redakce: Anketa

úterý 29. června 1999 ·

Výsledky ankety, kterou u pedagogů základního školství provedla Asociace pedagogů základního školství ČR, byly podkladem pro Obecnou besedu o vzdělání učitelů. Výsledky ankety, kterou u pedagogů základního školství provedla Asociace pedagogů základního školství České republiky, byly podkladem pro Obecnou besedu o vzdělání učitelů pořádanou ke 150. výročí založení Amerlingova učitelského ústavu a 50. výročí ukončení činnosti učitelských ústavů dne 22. října 1998 v aule gymnázia Jana Nerudy.

Ankety se zúčastnilo 5350 respondentů

Připravila Vás pedagogická fakulta pro praxi?


  • dobře - 2475 odpovědí
  • nedostatečně - 2735 odpovědí
  • abs. SPŠ pro uč. národní školy - 140 odpovědí

V čem vidíte nedostatky v průběhu studia?
  • málo pozornosti věnováno metodice - 3326
  • málo pozornosti věnováno didaktice - 993
  • málo praxe v průběhu studia na ZŠ - 4696
Na základní škole pracujete roků:
  • do 5 let - 948
  • 5 - 10 let - 854
  • 10 - 15 let - 517
  • 15 a více let - 3031
Uvažujete o odchodu z učitelského povolání?
  • ano - 1522

    • nespokojenost s platem - 2154
    • nespokojenost s přístupem žáků k učení - 1017
    • zvyšující se náročnost na učitele - 825
    • nespokojenost se stavem řízení školství - 1976

  • ne 3828

Naprostá většina absolventů učitel. ústavů nastupovalo do učitel. povolání. Čím to bylo ovlivněno?
  • zápal pro učitelské povolání 3309
  • dobré existenční zajištění 748
  • nevím 1293
Závěrem vybíráme některé často se opakující názory respondentů:

1) Vzdělání se musí stát prioritou státu, neboť na něm záleží všeobecný rozvoj společnosti. Tomu musí odpovídat i hodnocení učitelů.

2) Charakteristika absolventů PF (pohled z praxe):

  • jsou odborně na vysoké úrovni
  • mnozí nemají zájem o práci s dětmi
  • nemají přehled o výukových možnostech žáků (vnucují jim teorii z VŠ)
  • jsou otráveni z výše platu
  • nemají jasno o učitelském povolání, nemají zájem na sobě dál pracovat a stát se pedagogickou
    osobností
  • ze srovnání dnešních absolventů PF s absolventy staršími lze soudit, že PF nejsou ochotny podívat se
  • do praxe a zjistit, co jejich studenti budou pro praxi potřebovat.
3) Pedagogické v fakulty by měly lépe:
  • Vybavit studenty znalostmi práce třídního učitele, ekonomickými znalostmi
  • Zvládat problematiku práce s postiženými dětmi
  • Naučit studenty komunikovat s dětmi a rodiči
  • Věnovat pozornost rétorice
  • Klást větší důraz na praktické využití teoretických poznatků
Podrobnější informace o výsledcích ankety získáte na adrese:

Asociace pedagogů základního školství ČR

ZŠ nám. Interbrigády 1022

Praha 6

tel.: 02-24 31 11 16


redakce

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.