Josef Duhajský: Zaslouží si Sunshine tolik pozornosti?

čtvrtek 10. května 2007 ·

Nevím, zda ve škole ve svých hodinách věnujete občas pozornost nějakému filmu. V některých předmětech se to určitě hodí víc než v jiných. Určitě i vás zhlédnutí nějakého filmu přimělo k přečtení předlohy, podle níž byl zpracován – tak proč to nevyužít třeba v literatuře. Co však dělat v případě, když vám děti řeknou, že viděli nějaký film, a zeptají se, zda to, co se ve filmu odehrává, je možné?

Poslední dobou se i v tomto směru snažím být před dětmi trochu napřed, takže nebudu předstírat, že se mě na film Sunshine, který měl českou premiéru 19. dubna tohoto roku, už některý z mých studentů zeptal. Po přečtení první recenze, na kterou jsem v souvislosti s tímhle filmem na internetu narazil (Sci-fi dostala nový zážeh na webu lidovky.cz), jsem však „vymyslel“ hned několik odborných otázek sám. A protože jsem své odpovědi potřeboval s někým zkonfrontovat, rozhlédl jsem se po českém internetu více.

Příznivce filmů jako takových asi nepřekvapí, že informace o filmu Sunshine najdou na webu Česko-Slovenská filmová databáze (možná stojí za to v této souvislosti připomenout i Internet Movie DataBase). Mnohem víc mě překvapilo, kolik tento film už vyvolal pozornosti u odborné veřejnosti. Třeba je to tím, že letošní rok je rokem heliofyzikálním. Nevím, zda je obvyklé, aby kvůli filmu vzniklo dokonce tiskové prohlášení (Tiskové prohlášení České astronomické společnosti a Astronomického ústavu AV ČR).

Na internetu najdete i další články, které polemizují s odbornou stránkou filmu Sunshine (na Českém rozhlase Leonardo článek Dá se věřit novému sci-fi filmu Sunshine?, na webu lidovky.cz článek Vědci si posvítili na Sunshine, na Bleskově.cz článek Slunce nezhasne, spíš naopak, na Neviditelném psu ASTRO: Premiéra sci-fi filmu Sunshine, …).

Jen zdroje, které jsem uvedl, bohatě stačily k tomu, abych se zbavil svých pochybností o tom, že po odborné stránce asi nebude s filmem Sunshine všechno v pořádku. Nevím, jak moc se mi získané informace podaří didakticky využít. Rozhodně se však děti ani vy nemusíte bát, že by Slunce v dohledné době zhaslo.  

Úryvek z jedné výše uvedené recenze mi připomněl problém, který jsme už v uplynulých letech v několika různých třídách při hodině fyziky rozebíral: Co by se stalo, kdyby se člověk bez skafandru ocitl v kosmickém prostoru?

Cituji:

V jedné z dalších scén musí astronaut bez skafandru přeskočit v kosmickém prostoru z jednoho modulu do druhého. Před skokem se obalí izolační látkou strženou ze stěny v kabině.

Jak by takové dobrodružství dopadlo doopravdy? „U člověka se teplota kapalin v jeho tkáních pohybuje kolem obvyklých 37 stupňů. Pokud by se tedy ocitl ve vakuu, vlivem podtlaku by se začaly tyto tekutiny vařit,“ upozorňuje Antonín Vítek. „Kromě toho ve vakuu sotva zadržíte dech, takže z plic unikne všechen kyslík. Do deseti sekund se do mozku dostane neokysličená krev a ztratíte vědomí,“ dodává.

Osobně si stále nejsem jist, jaký by byl přesný sled potíží takového nešťastníka. Dokonce jednou na jedné přednášce na Matematicko-fyzikální fakultě UK v Praze na toto téma několik minut bouřlivě diskutovali i tamější odborníci. Zatím jsme se v diskusi na toto téma vždy bezpečně shodli pouze na tom, že by v kosmickém prostoru člověk bez skafandru zřejmě rychle zemřel.

Možná si film Sunshine ani tolik pozornosti nezaslouží. Určitě si ale naši pozornost zaslouží Slunce, takže třeba by tento film stál za zhlédnutí už jen z toho důvodu, že je v něm Slunce prý vyobrazeno skvěle. A myslím, že ve škole nic nepokazíme, když budeme občas s dětmi věnovat trochu pozornosti nějakému filmu, obzvlášť když by mohl děti přimět k zamyšlení nad fungováním věcí kolem nás.

Na závěr si zde dovolím znovu pochválit internet za to, že dnes, pokud pátráte po odpovědi na nějakou otázku, vám zpravidla rychle pomůže. Takže ho neváhejte používat i s dětmi ve škole.



Josef Duhajský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.