Ředitelka Cermatu: Je nebezpečí, že zavedení nepodkročitelné hranice bude děti trestat za to, že je škola ke studiu nepřipravila

úterý 23. října 2018 ·

„Už když jdete do konkurzu, musíte počítat s tím, že budete pod tlakem, protože maturity a přijímací zkoušky na střední školy jsou prostě citlivé téma. Skoro každý má někoho, kdo dělá maturitu nebo přijímačky. Takže jsem s tím počítala, ale musím říct, že realita je o něco horší, než jsem očekávala,“ říká ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová v rozhovoru pro Lidové noviny.


Michaela Kleňhová (statistikaamy.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Ministr se například zmínil, že podle jeho názoru by měla mít maturita z matematiky, jejíž spuštění se připravuje, dvě úrovně, tedy jen základ a matematiku plus. Nebylo by na místě, kdyby to byla spíš matematika a matematika minus?

Současná maturita z matematiky ověřuje základ znalostí, které by měl mít každý absolvent maturitního oboru střední školy, tedy s výjimkou uměleckých oborů. Zatím je jednou z povinně volitelných zkoušek. Co se týče úrovně testovaných znalostí, tak kdybychom šli ještě níž, tak se dostáváme víceméně na úroveň znalostí, které by měl mít absolvent základní školy.

Asi bude důležité i to, kdo ty požadavky sestavuje. Možná by do těch pro český jazyk neměli mluvit jen češtináři a bohemisti, ale trochu třeba i zeměpisář, nebo třeba i novinář, aby řekli, co jim připadá už zbytečné.

Tímhle směrem se skutečně začíná uvažovat, a to i při revizi rámcových vzdělávacích programů. Co se týče změn v požadavcích na žáky, tak si ale myslím, že zásahů by nemělo být příliš a hlavně by neměly být příliš časté. Žáci by při nástupu do školy měli vědět, co se budou učit a co se po nich bude v průběhu vzdělávání požadovat. Co se týče změn, tak pro nás, tedy pro Cermat, rozhodně platí posloupnost: napřed změny v rámcových vzdělávacích programech, a teprve potom mohou následovat další úpravy v testech.

Pokud teď proběhne nějaká diskuse a dohodne se, v čem by se měly maturity nebo přijímačky změnit, za jak dlouho se to projeví v testech?

Když z diskuze vyplynou nějaké zásadní změny, tak bude nutné změnit legislativu, tedy návrh novely zákona a následně příslušných vyhlášek. Zpracování návrhu změny zákona a jeho schválení je otázka minimálně roku. Pak ještě musí následovat prováděcí vyhláška. Kromě toho je třeba brát v úvahu, že případné změny v maturitách by měli žáci znát už v okamžiku, kdy se pro střední školu rozhodují. Pak by bylo možné případné změny realizovat v horizontu pěti let.

Taky se začíná mluvit o tom, že v případě jednotných přijímacích testů na maturitní obory by se mohla, nebo dokonce měla stanovit nepodkročitelná hranice pro přijetí. Ta zatím není. Co si o tom myslíte?

To je poměrně čerstvá věc, my se tím zabýváme a připravujeme pro pana ministra rozbor, jaké by to mělo dopady. Já osobně vidím nepodkročitelnou hranici úspěšnosti jako problematickou hlavně v tom, že děti chodí ze základních škol různě připravené. Rozdíly jsou jednak na regionální úrovni, jednak také škola od školy. Existuje proto nebezpečí, že bychom zavedením nepodkročitelné hranice děti trestali za to, že je jejich škola k dalšímu studiu nepřipravila dostatečně.



Celý rozhovor naleznete zde

30 komentářů:

Eny Gma řekl(a)...
23. října 2018 v 12:39  

"Existuje proto nebezpečí, že bychom zavedením nepodkročitelné hranice děti trestali za to, že je jejich škola k dalšímu studiu nepřipravila dostatečně..." Jasně, žáci jsou slušní, snaživí, pracovití a nadaní a CHTĚJÍ se učit a škola jim to neumožnila :-D

Nowak řekl(a)...
23. října 2018 v 12:49  

Ještě horší je fakt, že by děti mohly být "trestány" za to, že se neučily nebo že nejsou zrovna nejchytřejší.

Eny Gma řekl(a)...
23. října 2018 v 13:04  

Přesně tak. A navíc, vždyť v zájmu "spravedlnosti" by každá škola měla respektovat zastoupení všech skupin podle zastoupení ve společnosti. Takže zastoupeni by měli mít sejným procentem i leniví a nepracovití (a těch je dost...) :-(

Tajný Učitel řekl(a)...
23. října 2018 v 13:58  

"Polovina českých firem chce řešit nedostatek lidí radikálně: nasadit roboty"

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/polovina-ceskych-firem-chce-resit-nedostatek-lidi-radikalne-nasadit-roboty-58847?seq-no=12&dop-ab-variant=&source=clanky-home

Už rozumíte proč je lepší mít lidi vzdělané všestranněji?

Vaclav Nadvornik řekl(a)...
23. října 2018 v 14:33  

Tajný - zkusil jste někdy požádat robota, aby Vám obložil koupelnu, položil lino, případně natáhl elektriku? Potřebujeme řemeslníky!

Petr řekl(a)...
23. října 2018 v 16:00  

Všichni, kdo tomu rozumí, říkají vládám už víc než 15 let, že selektivita českého školství je vážný problém. Vlády ale radši poslouchají nekompetentní lobbisty z průmyslu a jim podobné "experty"

Tajný Učitel řekl(a)...
23. října 2018 v 16:04  

Pane Nádvorníku, řemeslníky dostaneme k řemeslu tak, že již na základní škole kvalitní výuku řemesel obnovíme, nastavíme výuku na středních školách a učilištích zakončených mistrovskou zkouškou a/nebo výučním listem tak, aby bylo studium řemesel pro žáky atraktivní, aby obsahovalo také všeobecně vzdělávací předměty a aby mohli budoucí řemeslníci k maturitě, budou li chtít studovat dále.

Nynější navrhované cut off skóre však nemíří k navýšení počtu kvalitních řemeslníků, nýbrž k navýšení počtu pracovní síly k uspokojení právě těch potřeb průmyslu, kvůli kterým se výše hovoří o automatizaci. Pan oligarcha byl údajně osloven tzv tripartitou s lobistickým tlakem na zavedení cut off skóre, načež tímto zaúkoloval ministra školství.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. října 2018 v 16:06  

"Všichni, kdo tomu rozumí, říkají vládám ..."

Argumentační faul jak vyšitý. Díky za něj, pane Petře. Alespoň je tak nějak "jasno".

Mimochodem, nedávná studie provedená tuším světovým ekonomickým fórem, ocenila na českém školství právě jeho otevřenost všem a nízkou negramotnost. Zkuste to příště jinudy.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. října 2018 v 16:16  

"Polovina českých firem chce řešit nedostatek lidí radikálně: nasadit roboty"

Už rozumíte proč je lepší mít lidi vzdělané všestranněji?

Nóóó, tomu bych jako rozuměl. Čemu ale nerozumím je, jak dosáhneme všestranně vzdělaného obyvatelstva tím, že snížíme požadavky pro přijetí na maturitní obory. Vy ráčíte myslet jako že když tam posadíme všechny tak ňák na košt, tak z toho vyleze určitě aspoň jeden všeobecnej vzdělanec navíc? Tak to pak jóóóóó. To je hnedlenc jiná. Sice pak roz...áme výuku na výběrových školách s všeobecným zaměřením, ale když tam narveme milion asistentů, tak vono to jako pude soudruzi. Kupředu levá.

Petr řekl(a)...
23. října 2018 v 16:19  

Pane Doležel, patříte k těm, kteří tomu opravdu nerozumí, takže vás těžko brát vážně. "Analýzy" Světového analytického fóra k tématu školství jsem párkrát viděl a byly to v podstatě jen dojmy ekonomů. Takže se račte vzdělat a neplkejte o věcech, o kterých nevíte nic podstatného.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. října 2018 v 16:24  

"Pane Nádvorníku, řemeslníky dostaneme k řemeslu tak, že již na základní škole kvalitní výuku řemesel obnovíme, nastavíme výuku na středních školách a učilištích zakončených mistrovskou zkouškou a/nebo výučním listem tak, aby bylo studium řemesel pro žáky atraktivní, aby obsahovalo také všeobecně vzdělávací předměty a aby mohli budoucí řemeslníci k maturitě, budou li chtít studovat dále."

Hmmm. Good luck! To já nevěděl, že voni ti aspiranti na tu maduridu tam jdou kvůlivá té šíři učiva, zejména pak tohodlenctoho všeobecnýho. Musíme jim nabídnout celou paletu všeobecně vzdělávacích předmětů a budou i řemeslníci. Nejen skladník ve šroubárně Vergilia, ale i topič ve spalovně holomorfní funkce a truhlář kvantovou teorii pole. Po tom voni vyloženě prahnou. Jen jedna chybička se vloudila - mrška - jak voni tu kvantovou teorii pole todlencto, když nechápou ani učivo matematiky ze ZŠ? To mi tak ňák pořád nejde do toho mého velkého kulového. Á, už to došlo. Voni tý kvantový teorii pole budou rozumět, ale jen když se jich na ní nezeptáme. Čili něco na způsob praktické ukázky kvantové superpozice stavů. Že-ni-ál-ní. Tajnej, co Zlatej Ámos? Být jima, šel bych do toho.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. října 2018 v 16:27  

Pane Petře a vy ráčíte být kdo, že tomu tak rozumíte? A ještě bych se rád zeptal, čemu jako že konkrétně tak ňák nerozumím? Ale konkrétně, kdyby to jako šlo. Já vám pak vysvětlím rozdíl mezi korelací, statistickou a determinstickou závislostí, případně základy statistické teorie odhadu, Grangerovy testy, apod.

Petr řekl(a)...
23. října 2018 v 16:43  

Ale tak já nepochybuju o tom, že statistice rozumíte. Váš problém je v tom, že se mylně domníváte, že díky tomu rozumíte tomu, jak funguje společnost a obecně svět okolo vás.

Brandtnerová řekl(a)...
23. října 2018 v 17:10  

Opět argumentace jak hrom.

Každý, kdo je schopen dobře ovládat svůj obor, rozumí světu daleko lépe než ten, který toho moc neumí (ale někdy do všeho rád mluví). A ono se s trochou zkušenosti i tak nějak pozná, kdo je kdo.

A kdože jsou ti chytří, kteří rozumějí tomu „jak funguje společnost a obecně svět okolo nás“? Někdo na to má patent?

poste.restante řekl(a)...
23. října 2018 v 17:38  

Je nebezpečí, že jakékoliv zkoušky budou trestat ty, kteří se na ně nepřipraví.
Je nebezpečí, že jakékoliv zkoušky budou trestat ty, kteří se narodí jako hloupější.
Je nebezpečí, že podmínky pro udělení řidičského průkazu budou trestat ty, kteří jsou barvoslepí, nebo dokonce slepí.
Je nebezpečí, že ti, kteří tomu "opravdu rozumí" budou skutečně o školství rozhodovat.

Jak jsem říkal v jiné diskusi.
O vlastní potomky se postarám, aby nezparchantěli.
A o české školství a jeho žáky ať se tedy postarají jeho zachránci a reformátoři.
Já už ztrácím chuť a sílu.

A kdože jsou ti chytří, kteří rozumějí tomu „jak funguje společnost a obecně svět okolo nás“?

To, že někdo něčemu rozumí, poznáme naprosto snadno. - On sám nám to o sobě řekne. :-)

A protože testovat nesmíme a ověřovat "skutečné" znalosti lze jen pohovorem, tak v podstatě stačí, když někdo, kdo o sobě tvrdí, že tomu rozumí, pohovoří s někým jiným, kdo také tvrdí, že tomu rozumí.
:-)

Brandtnerová řekl(a)...
23. října 2018 v 18:17  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Brandtnerová řekl(a)...
23. října 2018 v 18:21  

„A o české školství a jeho žáky ať se tedy postarají jeho zachránci a reformátoři.“

Jak tak občas pročítám diskuse na různých webech, řekla bych, že zachránců a reformátorů začínají mít lidé právě tak dost. Kritika převažuje. Minusem je, že realizovat se ve školství přitahuje občas kdekoho. Někdy zřejmě i ty, co sami nechtějí tak nějak dospět.

“…tak v podstatě stačí, když někdo, kdo o sobě tvrdí, že tomu rozumí, pohovoří s někým jiným, kdo také tvrdí, že tomu rozumí.“

Pokud vím, koluzivní vztahy fungují pouze do té doby, než nastane srážka se skutečností. K čemuž dojde dříve či později :-)

Radek Sárközi řekl(a)...
23. října 2018 v 18:59  

Přijímací zkoušky na střední školy

Od školního roku 2016/2017 organizuje Cermat jednotnou přijímací zkoušku na maturitní obory SŠ. Příslušnou vyhlášku prosadila tehdejší ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Zkouška je tvořena testem z češtiny a matematiky. Testy mají váhu minimálně 60 % (u sportovních gymnázií 40 %), o dalších kritériích pro přijetí rozhoduje ředitel střední školy. (Zájemci o studium na konzervatoři tyto testy dělat nemusejí.) Asociace krajů ČR navrhla zavedení nepodkročitelného minima. Během posledního jednání tripartity zaúkoloval premiér Andrej Babiš ministra školství Roberta Plagu, aby cut-off score připravil do listopadu 2018. Proti tomuto návrhu vystoupila Pedagogická komora, Asociace ředitelů gymnázií, Asociace středních průmyslových škol, Svaz průmyslu a dopravy i ředitelka Cermatu...

https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/10/aktualni-tema-prijimaci-zkousky-na.html

Tajný Učitel řekl(a)...
23. října 2018 v 20:13  

Zavedení "nepodkročitelného minima" skrze cut off skóre cermatestu u přijímaček, bude děti trestat za to, že je škola na test nepřipravila. Nejen ty, kteří na sš s maturitou "nemají", nýbrž i ty, které na to studium "mají" ale byly z různých důvodů zanedbané. Třísky a lesy. Jen aby nakonec těch třísek nebylo víc než stromů.

Něco k věci od těch skutečných realistů by nebylo?

poste.restante řekl(a)...
23. října 2018 v 23:06  

Ví už někdo doopravdy, jaká bude hladina minimálního skóre?
Kolik bodů z kolika celkových bude oním minimem?

Přesto už všichni "vědí" jak strašně to bude škodit a diskriminovat.

Já bych si, s dovolením, věcnou debatu ponechal až nad konkrétním textem.
A od těch, kdo k věcné diskusi vyzývají, bych očekával totéž.

Zatím totiž můžeme diskutovat pouze v duchu svého myšlenkového nastavení, chcete-li paradigmatu.
A to je pak "debata" pouze filosofická, z některých stran spíše spekulativní až účelová.

Ivo Mádr řekl(a)...
24. října 2018 v 7:54  

Jde pouze o "kosmetickou" úpravu, která naprosto nic neřeší. Virtuálním cílem je poslat více žáků do učebních oborů. Z toho vyplyne nadbytečnost mnoha SŠ. Nic více v tom nevidím. Reforma se nekoná.

Tajný Učitel řekl(a)...
26. října 2018 v 19:45  

PR jaké závěry vyvodíte z těchto konkrétních dat? Daří se nám děti tahat ve vzdělávání nahoru? Myslíte že testy pomohou?

"Kolik lidí ve věku 26-65 let dosáhlo vyššího vzdělání než jejich rodiče:

Jižní Korea 56.9 %
Finsko 55.4 %
Řecko 47.5 %
Belgie 46.9 %
Francie 45.2 %
Irsko 44.6 %
Polsko 44.1 %
Kanada 42.1 %
Nizozemí 41.9 %
Švédsko 41.3 %
Japonsko 41.3 %
...
Česko 22.3 %

(OECD, 2018)"

Jan Novotny@twitter

Pavel Doležel řekl(a)...
26. října 2018 v 20:18  

Tajnej, já nevím, jestli jsou tak blbej, nebo to jenom dělaj.

Vysvětlení nechám na někom trpělivějším, já už bych jim jako neučitel jednu fláknul a poslal klečet do kouta.

Tajný Učitel řekl(a)...
28. října 2018 v 16:25  

Doležele, pro vás pomalu, n e d a ř í s e n á m r o z e z n á v a t a p o d p o r o v a t d ě t i z n e p o d n ě t n ý c h z á z e m í.

Pavel Doležel řekl(a)...
28. října 2018 v 17:30  

Tajnej, vám se nedaří prakticky nic. Ostatně, u osoby, která neovládá vyjmenovaná slova a shodu podmětu s přísudkem, se není čemu divit.

Tajný Učitel řekl(a)...
28. října 2018 v 18:50  

Snad bych to pro vás mohl vymodelovat pane modeláři/distanční experte.

Pavel Doležel řekl(a)...
28. října 2018 v 19:36  

Snad raději ne.

Tajný Učitel řekl(a)...
28. října 2018 v 19:46  

Pravda, stejně by vám to nepomohlo. Co jóga?

Pavel Doležel řekl(a)...
28. října 2018 v 19:47  

Já se, tajnej, narozdíl od jiných, za experta na vzdělávání nevydávám. Já se jen jako rodič, matematik, ekonom a daňový poplatník, který má zkušenosti jak s učením dětí, tak s výukou na VŠ a který přijímá lidi do vysoce kvalifikovaných pozic v rámci přijímacích pohovorů, dožaduji toho, aby vzdělání nedevalvovalo, aby o něm nerozhodovali frustráti jejich typusu a aby byla povinná centrální maturita z matematiky. Nemusíte se tady natřásat, že vás nějaký střevo pustilo k dětem. Vy tam nemáte co dělat. Hledejte si svá nepodnětná prostředí někde na statku, nebo v nepodnětných lokalitách. K vedení dětí, které vás již ve věku 11 let intelektově přesahují, nejste dostatečně kognitivně vybaven. Bylo by záhodno, abyste si to konečně přiznal. Možná byste našel to pravé uplatnění ve školách speciálních/zvláštních. Tam se celkem hodíte a i tam budete mít dostatek možností, jak ukojit váš prazvláštní mesiášský komplex.

Tajný Učitel řekl(a)...
28. října 2018 v 19:49  

Dýchat experte, dýchat. Třeba kontrakce povolí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.