EDUin: Maturita ze tří předmětů je nedomyšlený experiment

čtvrtek 9. ledna 2020 ·

Zachovejme status quo, vyzývá EDUin poslance před tím, než se během své další schůze vrátí k diskusi o státní maturitě. Změnu státní maturity, ke které má podle v tuto chvíli platné legislativy dojít na jaře 2021, považujeme za změnu k horšímu. Nedomyšlený experiment si zbytečně zahrává se životy mladých lidí.



"V žádném případě nedovolím, abychom ukřižovali naše budoucí maturanty za několik let na něčem takovém," vyjádřila se dnes už bývalá ministryně školství Kateřina Valachová v jednom z prvních rozhovorů, který poskytla poté, co v polovině roku 2015 nastoupila do nové funkce. Než začne uvažovat o zavedení povinné maturity z matematiky, chtěla nejdříve vědět, jak je možné, že z ní ten rok neuspělo 24 procent těch, co si maturitu z matematiky vybrali.

O dva roky později státní maturity ze tří předmětů prosadila, přestože neúspěšných maturantů výrazněji neubylo. Z velmi ambiciózních slibů, které měly zavedení maturitu ze tří předmětů v 2021/2022 předcházet, se však žádný neuskutečnil. „Komplexní revize kurikula a výuky matematiky byla zastavena, možnost dělení hodin možná přijde až od ledna tohoto roku s reformou financování regionálního školství, ale učitelů matematiky je velký nedostatek a stárnou. Matematika je vyučována tradičními metodami, často neinovativně. Je stále méně oblíbeným předmětem, ve kterém žáci už na základní škole nevěří ve své znalosti a dovednosti. Postoje žáků k matematice se během vzdělávání neustále zhoršují a spolu s tím klesá i význam, který přikládají důležitosti matematiky pro úspěch ve svém budoucím životě,“ říká analytik EDUin Karel Gargulák.

Vedle toho není k dispozici ani relevantní odhad dopadů této změny, dá se přitom předpokládat, že budou značné. „Zavedení povinné maturity pro drtinou většinu maturitních oborů střední škol, bude mít zdrcující dopad především na odborné školství, jehož absolventi tvoří přes 40 procent populačního ročníku středoškoláků. Na řadě z nich na kvalitní výuku matematiky s ohledem na strukturu svých rozvrhů nemají prostor, protože se musí věnovat svým odborným specializacím," konstatuje Karel Gargulák.

Navíc se má státní maturita měnit v době, kdy ministerstvo školství připravuje podstatnou revizi obsahu vzdělávání, která se bude týkat i maturitních předmětů. To si v dohledné době vyžádá další, velmi žádoucí změny v podobě maturitního testu z matematiky.

Jak poznamenala Kateřina Valachová v diskusi, která předcházela rozhodnutí poslanecké sněmovny zamítnout zrychlené projednání ministerské novely školského zákona, zavedení maturity pro všechny bylo obsaženo ve strategii 2020+ resortu, který řídila, s jejím zavedením se tedy dlouhodobě počítalo. Strategie 2020+ navrhovala „do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020“. Mělo se tak ale stát „v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání“. Přestože se systémové změny ve výuce matematiky uskutečnit nepodařilo, povinná maturitní zkouška byla přesto zavedena.

Vyzýváme proto poslance, aby hlasovali pro zrušení státní maturity ze tří předmětů. Změny ve školství jsou nezbytné, je ale nutné, aby byly promyšlené, postavené na datech a nikoli na domněnkách a především dobře připravené. Zavedení státní maturity ze tří předmětů je spíše než promyšlenou změnou experimentem s nejistým výsledkem, experimentovat přitom budeme na mladých lidech.


Zdroj: Tisková zpráva EDUin

3 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
9. ledna 2020 v 13:28  

Když se jim to nehodí d krámu, je to nedomyšlený experiment a když sami vnucují neověřené experoimenty školám a mnhdy hlouposti školám, to jim nevadí.

V čem je to nedomyšleno? Žádný relevantní argument tam není. Budou maturovat gymnázia, výběroví žáci kteří se na to 4 roky poctivě připravovali vnitřně motivovaní a plni nadšení:-)

Jiri Janecek řekl(a)...
9. ledna 2020 v 13:47  

"Zachovejme status quo, vyzývá EDUin poslance před tím, než se během své další schůze vrátí k diskusi o státní maturitě."

Status quo je myslim povinna maturita z matiky na G a spol od 2021...

A nebo se tim mysli "povinna matika od tedka za dva roky imrvere menena podle nalad a pocitu laiku typu Roberta Plagy"?

Simona CARCY řekl(a)...
10. ledna 2020 v 8:23  

Názor, že je třeba zachovat status quo, patří mezi revoluční myšlenky edukmotrů.
Chtějí připravovat žáky na budoucí výzvy doby, které ale neumějí zformulovat, a tak nakonec nejdynamičtější rozvojová myšlenka je nedělat nic, pardon zachovat status quo. Nebo snad patří k průlomovým myšlenkám demontovat něco z toho, co se zavedlo a funguje? Z hlediska teorie řízení je školství systém s časovou konstantou v řádu desetiletí. Provádění změn typu hot/čehý v řádu měsíců je zbytečným utrácením peněz daňových poplatníků.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.