Co si myslí Jiří Drahoš a Miloš Zeman o strategickém dokumentu Vzdělávání přede-vším

pátek 26. ledna 2018 ·

EDUin, společně s dalšími 17 organizacemi, které se orientují na oblast vzdělávání, připravil strategický dokument shrnující hlavní priority vzdělávací politiky pro další sněmovní období. Poté, co byl konzultován s politiky nově zvolených parlamentních stran, jsme o stanovisko požádali i oba kandidáty druhého kola prezidentských voleb. Zveřejňujeme stanovisko Jiřího Drahoše. Miloš Zeman a jeho tým na výzvu nereagovali.


Strategický dokument Vzdělávání přede-vším se snaží pojmenovat ty body vzdělávací politiky, na něž by bylo vhodné se v příštích čtyřech letech soustředit. Zároveň jde o opatření, na nichž by se mohly shodnout všechny politické strany v současné Poslanecké sněmovně.

Dokument obsahuje tři hlavní body:

• Usilujme o zvýšení podpory ředitelů a učitelů, zlepšíme tím kvalitu vzdělávání
• Je zdravé zachovat to, co je v současné škol dobré a přidat inovace
• Je nezbytně nutné vystupovat aktivně proti opatřením, která situaci zhoršují

(Další informace k dokumentu naleznete zde)

O stanovisko k tomuto materiálu jsme požádali oba kandidáty. Jiří Drahoš odpověděl:

Iniciativa EDUin poukazuje na řadu významných problémů českého regionálního školství. Namnoze je také považuji za velké problémy ČR. Jde mimo jiné o ostudně nízkou úroveň platů pedagogických pracovníků, neúměrnou obtížnost vstupu kvalitních lidí do učitelské profese a rezervy ve výchově žáků k odpovědnosti, demokratickým a humanitním hodnotám. Z navrhovaných kroků EDUin se kromě dosažení a udržení důstojných platů učitelů určitě hlásím a jako prezident budu hlásit k potřebě pečlivých analýz dopadů zamýšlených a přijatých změn zákonů na reálný život ve školách. Nedomyšlených, zbrklých nebo až zpackaných změn byla totiž ve školství celá řada. Bohužel to velmi vyhloubilo příkopy nedůvěry mezi společností, pedagogickou komunitou a politicko-úřední sférou. Jako prezident se svými odborným týmem budu určitě pozorně sledovat přípravu reforem ve školství. Budeme pečlivě studovat zprávy o hodnocení dopadů navrhované regulace, které je povinno předkládat každé ministerstvo. Bohužel to od nich dosud moc nikdo nechtěl. A dosavadní prezident a jeho sbor neviditelných poradců na školství možná ani nevědí, že něco takového existuje. Součástí přípravy reforem je v moderních západních zemích jejich poctivá veřejná konzultace. Na jejich iniciaci a podporu bych chtěl s autoritou prezidenta a akademika přispívat. Umět si v oblasti školství a vzdělávání názory vyříkat a najít rozumný konsensus je totiž pro českou společnost podmínkou, aby mohla začít konečně směrovat kupředu, a ne ode zdi ke zdi, jak tomu dosud často ve školství bylo.

Olga Žáková, koordinátorka kampaně Vzdělávání přede-vším, řekla: „Pro větší efektivitu vzdělávací politiky je nutné, aby se politické strany dohodly na dlouhodobých cílech. Ke sjednání tohoto konsensu by bylo mimořádně užitečné, kdyby se tématu vzdělávání začal kvalifikovaně věnovat i prezident. Odpověď Jiřího Drahoše považujeme v tomto směru za nadějnou. Za zvlášť důležitou považujeme pasáž, která zdůrazňuje důležitost veřejných konzultací a nutnost kontrolovat reálné dopady navržených regulací. To se zatím neděje. Typickým příkladem je současné zavedení dvou zcela protichůdných opatření – jednotných přijímaček na střední školy a podpory inkluze. Takovým krokům, které si navzájem podrážejí nohy, bychom se měli v budoucnosti vyhnout.“

Zdroj: Tisková zpráva EDUin

1 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
26. ledna 2018 v 7:28  

Budeme pečlivě studovat zprávy o hodnocení dopadů navrhované regulace, které je povinno předkládat každé ministerstvo. Bohužel to od nich dosud moc nikdo nechtěl. A dosavadní prezident a jeho sbor neviditelných poradců na školství možná ani nevědí, že něco takového existuje...

Myslím, že tohle je poněkud laciný respektive opovážlivý dogmatismus.

Odpověď Jiřího Drahoše považujeme v tomto směru za nadějnou. Za zvlášť důležitou považujeme pasáž, která zdůrazňuje důležitost veřejných konzultací a nutnost kontrolovat reálné dopady navržených regulací. To se zatím neděje. Typickým příkladem je současné zavedení dvou zcela protichůdných opatření – jednotných přijímaček na střední školy a podpory inkluze.

S tím by se, myslím, možná dalo alespoň částečně souhlasit, pokud by se Jiří Drahoš vyslovil pro revizi "diletantsky" zavedené inkluze po česku. Není mi známo, že by se to stalo. Nesouhlasím s názorem, že rozumná inkluze je protichůdné opatření k ověřování znalostí žáků.

J.Týř


Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.