V diskusi o prioritách školství bývá kritizován ministr Zeman, který jako velmi citlivý a vážný pociťuje problém středních odborných učilišť. Jeho slova, že potřebujeme a stále budeme potřebovat kvalitní řemeslníky - a že je tedy zapotřebí hledat cesty jak zajistit, aby se do učebních oborů žáci hlásili - jsou často odmítána jako zpozdilá. Jako nastartování koncepce, která jde proti trendu obecného vývoje školství v řadě zahraničních zemí a neměla by proto mít místo ani v našem školství na konci druhého tisíciletí.
Formulace, že nad ministrovým přístupem kroutí hlavou mnozí z těch, kteří se zabývají světovými trendy ve vzdělávání by nás ale neměly příliš vzrušovat. Ona totiž představa, že každý, kdo se zabývá světovými trendy ve školství je automaticky už i odborníkem, nemusí být ještě nijak pravdivá a opodstatněná. Dokonce ani v případě, že takto prezentovaný odborník je předsedou parlamentního výboru, který má školství v náplni své práce.
Nehledě na to, že ministr školství je přece jen v poněkud jiné situaci než byl jeho předchůdce před několika lety. Tedy v době, kdy učňovské školství připadlo na základě kompetenčních rozhodnutí vlády ministerstvu hospodářství. V době, kdy učňovské školství bylo v péči tohoto ministerstva se nejenže nenaplnily optimistické představy o jeho rozvoji na podkladě přiblížení výrobním podnikům, ale došlo k jeho podstatnému umrtvení a téměř likvidaci mnohých učebních oborů.
Rozumně uvažující pozorovatel našeho školství sice může současnému školství vytýkat leccos, rozhodně ale ne to, že se snaží zabránit likvidaci středních odborných učilišť a že si uvědomuje nutnost jejich zachování i pro budoucnost. Navzdory jak několikaleté činnosti ministerstva hospodářství, tak i některých zcela konkrétních aktivit ministerstva školství v jeho ještě "předzemanovském" období. A jestliže se zdůrazňuje skutečnost, že žáci by se neměli již v 15 letech úzce specializovat na některý učební obor, ale že by měli získávat vzdělání širší, pak to je určitě možné řešit učebními plány. K čemu by jinak byl Výzkumný ústav odborného školství?
Jiří Rohan
0 komentářů:
Okomentovat