Že výuka informatiky pomocí NetMeetingu se těší čím dál větší oblibě, je patrné nejen z čtenosti článků s touto tématikou, ale i z vašich emailů. A proto vám přinášíme další autorský příspěvek, tentokrát na téma „Výuka s NetMeetingem ve školní intranetové síti“. Patříte-li mezi perfekcionalistické fajnšmekry, příspěvek je určen právě vám.
Volání pomocí skriptu (viz Automatizované volání žáků v NetMeetingu) je snadno použitelné i na slabších počítačích, ale dle mého názoru předpokládá neaktivní žáky. V okamžiku, kdy se objeví úvodní okno NetMeetingu na stanici žáka, tak stačí „rychlé prstíky“ a žák dodává svoji obrazovku na monitory přítomných, zahajuje chat, tabuli nebo přenos soborů apod. Projevím-li kus svého despotismu, mám za to, že významnou roli v rámci vyučovacího procesu zastává učitel, a tak v této situaci není zásah žáka do výkladu vhodný. Existuje však možnost, jak mít výuku více pod kontrolou a současně i komfortnější.
Tato varianta použití NetMeetingu předpokládá Internet Explorer 5 a vyšší (jako ideální se mi jeví IE 5.5), protože program NetMeeting se spouští přímo v jeho okně. Tento postup skrývá klasické okno NetMeetingu, které se u žáků neobjeví vůbec a na straně vyučujícího se zobrazí pouze část prostředí tohoto programu. Je nezbytné zvolit volitelně nainstalovaný IE 5.5 sp1(2) na straně žáka i vyučujícího, přičemž při instalaci zatrhněte navíc položky:
- virtual java machine
- dynamické vázání dat
- NetMeeting
Pro vlastní využití se mi jeví jako nejoptimálnější prostředí intranetu, nebo školní (např. novellovské) sítě.
Samozřejmě lze tento přístup provozovat i na síti bez intranetu. V tom případě se startovací soubory nacházejí na lokálních discích počítačů. Prakticky ověřeno v učebnách 1+8, 1+10, 1+14 (učitelské+žákovské PC, P-75 a vyšší, optimálně 32 MB RAM a více).
Tři, dva, jedna… startujeme
Vlastní spuštění oproti jednoduché variantě (viz Automatizované volání žáků v NetMeetingu) probíhá pomaleji. Příčinou je skutečnost, že z okna Internet Exploreru se na pozadí spouští NetMeeting. Na monitorech žáků se pak po spuštění startovacího souboru žáka (ke stažení zde - *.zip), postupně objeví tyto hlášky:
Vzhled druhého obrázku je ovšem závislý na tom, jaké vlastnosti pro schůzku učitel nadefinuje. Žák potvrdí vlastnosti schůzky a v okamžiku, kdy je zahájena ukázka vyučujícího stiskem levý ALT + ENTER, přechází do celoobrazovkového režimu.
Před použitím v konkrétní učebně je ale nutné upravit soubor ucebna1.html, který je součástí startovacího souboru učitele (ke stažení zde - *.zip): IP adresy volaných žákovských stanic, jméno školy a označení učebny. Vlastnosti spouštění jsou shodné jako u žáků.
A jak tedy toto intranetové prostředí použít?
- Po spuštění souboru ucebna1.html se na monitoru vyučujícího objeví pracovní prostředí, kde definuji vlastnosti svolávané schůzky:
- Žákovské stanice, na kterých byl spuštěn soubor index.html zavolám tlačítkem Zahájit výuku, výpis aktivně připojených je k dispozici v pracovním okně a následně tlačítkem Sdílení definuji rozsah prezentace na žákovské monitory. Zde je možno zvolit buď konkrétní aplikaci ze seznamu (tato samozřejmě musí být již spuštěna), nebo volbou položky Plocha distribuuji monitor celého učitelského počítače na žákovské stanice.
- Význam tlačítka Ukončení v pracovním prostředí učitele nekomentuji, ověření ponechám na laskavém čtenáři.
V tomto článku se nezabývám konfigurací programu NetMeeting, protože toto již bylo dostatečně popsáno v souvisejících článcích (viz níže).
Pavel Lovas
0 komentářů:
Okomentovat