbrain.com/celebrate/accounts/banhegyesi/web/stat1en/home – statistika, grafy. Pro výuku stereometrie je výbornou pomůckou objekt ze slovinského portálu ro.zrsss.si/borut/geo8/samoastojno.htm a pro výuku těles, výpočtu objemu a povrchu těles stránky www2.arnes.si/~osljtrb1s/ a pro výuku jehlanů www.educa.fmf.uni-lj.si/izodel/sola/2002/dira/pavlakovic/povrsina.html.
Jen pár uvedených českých i zahraničních zdrojů svědčí o tom, že k dispozici výukové objekty pro interaktivní výuku jsou. Je jen na nás, zda a jak je ve svých hodinách využijeme.
Příspěvek byl přednesen na konferenci Počítač ve škole 2008 a byl publikován v jejím sborníku.
Dagmar Kocichová
0 komentářů:
Okomentovat