Ministr Plaga: Absolutně klíčová je pro mě podpora učitelů a ředitelů

sobota 16. listopadu 2019 ·

„To, co je pro mě osobně důležité, tak je právě změna obsahu vzdělávání. Absolutně klíčová je pro mě i osobně podpora učitelů a ředitelů škol, protože jestli se s něčím potkávám, tak jsou to ředitelé, kteří jsou ztraceni v administrativě a necítí podporu, stejně tak ani učitelé. A my musíme k ředitelům dostat jak pedagogickou, tak administrativní nebo právní podporu, tu pedagogickou pak až na úroveň učitelů. To je největší výzva, kterou já v tom dokumentu z toho hmatatelného pohledu učitelů vidím a myslím, že musí být společně s navýšením financí a atraktivity učitelského povolání prvním krokem,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy ministr školství Robert Plaga.



Robert Plaga (msmt.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Stále se bavíme o financování školství. Je to ten základní problém, kolem kterého se všechno točí? Protože jak vyplývá z koncepce strategického dokumentu, těmi cíli je srovnat nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a změnit způsob učení z osvojování znalostí na získávání kompetencí… 

Peníze jsou podmínkou nutnou, nikoliv však dostačující. Já jsem proto rád, že pozitivní reakcí hned den po odborářské stávce, byla konference ke Strategii 2030+, protože debata se na veřejnosti zplošťuje jen na ty finanční prostředky. Ano, samozřejmě že učitel má být řádně oceněn, musí to být atraktivní povolání, ale to, čemu tady čelíme a čemu se i kvůli těmto půtkám nemůžeme věnovat, je otázka úpravy vzdělávání a kvality vzdělávání jako celku.

Jaké by české školství v roce 2030 tedy mělo být? 

Představoval bych si školství, ve kterém má učitel podporu a volnost v tom, aby žáky prováděl vzdělávacím systémem. Ve kterém učitel neřeší existenční starosti a může se plně věnovat přípravě na výuku a výuce. Představoval bych si, že společnost bude respektovat učitele jako toho, kdo se stará o rozvoj jejich dětí. A představoval bych si ředitele škol, kteří budou mít čas a podporu pro to, aby školu řídili jako pedagogičtí lídři, jako ti, kdo se starají o to, aby škola učila zajímavě, aby učitelé mezi sebou sdíleli příklady dobré praxe, vzájemně se obohacovali a aby se nemuseli tolik zabývat těmi doprovodnými věcmi, které je administrativně zatěžují.


Celý rozhovor naleznete zde

9 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
16. listopadu 2019 v 9:35  

respektovat učitele jako toho, kdo se stará o rozvoj jejich dětí. Pane ministře Vy sníte...!!! Probuďte se prosím!!!

mirek vaněk řekl(a)...
16. listopadu 2019 v 13:28  

Pan ministr ukázal, že školství opravdu nerozumí. A to vypadalo, že 2 roky mlčí a sbírá informace. A pak začne papuoškovat obvyklé fráze novinářů a aktivistů o školství. Vracíme se o víc jak 10 let zpět do zpackané reformy RVP a tzv. moderních metod za každou cenu a davů školitelů. Oživujeme kostlivce. Roky ukázaly nefunkčnost a naivitu tehdejších aktérů. A místo toho, abysme se poučili, budeme se stejnými lidmi situacoi zachraňovat? Doba pokročila. Probuďte se. Školení nepomůže. Než to učitel vztřebá, vyzkouší a zavede už jsou žáci jinde. Jsou potžřeba hotové kvalitní materiály. Funkční IT podpora a fungující technika a čas pro učitele aby se mohl an výuku připravit a nemusel místo toho nahánět rodiče, psychology, sociální pracovníky a uspokojovat potřeby úředníků.
Děti se mění každým rokem a ministerstvo akorát navyšuje počet papírů a často nesmyslných právních předpisů. Kecat o přetíženosti učitelů a ředitelů je už mimo. Dnes by měl mít jasný program, jak situaci řešit. A má .... Strategie 2030+ se o problém jen otřela a nefunkční řešení opisuje z 20 let starých dokumentů.

Petr Portwyn řekl(a)...
16. listopadu 2019 v 13:57  

Je poměrně tristní sledovat, jak se pan ministr po dvou letech v politice zapouzdřil a svět vnímá převážně skrz křivé zracadlo médií. Předpokládám, že před jmenováním se s realitou aspoň občas setkat musel...

Ne všechny myšlenky v rozhovoru jsou idiotské. Víceletá gymnázia v některých lokalitách jsou opravdu hypertrofovaná. Ovšem má být také řečeno, že to je důsledek rozpadu kázně a odklonu od práce k zábavě na ZŠ, který slušné děti doslova vyhání na gymnázia.
Nevím také, co ministr myslí "zlepšením výuky na druhém stupni ZŠ", jakkoli má pravdu, že hlavní problém leží tam. Pokud se domnívá, že výuka má být hlavně "zábavnější", tak problém nevyřeší, ale prohloubí.
Daší, co tam postrádám, je zmínka o nutných předpokladech pro další vzdělávání. Bez základní sumy znalostí a automatizovaných dovedností se pořádně učit nedá. Začínat každou hodinu od nuly je neefektivní a žák pak nechápe souvislosti. Klidně ať je objem "základů" omezený, ale na znalosti by se mělo silně trvat.
Nepadlo tam nic o dodržování rozsahu školního roku. Pokud se v červnu prakticky nic neudělá, protože třetina dětí je s rodiči na dovolené, nelze se divit, že děti nestíhají.

rváčkazvesela řekl(a)...
16. listopadu 2019 v 16:19  

Čas na to, aby se mohl učitel na výuku připravit a nemusel místo toho nahánět rodiče, psychology, sociální pracovníky a uspokojovat potřeby úředníků. To je možná důležitější, než slavné finance pane ministře!! Celkem bych kvitovala s povděkem, kdyby nám tu pan ministr odpověděl. Čte vůbec názory těch posledních aktivních učitelů (pozor neplést s aktivisty)z praxe? Pane ministře, ozvěte se!

rváčkazvesela řekl(a)...
16. listopadu 2019 v 16:32  

"zlepšením výuky na druhém stupni ZŠ"...ano, jenže: ten základ pro práci na druhém stupni leží v tom stupni prvním. Žasnu, jakým způsobem se někdy děti doslova pokořují tím, že je na světlo vynášen a upevňován jejich neúspěch. Přestávají mít potřebu objevovat a vytváří se u nich strach z neúspěchu. Dle mého je mezi prvním a druhým stupněm potažmo mezi učitelkami velká bariéra - není čas probat, co by bylo potřeba změnit, není vůle...každý si hřeje jen tu svoji polívčičku, a myslí si, žře má pravdu...můžeme konkretizovat: přeplnění praxe informacemi místo formativních aktivit...atd,atd.
Nedávno jsme viděla nesmazanou tabuli páťáků - byly tam body popisující papežské schizma!!Je to zrůdné!!Ti chudáčci nečtenáři nemají dokončen vývoj abstrakce(právě i proto, že nečtou), kolikrát nerozumějí i jednodušším slovům...
Zlepšení výuka na druhém st. také nezajistíte, pokud nedokážete formovat atmosféru ve třídě pubescentů. A nevzdělaný aktivista(uřčitel) nadělá škod..pak se tam hodně špatně učí!!Profíci nejsou a nebudou. Psychologii skupiny téměř nikdo nezvládá..pak bujéí šikana a podobně. No comment.

PP řekl(a)...
16. listopadu 2019 v 16:55  

..

rváčkazvesela řekl(a)...
16. listopadu 2019 v 17:09  

Ano, ano, omlouvám se za překlepy. Možná u mě také neproběhlo - něco. Čekám, že proběhne a už nebudu vnímat neduhy našeho školství:-).

mirek vaněk řekl(a)...
18. listopadu 2019 v 7:36  

Rvačkazvesela udeřila jste hřebík na hlavičku. A pak nastoupí do škol amatéři a bude to ještě horší. Pedagogika a didaktika je nahrazována aktivismem.

tyrjir řekl(a)...
21. listopadu 2019 v 5:16  

Náměstek Pícl odchází. Bude učitel zase učitel?

Vzdělávací náměstek MŠMT V. Pícl končí. Je vypsáno výběrové řízení s termínem přihlášek do 29.11.2019.

http://www.msmt.cz/ministerstvo/volne-misto-vrchni-ministersky-rada-namestek-namestkyne

Co tomu předcházelo?

Vracíme se o víc jak 10 let zpět do zpackané reformy RVP a tzv. moderních metod za každou cenu a davů školitelů. Oživujeme kostlivce. Roky ukázaly nefunkčnost a naivitu tehdejších aktérů. A místo toho, abysme se poučili, budeme se stejnými lidmi situaci zachraňovat?... Děti se mění každým rokem a ministerstvo akorát navyšuje počet papírů a často nesmyslných právních předpisů. Kecat o přetíženosti učitelů a ředitelů je už mimo. Dnes by měl mít jasný program, jak situaci řešit. A má ....

Strategie 2030+ se o problém jen otřela a nefunkční řešení opisuje z 20 let starých dokumentů.


SOUHLASÍM. Teď uvidíme, zda tenhle zvlčile nevědecký aktivismus nezodpovědného MŠMT ČR při Revizi RVP a při přípravě státní Strategie vzdělávání 2030+ byl cílem a dílem ministerských náměstků nebo záměrem samotného ministra MŠMT a Vlády ČR. Zda bude pokračovat ta zrůdná přeměna učitelů na pouhé vychovatele (neboli pedagogy) dětí, které si chodí do školy především konstruktivisticky hrát, nebo zda ve školách učitelé budou zase moci zodpovědně vyučovat, aby děti něco doopravdy uměly.

K tomu viz třeba

JAK SI VEDOU NÁČELNÍCI AKTIVISTICKÉHO KMENE V MŚMT ČR PŘI TVORBĚ STÁTNÍ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ 2030+?

BYLY REVIZE RVP A NÁVRH HLAVNÍCH SMĚRŮ PRO STÁTNÍ STRATEGII 2030+ ZÁMĚRNĚ ZPACKANÉ?
MŠMT ČR JE NEZODPOVĚDNÝ AKTIVISTICKÝ SPOLEK?

VZDĚLÁVACÍ NÁMĚSTEK V. PÍCL PŘEDSTAVIL HOŘKOU "PEDAGOGICKOU SKLIZEŇ A ORBU" V MŠMT

REORGANIZACE NÚV A NIDV - ČEHO SE OBÁVAJÍ LIDÉ KOLEM MŠMT ČR?

http://www.ceskaskola.cz/2019/11/hlavni-smery-vzdelavaci-politiky-cr-do.html#comment-6965475733944581827

http://www.ceskaskola.cz/2019/11/videozaznam-z-kulateho-stolu-skav-eduin.html

J.Týř





Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.