Opět vám přinášíme odpovědi Eduarda Zemana na otázky, které jste mu kladli prostřednictvím České školy. Mnoho z nich se pochopitelně týkalo zvýšení/nezvýšení učitelských platů, a dvě ze tří odpovědí jsou tedy k tomuto problému.
Pane ministře,
jakým způsobem MŠMT prověří přerozdělování státních peněz určených na platy, tak aby nedocházelo k současné praxi, že zvýšení tarifní mzdy probíhá na úkor nenárokových složek (ve srovnání s minulým rokem)? Na školách panuje velké rozčarování. Můžete problém nějak ovlivnit?
Karel Závodný, Praha
Odpověď: Zvýšení platů je v letošním roce plně pokryto ze státního rozpočtu, a to absolutním navýšení prostředků na platy o 3,3 miliardy korun. To znamená, že zvýšení tarifních platů nesmí mít dopad na snížení nenárokové složky platu.
O tom, že je zvýšení platů plně pokryto ze státního rozpočtu, jsme informovali všechny referáty školství Okresních a Magistrátních úřadů. Pokud tedy někteří ředitelé škol krátili svým zaměstnancům osobní ohodnocení s odůvodněním, že letos budou mít na nenárokové složky platu méně peněz, neboť se zvýšily tarify, neměli k takovémuto postupu žádný objektivní důvod.
Důvodem k takovému jednání může být pouze určitá, avšak zcela neopodstatněná, "opatrnost" ředitelů škol. Tímto postupem ředitelé škol porušují můj pokyn k poskytování osobních příplatků. Já s tím opravdu už víc dělat nemohu. A velmi mě mrzí, že ačkoliv se mi podařilo to, co žádnému ministrovi přede mnou - stejně jsem za platy pedagogů neustále napadán.
Někdy mi tane na mysli ono známé české přísloví - za dobrotu na žebrotu. Detailní informace si může každý přečíst na webové stránce našeho ministerstva.
Vážený pane ministře,
mnoho let se v praxi diskutuje otázka: proč učitelé základních škol jsou zařazeni v 9. platové třídě a učitelé v učilištích a SŠ v 10. třídě ? Podle katalogu prací by se zdálo, že učitel na ZŠ má jednodušší, méně „ohodnoceníhodnou“ práci. Skutečně to tak je?
Milan, učitel
Odpověď: Máte pravdu. Také se domnívám, že práce učitele na základní škole je náročnější než na většině středních škol. Vyjednávám dlouhodobě s Ministerstvem práce a sociálních věcí o změnách katalogu prací.
Jak je možné, že pokusné ověřování rehabilitačních tříd pomocných škol bude ukončeno k 30. 6. 2001? Vždyť právě ve státech Evropské unie je dána možnost všem žákům, i těm s hlubokou mentální retardací, se vzdělávat. Patříme právě ke školám, kteří ve vzdělávání dětí v RT na PŠ dosáhli již viditelných úspěchů. Tahle cesta je cestou zpátečnickou. Je to nesmírná škoda.
čtenář
Odpověď: Pokusné ověřování bylo od začátku takto časově vymezeno. Pokus tedy končí podle původního zadání. Stávající rozpočtové možnosti zatím rozhodně neumožňují na pokusné ověřování navázat nějakou širší praxí.
Eduard Zeman
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Poznámka redakce:
Odpovědi ministra školství na vaše dotazy budeme v měsíční periodicitě i nadále přinášet, a to po celý rok. Dotazovou stránku naleznete na titulce České školy, a pokud již teď víte, na co byste se rádi zeptali, můžete na ni přejít přímo zde. Dbejte, prosíme, na přiměřenou konkrétnost: otázky typu „Kdy už se konečně zlepší naše školství?“ nebo naopak „Která vyhláška upravuje …“ určitě nejsou nejvhodnější.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat