Pokud se vám zdá název mého příspěvku poněkud zmatený, je zřejmé, že o projektu Heuréka asi mnoho nevíte. A pokud jste navíc učiteli fyziky, je následující text určen především vám.
Projekt Heuréka vznikl již v roce 1991 z iniciativy několika učitelů, které nebavilo učit fyziku jen s křídou a tabulí. Blíže seznámit se s ním můžete na webové adrese http://kdf.mff.cuni.cz/Heureka/.
Když jsem se na stránkách České školy o tomto projektu krátce zmiňoval před třemi lety, uvažoval jsem o své osobní účasti na semináři Heuréky v Náchodě. A když jsem se konečně rozhoupal vyrazit do Náchoda, zjistil jsem, že letošní „Náchodská Heuréka“ bude v tomto roce na gymnáziu v Kyjově, a to 21.–23. září.
Bližší informace o tomto připravovaném semináři Heuréky najdete na http://www.gymkyjov.cz:8088/joomla/, kde se můžete v případě zájmu na tento seminář přihlásit a kde budou (jak mi sdělil kolega Vlastimil Havránek z kyjovského gymnázia) postupně doplňovat i další detaily týkající se celé akce.
Protože se na tento seminář chystám též poprvé, dovolím si z těchto webových stránek ocitovat vzkaz pro nováčky:
„Podzimní seminář Heuréky je víkendová akce začínající v pátek večer a končící v neděli kolem poledne. Podle sestaveného programu si každý návštěvník v pátek vybere z nabízeného seznamu fyzikální dílny, které jej zaujmou, a zapíše se do nich. Ty pak v průběhu víkendu postupně navštíví. Každá dílna trvá 90 minut a účastníci si při ní sami v malých skupinkách pod vedením vedoucího dílny zkoušejí třeba vyrobit nějakou fyzikální pomůcku, provést zajímavé měření, něco nového se přiučit od odborníků apod.
O stravu se po celý víkend stará každý sám a spí se přímo ve školních třídách na zemi, takže si každý přiveze svou karimatku a spacák. Účast na semináři je bezplatná. Večery bývají neformální (kytara, zpěv, vášnivé diskuze nad fyzikálními i nefyzikálními tématy).
Ze semináře zaručeně odjedete bohatší nejen o nějakou tu pomůcku vlastní výroby, ale také o nové zkušenosti a chuť dále zdokonalovat svou výuku fyziky. Takže neváhejte a přijeďte se podívat, jak může být fyzika krásná a zajímavá, když se dělá s láskou a nadšením.“
Pokud vás stránky projektu Heuréka zaujaly a neodrazují vás poněkud „spartánské“ ubytovací a stravovací podmínky kyjovského semináře, zkuste „obětovat“ jeden víkend. Pevně věřím, že pro naši učitelskou praxi bude neskonale užitečnější než nekonečné a únavné debaty o smyslu tvorby ŠVP. O jeho samotné tvorbě ani nemluvě…
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat