Společnosti učitelů ČJL: Změny maturity pomohou vrátit hodinám češtiny smysl

čtvrtek 7. května 2020 ·

Společnost učitelů ČJL vítá, že Poslaneckou sněmovnou ČR prošel ve třetím čtení vládní návrh novely, která by měla vrátit maturitní slohové práce a ústní zkoušku zpět do škol a státu ponechat didaktické testy. Věříme, že tato novela projde i Senátem ČR a bude podepsána prezidentem.




Jsme přesvědčeni, že tyto změny pomohou češtinářům vrátit hodinám ČJL smysl a otevřou pro ně nové možnosti, jak studenty zasvěcovat do tajů jazyka i literatury.

Doufáme také, že časem odpadnou i různé byrokratické nesmysly, které stále provází ústní zkoušku z ČJL (unifikované školní seznamy maturitní četby, formální rozbor dvaceti děl) a že školy dostanou příležitost postavit si ústní zkoušku podle profilu absolventů a na základě zkušeností a kreativity svých učitelů.


Zdroj: SUČJL

8 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
7. května 2020 v 15:51  

Hodiny cestiny nekdy smysl mely? Jaky?

Silvie A. řekl(a)...
7. května 2020 v 16:12  

Středoškolští studenti neovládají českou mluvnici v té míře, kterou potřebují pro studium angličtiny.
Češtináři i nadřízení mě několikrát ujistili, že v hodinách CJL se studenti tu potřebnou českou mluvnici učit nebudou.
Připojuji se k dotazu Jiriho Janecka: Jaký smysl měly a mají středoškolské hodiny češtiny?

L.snirch řekl(a)...
7. května 2020 v 16:50  

Měly, pane Janečku a paní Silvie, pokud jste narazili na učitele - osobnost.
Já to obrovské štěstí měl.
A v době 1976-1977, v dobách největší normalizační temnoty.
Za rok musela odejít, přesto nás natrvalo změnila - ukázala skutečné hodnoty literatury a filmu.
Vy jste asi měli smůlu, to mi je líto.
Nyní zase bude větší šance, že na osobnost narazíte a ta nebude svázána tím, co moc smysl nemá. Je to šance, ne jistota.

rváčkazvesela řekl(a)...
7. května 2020 v 17:28  


Pane snirchu, můj syn - manažer vědeckého pracoviště ověnčený tituly před i za, stejně napíše chybu ve shodě podmětu a přísudku, když mi píše mail...Nesouhlasím s tím ale to je tak všechno, co s tím mohu dělat. Poučím ho samozřejmě vždy...ale jsem obtížný hmyz. Oni ti někteří prostě tu češtinu skutečně moc nepotřebují - profesně komunikují anglicky i jinak.
Je to ale bída...
Apropó, vy si fakt myslíte, že mohou studenti narazit i na osobnost? V českém jazyce? A ve školství?
A i kdyby to byla osobnost, myslíte, že si to ti studenti umědomí - tedy ji potřebují?
Vzory mají úplně někde jinde , než ve škole.....Tedy myslím, že je mají tak nějakv zrcadle... Ale mohu se mýlit - tak u promile populace?

L.snirch řekl(a)...
7. května 2020 v 17:39  

"Apropó, vy si fakt myslíte, že mohou studenti narazit i na osobnost? V českém jazyce? A ve školství? A i kdyby to byla osobnost, myslíte, že si to ti studenti umědomí - tedy ji potřebují?"

Doufám, že neučíte. Nedovedu si to představit.
Vy jen tady trollíte, že jo? Ok.

Odpovím pro ostatní čtenáře:
Pochopitelně, že školství je plné osobnosti, pochopitelně, že si to studenti uvědomí a pochopitelně to umí i ocenit. A dokonce i dlouho po odchodu ze školy. Myslím, že to učitelé vědí. Proto je to povolání tak zajímavé.

Silvie A. řekl(a)...
7. května 2020 v 19:42  

profesně komunikují anglicky

Kvalita verbálních projevů, které "produkují" tyto osoby, nezávisí na použitém jazyce. Pokud někdo neumí pořádně česky, pravděpodobně neumí ani pořádně anglicky.

Je možné, že v angličtině to není tolik do očí bijící. (Pro někoho.) Neboť sami angličtí rodilí mluvčí jsou jazyková prasata.

Tajný Učitel řekl(a)...
7. května 2020 v 19:51  

"Neboť sami angličtí rodilí mluvčí jsou jazyková prasata."

Jak kteří, někteří měli to štěstí, že narazili na učitele-osobnost.

poste.restante řekl(a)...
8. května 2020 v 18:26  

Za to určitě může povinná maturita z českého jazyka, že se děti na základní škole nenaučí vyjmenovaná slova a shodu podmětu s přísudkem.
Navrhuji ji proto zrušit a zavést jako volitelnou.

Předpokládám, že následně výrazné osobnosti mezi češtináři "vrátí hodinám ČJL smysl" a "otevřou pro ně takové nové možnosti", že vyvolají hromadný zájem o český jazyk a "zasvětí je do tajů jazyka a literatury" do té míry, že už u maturity z ČJL nepropadne nikdo.

Kdyby snad přesto žáci v pochopení shody podmětu s přísudkem neexcelovali, zbyde jediný a zákonitý krok. Zrušit maturitu z ČJL, nebo maturitu celkově.
Pak už opravdu žádní neúspěšní absolventi nebudou a žádná překážka už nezabrání celé populaci dosáhnout vysokoškolské úrovně vzdělání.
Závidět nám pak bude celý svět.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.