Práce zdravotní sestry je nejen náročná, ale často i riziková. Proto je nutné budoucí zdravotní sestry při přípravě na jejich povolání seznamovat ze zásadami bezpečné práce a před jejich nástupem na odbornou praxi v nemocnicích i s požadavky právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně požární ochrany. Je nutné, aby se naučily chápat je nejen jako nedílnou součást svých kvalifikačních předpokladů, ale i jako přirozenou součást výkonu své práce. Ostatně to by se nemělo týkat jen budoucích zdravotních sester, ale všech žáků středního vzdělávání, například i z obchodních akademií. Výuka pravidel a zásad bezpečnosti práce by měla být nedílnou součástí všech odborných předmětů.
Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN), kde odbornou praxi vykonávají žáci ze čtyř zdravotních škol, při tvorbě nového interního vzdělávacího systému využívajícího e-learning myslela i na tyto žáky. V rámci e-learningových projektů Školení BOZP a Školení PO vytvořila školení i pro ně. Nejedná se o autonomní školení vytvořené pro žáky, ale o součást vzdělávacího systému VFN, jenž žákům umožňuje bližší kontakt s jejich budoucím pracovním prostředím. I když školení jsou pevnou součástí projektů VFN, je umožněno absolvovat je v učebnách škol, tedy plně podle potřeb a možností jednotlivých škol.
E-learningové projekty VFN Školení BOZP a Školení PO jsou systémové prostředky pro provádění a evidenci školení zaměstnanců formou kombinované výuky (forma e-learningu, která je doplněna klasickou formou – přednáškou), neboť tato školení ze své podstaty nemohou být prováděna pouze formou e-learningu. Kombinovaná výuka odstranila potřebu e-tutora, tedy školitele udržujícího kontakt se školícími prostřednictvím elektronické sítě.
Autoři Ing. Štěpán Foršt (autor programu) a Tomáš Neugebauer (SME a autor systému projektů) při tvorbě projektů zohlednili, že školení BOZP a PO nejsou výukovými, ale instruktážními projekty. Žák přicházející na odbornou praxi má být seznámen s právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP, nikoliv absolvovat výuku bezpečné práce (ta musí být součástí výuky na škole). Zákon požaduje, aby školení bylo absolvováno před zahájením práce, proto není možné, aby se zabývalo mnohem náročnější a rozsáhlejší výukou bezpečné práce. Při tvorbě projektů též byla provedena integrace požadavků legislativy a požadavků na e-learnigový projekt, aby se nejednalo pouze o tzv. obraceč stránek (pouhý text občas doplněný obrázkem). E-learning by měl umožnit interaktivní výuku (aktivní přístup studujícího k výuce; například praktické řešení v praxi vznikajících problémů či možnost vyhledávat související a doplňující informace). Z tohoto důvodu jsou oba projekty rozděleny na dvě základní části.
Školení podle požadavků legislativy (výukový text a zkušební test), jež je stěžejní částí, je doplněno částí „Detailnější informace“. Tato část je právě vytvořena pro interaktivní výuku (například pro výuku provedení hasebního zásahu pomocí přenosného hasicího přístroje – „hra“ o hašení požáru) a umožňuje podrobnější a efektivnější seznámení s problematikou BOZP nebo PO. Též obsahuje zajímavosti a tematicky zaměřené humorné příběhy či jiné perličky, které mají zvýšit zájem o projekt. Stejně, jako výukový text školení, je možné využívat ji kdykoliv během školního roku. Tedy i jako součást výuky (například při výuce manipulace s pacientem). Program umožňuje snadnou aktualizaci výukových textů, zkušebních testů i detailnějších informací.
Obsah jednotlivých školení vychází z tematických plánů. V těchto plánech je výuka rozdělena do dvou částí - A a B. Základní neboli obecnější informace (část A) se poskytují elektronickou cestou a konkrétní informace spojené s výkonem práce nebo s pracovištěm (část B), například způsob provedení evakuace nebo do které kategorie je vykonávaná práce zařazena, jsou poskytovány formou přednášky pověřeným zaměstnancem VFN při příchodu na odbornou praxi.
Výuka je prováděna v souladu s požadavky platné legislativy v oblasti BOZP a PO a je doplněna testy. Žáci mají kompletní přístup k vzdělávacímu projektu VFN, tedy včetně detailnějších informací a vybraných částí interních předpisů. Část A školení, která obsahuje obecné informace a je zakončena testem mohou absolvovat v učebně školy. Výukové texty jsou doplněny obrázky, fotografiemi či animacemi a hypertextovými odkazy na další či podrobnější informace (formuláře, interní předpisy, právní předpisy, webové stránky jednotlivých organizačních jednotek VFN atd.). Při příchodu na pracoviště VFN žáci absolvují již jen seznámení s konkrétními riziky a opatřeními na příslušném pracovišti, kde budou vykonávat odbornou praxi (část B).
Splněny tak jsou zákonné požadavky kladené na školení a též i systémový přístup k problematice školení. Školení jsou nejen efektivnější, ale je umožněn i asynchronní přístup a vytvořen větší prostor pro individuální přístup. Úroveň provedených školení je více vyrovnaná a oprávněně lze předpokládat, že je i vyšší, než byla před zavedením e-learningu. Pro žáky je mnohem přístupnější než přednáška. Zavedení e-learningu vyvolalo velmi kladný ohlas – je zajímavější, lepší forma atd. Informace o BOZP a PO jsou poskytovány jako součást získání odborné kvalifikace, což vede k vnímání těchto oblastí jako nedílných a trvalých součástí kvalifikačních předpokladů, jak to požaduje Zákoník práce.
Podařilo se vytvořit projekt, který přistupuje ke školení systémově a komplexně, neboť zajišťuje nejen instruktáž v souladu s legislativou včetně testování získaných znalostí a informace nad tento rámec včetně interaktivní výuky, ale též i evidenci úspěšných a neúspěšných absolventů školení. Při jeho tvorbě bylo dbáno i na jeho grafickou podobu, a proto kromě odborných obrázků a animací ve výukových textech jsou v rámci projektu použity tematické kresby výtvarnice a grafičky Alice Neugebauerové.
Projekty Školení BOZP a Školení PO VFN jsou, na rozdíl od ostatních e-learningových projektů zaměřených na tuto problematiku, systémovým prostředkem využívajícím e-learning. Vytvořený systém, jenž je unikátní spojením legislativních požadavků na školení (instruktáž) s požadavky na e-learningový projekt (interaktivní výuka), je otevřený. To znamená, že je možné k němu velmi snadno připojovat další segmenty – například školení o chemických látkách a chemických přípravcích či o nakládání s odpady. Lze tedy očekávat rozšíření elektronického vzdělávání budoucích zdravotních sester docházejících do VFN na odbornou praxi o další pro výkon jejich budoucího povolání důležité informace, které vycházejí ze skutečných podmínek nemocničních pracovišť. Tyto informace napomohou přiblížení školní teorie praxi.
VFN přihlásila vytvořené projekty do programu „Správná praxe“, který každý rok v rámci Evropského týdne BOZP vyhlašuje Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci ve spolupráci s členskými státy Evropské unie. Cílem tohoto programu je především propagovat aktivity a šířit zkušenosti již ověřené praxí a též podporovat výměnu zkušeností z přijímání opatření k snižování rizik. Loňský ročník, který byl ukončen závěrečným ceremoniálem v Bilbao 22. března 2007, se konal pod heslem „BOZ(P) na start“. Jak z hesla vyplývá, byl věnován ochraně zdraví mladých lidí při přípravě na povolání nebo při jeho výkonu. Též Česká škola na svých stránkách v článku „Popadni kameru… Výzva pro všechny mladé filmaře! “ informovala o této akci.
Všeobecná fakultní nemocnice v Praze se svým projektem „Školení BOZP žáků zdravotních škol docházejících do VFN na odbornou praxi formou e-learningu“ stala vítězem nejen regionálního, ale i národního kola. V evropském kole postoupila do užšího výběru a její projekt získal označení DOPORUČENÝ PŘÍKLAD (commended example). Tím se zařadil do publikace popisující doporučené příklady pro správnou praxi a nabízející je k následování v celé Evropské unii.
Tomáš Neugebauer

Tomáš Neugebauer: Český projekt pro vzdělávání budoucích zdravotních sester formou e-learningu získal v EU označení Doporučený příklad
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat